سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112560|10:24 - 1401/04/22
نسخه چاپی

گزارش ؛

توسعه و ترقی گیلانغرب در گروی اجرای مطالبات مختلف مردمی از رئیس جمهور

توسعه و ترقی گیلانغرب در گروی اجرای مطالبات مختلف مردمی از رئیس جمهور
توسعه، پیشرفت و ترقی شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه در گروی تحقق مهمترین مطالبه‌های مردمی از رئیس جمهور در آستانه سفر هیات دولت به استان کرمانشاه است که در قالب پروژه ها و برنامه‌های پیشنهادی جمع بندی و ارائه شده است.

به گزارش مطلع الفجر ،شهرستان گیلانغرب با ۲ هزار و ۵۸۵ کیلومتر مربع گستره، دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه و ۳۲ کیلومتر مرز مشترک با عراق متشکل از ۲ بخش گواور و مرکزی، (شهر گیلانغرب و سرمست) ۲۰۷ روستا دارد که اکنون ۱۹۷ روستای آن دارای سکنه است.

*/این شهرستان در طول جنگ تحمیلی بارها مورد هجوم ناجوانمردانه ارتش بعث عراق از طریق زمین و هوا قرار گرفت و در نتیجه ۱۵۰ بار بمباران هوایی، موشک باران و گلوله باران آن، تعداد ۳۰ روستا و شهر گیلانغرب به میزان ۱۰۰ درصد تخریب شد.

تقدیم ۷۵۰ شهید والامقام، بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ جانباز، ۱۳۳ آزاده سرافراز و ۱۲ هزار رزمنده با تشکیل تیپ مستقل مسلم بن عقیل از بین جوانان غیور این دیار گواه و مبین سلحشوری و مقاومت پایتخت کلهرنشینان است.

فرماندار گیلانغرب در نشستی با خبرنگار ایرنا با اشاره به برنامه سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه به تشریح مهمترین مطالبه‌های مردمی و طرح‌های پیشنهادی در این سفر پرداخت و اظهار امیدواری کرد با تحقق این طرح ها شاهد ایجاد تحول اساسی و اعتلای هرچه بهتر شهرستان در بخش های مختلف باشیم.

                                                                                       

تکمیل راه دسترسی گیلانغرب به مرز سومار با سه هزار میلیارد ریال اعتبار

فرماندار گیلانغرب گفت: مرز سومار به عنوان یکی از مرزهای مهم استان با کشور عراق بشمار می­ رود از این ­رو تسریع در اجرای پروژه احداث راه گیلانغرب به سومار سبب رونق هرچه بیشتر امر صادرات و واردات از این مرز خواهد شدکه با شرایط موجود سه هزار میلیارد ریال اعتبار (با احتساب ضریب تعدیل) جهت تکمیل پروژه نیاز است است.

« وحید محمدی» ادامه داد: با توجه پیشرفت ۲۵ درصدی پروژه اجرای راه زله زرد، تزریق اعتبارات ملی موجب شتاب بخشی در روند اجرای آن خواهد شد و در این راستا ضمن تخصیص مقرر شده از محل اعتبارات ماده ۵۶ سرمایه­ گذاری بانک ها ۸۰۰ میلیارد ریال از محل منابع بانک ملی و ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر از طریق بانک صادرات برای ادامه پروژه اختصاص یابد.

ضرورت اتصال گیلانغرب به راه آهن کرمانشاه - خسروی

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: هم اکنون پیگیری موضوع اتصال شهرستان گیلانغرب به راه آهن کرمانشاه - خسروی یک ضرورت است که با احداث ایستگاه از مسیر قلاجه تا گیلانغرب به خسروی بصورت رفت و برگشت به منظور اتصال شهرستان به شبکه ریلی کشوراین مهم تحقق می یابد.

محمدی اضافه کرد: اتصال گیلانغرب به سیستم ریلی کشور باعث افزایش انگیزه­ های اقتصادی و تسهیل ترانزیت و جابجایی کالا و مسافر در شهرستان خواهد شد.

تعمیرات، بهسازی، تعریض و اجرای روکش آسفالت محورهای مواصلاتی

وی اضافه کرد: تعمیرات، بهسازی، تعریض و اجرای روکش آسفالت محورهای مواصلاتی سطح شهرستان به دلیل عمر بالای روکش آسفالت که دچار فرسودگی شدید شده و شرایط کاملاً نامناسبی دارند و این امر اعتراض و نارضایتی بحق مردم شهرستان را به دبنال  داشته است.

وی گفت: پیگیری مجوز ماده ۲۳ به منظور اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز، تعریض و اجرای روکش آسفالت محور چهارمله به گیلانغرب بطول ۴۰ کیلومتر، پیگیری و تأمین اعتبار لازم به منظور تکمیل ۴۰ کیلومتر باقیمانده محور گیلانغرب به بازارچه مرزی سومار (مسیر زله زرد) از محل اعتبارات ماده ۵۶ با میزان برآورد ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار، لکه گیری و اجرای روکش آسفالت ۲۰ کیلومتر از مسیر سومار به مرز در راستای فراهم شدن زیرساخت های مرز به منظور تردد زائرین اربعین حسینی (ع) از مهم ترین پروژه های شهرستان در بحث اجرای روک آسفالت است.

وی دیگر طرح های این بخش را اجرای روکش آسفالت ۱۷ کیلومتر از مسیر مله نی، اجرای روکش آسفالت ۲۰ کیلومتر از مسیر چله، اجرای روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر از محور گیلانغرب-قصرشیرین از روستای علیخان آباد تار رویبان بزرگ (انتهای حوزه استحفاظی)، اجرای روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر از مسیر میاندار قروتگ با میزان برآورد ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد.

محمدی گفت: حذف نقاط حادثه خیز، اصلاح قوس ها و اجرای روکش مسیر ویژنان با میزان برآورد ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار و در حوزه ایمنی و حریم ایمن سازی پرتگاه های محور گیلانغرب-سومار نیازمند نیوجرسی و گاردریل و نصب علائم، در بخش رفع نواقص ابنیه فنی تعریض پل تنگه حاجیان از مهم ترین طرح ها و دغدغه های مردمی است.

اصلاح شبکه آبرسانی گیلانغرب با توجه به فرسودگی 

فرماندار گیلانغرب گفت:با عنایت به خشکسالی سنوات گذشته و بخصوص سال جاری تمامی منابع آب روستاهای شهرستان گیلانغرب دچار بحران کمبود آب شده ­اند و همچنین شبکه های آب مجتمع ­های موجود در سطح شهرستان به دلیل عمر بالای آنها دچار فرسودگی و موجب هدر رفت آب شده است که نیاز به اصلاح دارد.

محمدی اضافه کرد: تسریع در شروع عملیات اجرایی آبرسانی به گواور از مجتمع تراب، تعیین تکلیف وضعیت تأمین آب دهستان گواور، تأمین آب دهستان حیدریه با استفاده ظرفیت سراب محمدی سفلی، اصلاح خطوط اصلی شبکه آب مسیر دهستان چله به دلیل غیر استاندارد بودن خطوط انتقال آب که به طور مکرر دچار شکستگی و قطعی آب می شود، تأمین و اجرای خط انتقال آب شرب پنج روستای الحاقی بخش سومار به حوزه جغرافیایی این شهرستان نیز از مهم ترین طرح های بخش آبرسانی است.

                                                                                  

توسعه و ترقی گیلانغرب در گرو اجرای مطالبه‌های مختلف مردمی از رئیس جمهور

 ایجاد ناحیه صنعتی قیر 

وی ادامه داد: ایجاد ناحیه صنعتی قیر در سطح بخش مرکزی شهرستان جهت جابجایی واحدهای قیر طبیعی بیتومین واقع در شهرک صنعتی گیلانغرب در راستای تحقق شعار سال و استفاده از ظرفیت زنجیره ­های ارزشی تولید و اشتغال از پتانسیل شهرستان یک نیاز است.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: ایجاد ناحیه صنعتی قیر با توجه به جانمایی مکانی مناسب برای ایجاد شهرک قیر طبیعی تسریع در روند صدور مجوزهای لازم و شروع عملیات اجرایی آن توسط شرکت شهرک های صنعتی استان، تعیین تکلیف کارگاه های تولید پودر بیتومین غیرمجاز در شهرک صنعتی تا زمان بهره ­برداری از شهرک قیر ضرورت دارد.

ایجاد پایگاه امداد و نجات جاده ای در دهستان ویژنان

محمدی افزود: دهستان محروم ویژنان از توابع بخش مرکزی این شهرستان با تعداد ۳۰ روستا و جمعیتی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر فاقد پایگاه امداد و نجات جاده ­ای بوده و همچنین بُعد مسافت طولانی روستاهای آن دهستان با شهر گیلانغرب از دیگر مشکلات اهالی در حوزه سوانح جاده ­ای است از این رو احداث و استقرار پایگاه فوریت های پزشکی در سطح دهستان فوق بعنوان یک امر ضروری به شمار می رود.

وی گفت:تخصیص اعتبارات لازم به منظور احداث پایگاه امداد و نجات جاده ­ای در دهستان محروم ویژنان به منظور تحت پوشش قرار دادن مسیر ویژنان و محور زله زرد (مسیر اصلی بازارچه مرزی سومار) باید در دستور کار قرار گیرد.

ساماندهی شهرک های حاشیه نشین شهر گیلانغرب

فرماندار گیلانغرب یکی دیگر از دغدغه های مسوولان شهرستان و مردم را ساماندهی شهرک های حاشیه نشین شهر گیلانغرب از جمله شهرک جنب مزارستان طاقیل و حاشیه شهرک شهید رجایی و بررسی امکان الحاق آن ها به شهر و همچنین بهره­ مندی آن ها از تسهیلات نهضت ملی مسکن برای ساخت و ساز و فراهم شدن زیرساخت های شهرک های مزبور بیان کرد.

محمدی، احداث پتروپالایش در حوزه شهرستان وجود منابع نفت و گاز در سطح شهرستان، توسعه اجرای شبکه سیستم آبیاری نوین پایاب سدهای شهرستان به خصوص سدهای مخزنی کله شک و زاگرس، پیگیری تأمین اعتبارات لازم به منظور طراحی و اجرای حدود یک هزار و ۹۰۰هکتار از اراضی دهستان دیره جهت اجرای سیستم آبیاری نوین با استفاده از ظرفیت رودخانه گلین که لازم بذکر است که طرح مطالعاتی آن نیز انجام گرفته است را از دیگر طرح های پیشنهادی در سرفر رییس جمهوری بیان کرد.

وی گفت: امکان استفاده حداکثری از ظرفیت سد کله شک با توجه به بلااستفاده بودن آن و تاکنون از منابع آب سد فقط جهت تأمین آب ۵۰ هکتار باغات پایاب آن استفاده می­ شد.

وی اظهار داشت: دهستان محروم ویژنان از توابع بخش مرکزی این شهرستان با تعداد ۳۰ روستا و جمعیتی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر دارای سه هزار و ۲۰۰ هکتار زمین زراعی بوده که از این مجموعه ۱۱۵ هکتار آن بصورت باغ و ۲۴۰ هکتار آن بصورت اراضی آبی و مابقی بصورت دیم کشت می­ شوند که تخصیص آب از سد شرفشاه به اراضی کشاورزی آن دهستان موجب رونق کشاورزی منطقه خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب در ادامه گفت: پیگیری امکان تخصیص اعتبارات لازم جهت تأمین آب کشاورزی و شرب بخشی از دهستان محروم ویژنان با استفاده از ظرفیت سد شرفشاه سومار، تخصیص میزان ۲۸ میلیون مترمکعب آب از محل سامانه گرمسیری برای مصارف صنعتی و کشاورزی و تخصیص میزان ۲۸ میلیون متر مکعب آب از طرح سامانه گرمسیری (۱۴ میلیون مترمکعب بخش کشاورزی و ۱۴ میلیون مترمکعب بخش صنعت) در صورت تأمین اعتبار نیز و اجرای خطوط انتقال آب آن به طور قطع تحول چشمگیری از نظر رونق کشاورزی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین اجرای این مهم باعث کاهش بیکاری، افزایش تولید و اقتصاد خانواده و همچنین باعث جبران کمبود منابع آب سدهای شهرستان و تقویت آب شبکه های پایاب دایک، سد زاگرس و سد کله شک نیز خواهد شد.

تقویت زیرساخت های بازارچه مرزی سومار 

فرماندار گیلانغرب اظهار داشت: اجرای زیرساخت های بازارچه مرزی سومار و شروع عملیات اجرایی طرح جامع گمرکی، تسریع در اجرای زیر ساخت های مرز رسمی سومار، شروع عملیات اجرایی طرح جامع گمرکی برای شهرستان و  پیگیری عبور مسافر و زائرین عتبات عالیات از مرز و همچنین حذف نقاط کور آنتن دهی شبکه تلفن همراه و اینترنت در مرز سوماراز اولوبت های مهم برای این مرز است.

نبود کادر تخصصی پزشکی و کمبود تجهیزات در بیمارستان الزهرا(س) گیلانغرب 

محمدی ادامه داد: با وجود انجام پیگیری های بعمل آمده دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکنون نسبت به تکمیل کادر پزشکی (پزشکان متخصص برای واحدهای بیهوشی، رادیولوژی و سونوگرافی) برای بیمارستان الزهرا (س) قدامی نکرده است و همچنین  احداث مرکز سی تی اسکن بیمارستان الزهراء گیلانغرب  و نیاز به تامین اعتبار دارد.

اجرای دستورالعمل ۳ ساله تسهیلات زلزله

وی ادامه داد: با عنایت به مراجعات مکرر اهالی این شهرستان به فرمانداری تاکنون تعدادی از  بانک های عامل از جمله ملی، مسکن و کشاورزی در راستای اجرای دستورالعمل سه ساله تسهیلات زلزله اقداماتی بصورت محدود انجام داده ­اند اما دستورالعمل فوق توسط بانک های خصوصی، نیمه دولتی و مؤسسات غیر دولتی و وابسته به بخش خصوصی اجرا نشده و این مهم یکی از خواسته ­ها و مطالبات مردمی است.

با توجه به نبود دوربین های پایش تصویری در شهرهای گیلانغرب و سرمست، لزوم نصب دوربین های پایش تصویری جهت رصد و کنترل موضوعات مربوطه، لزوم تعیین حریم راه ­های عبوری از داخل محدوده قانونی روستاها از دیگر موارد مهم این منطقه است.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در بیست‌وهشتمین سفر استانی دولت روز پنجشنبه‌ ۲۳ تیرماه به کرمانشاه سفر می‌کند.
*مجتبی جنگلی نیا