سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112545|13:43 - 1401/04/11
نسخه چاپی

مروری بر یک محجوریت!

گلین این ظرفیت بالقوه گردشگری و اقتصادی را چه کسی باید دریابد؟+ تصاویر

گلین  این ظرفیت بالقوه گردشگری و اقتصادی را چه کسی باید دریابد؟+ تصاویر
ظرفیت شناسی برای سرمایه گذاری و در هر منطقه یکی از مولفه های مدیریتی است که میتواند هم اشتغالزا باشد و هم سهم کلان در توسعه داشته باشد .

به گزارش مطلع الفجر ،بستر بالقوه ای  که نادیده گرفته شده و  محجوریت آن  نیاز به همتی مضاعف دارد ؛روستای گلین ظرفیت‌های زیای دارد که باید احیاء شوند.

*گزارش از مجتبی جنگلی نیا /اکنون این منطقه  پتانسیل خفته ایست که حتی راها و علاین درست راهنمایی رانندگی  مقبولی ندارد  ؛ اگر این ظرفیت‌ها احیاء شوند می‌توان جهت اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها از آنها استفاده کرد.

 درهای سر سبز و کوههای سر به فلک کشیده و آب روان و  و طبیعت بکر    این مهم را  ضروری میکند که  باید گردشگری هدفمند در روستاها ایجاد شود، 

خطه گلین گیلانغرب همجوار دشت زیبا و شالیزارهای پهناور دیره واقع شده که به مانند نگینی سبز بر پیشانی این منطقه می درخشد.

 براساس روایات تاریخی در زمان حکومت بیژن در این منطقه ، مردم اطراف دره از هجوم جانوران درنده به حاکم شکایت می برند. گرگین برای پاکسازی این دره اعزام شده که موفق می شود امنیت منطقه را تامین کند و از آن زمان زندگی در این منطقه جریان یافته است .
 

 اگرچه این منطقه زیبا و تاریخی به سبب ناآشنایی مهجور مانده است ؛ اما زیبایی هایش چشم هر بیننده ای را به حیرت وامی دارد و شرایط استثنایی دارد.مشکلات این حوزه ، عدم وجود راه دسترسی مناسب است  به طوری که راه آسفالت  قدیمی آن سالها از عمرش میگذرد ودر بسیاری از نقاط کنده شده و پر از چاله چوله هایی عمیق و خطر ساز است .

همچنین این راه دسترسی باریک در پرتگاههای زیادی که مشرف به درهای عمیق و رودخانه گلین است فاقد گارد محافظ و حتی تابلوهای راهنمایی کافی و خط کشی وسط راه است .

 این خطرات و شاید بهتر بگوییم این کوتاهی های راه و ترابری در این منطقه بکر و گردشگری باعث شده است تا بسیاری از علاقمندان  دیدن  این مناظر را به خاطر راه دسترسی نا مناسب از دست بدهند.
 

منطقه گلین در مجاور شهر 70 هزار نفری گیلان غرب در غرب استان کرمانشاه ، با دره هایی پر از درختان انار ، انجیر ،گردو و مزارع سرسبز برنج  به عنوان یک ظرفیت گردشگری بالقوه متاسفانه  به دلیل کم توجهی  متولیان گردشگری استان و شهرستان  مهجور مانده و از قابلیت ان هیچ بهره ای برای شهرستان گرفته نشده است. هرگاه سخن از دیدنیهای  شهر گیلانغرب به میان می آید نا خود اگاه نظر و ذهن ها به سمت منطقه بکر گلین و دره های سرسبز و رودخانه همیشه خروشان ان میرودگلین ؛منطقه ای وسیع متشکل از چندین روستای کوچک و بزرگ شامل سرباغ ،انجاورو ،نجار، بان بر آفتاب،چمن ، شاهمرادی باجمعیتی در حدود 3000 نفر در بین راه گیلانغرب و سرپل ذهاب و همجوار دشت زیبا با شالیزارهای پهناور دیره واقع شده است.

این منطقه  گردشگاهی است بکر و فرح انگیز که دره ای پوشیده از درختـان گـوناگون با اناری معروف و رودی همیشه خروشان کیلومرها زیبایی و لطافت را به گردشگران هدیه می کند.
 

 حوزه گلین به شکل دره ای عمیق و طویل ، با حدود 20کیلومترطول و عمق 400متر است دارای رودخانه ای زیبا دارد که در میان درختان سرسبز پنهان شده است  ، این منطقه از قسمتهای تاریخی و قدیمی نیز به شمار می آید. طبق روایات و انتشارات تاریخی زندگی در این بخش قدمتی برابر با آثار تاریخی و اساطیری بیژن و منیژه در شهرستان سرپل ذهاب دارد. 

*خبرنگار رسانه مطلع الفجر