سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112542|10:33 - 1401/04/11
نسخه چاپی

یادداشت؛

ثروتی کلان ؛به نام گیلان غرب و به کام...!

ثروتی کلان ؛به نام گیلان غرب و به کام...!
معادن عظیم قیر طبیعی ظرفیت بالقوه اقتصادی که سهم ناچیزی در توسعه شهرستان گیلانغرب دارد .

به گزارش مطلع الفجر  وقتی از یک  ظرفیت اقتصادی  سخن به میان می آید  اولین  معیاری که برای  ارزش  ان ظرفیت ملاک قرار میگیرد این است که  چه سهمی در  توسعه کلان و متوازن منطقه دارد توزیع  چند نفره یک ثروت عظیم هیچگاه معیار و مولفه توسعه جمعی به شمار نمی آید .
نقل مجالسی که سخن از توسعه و پیشرفت شهرستان گیلانغرب و تعریف چشم‌اندازهای امیدوارکننده اقتصادی  برای این شهر  را دارند شاید پرداخت به حوزه های اشتغال پایدار و منابع ارزآور اقتصادی  کلان باشد

در این میان به حتم  وجود #معادن ارزشمند #قیر_طبیعی در شهرستان گیلانغرب یکی از بستر هایی است که متاسفانه برآیند برداشت و ارزآوری آنها تاثیر چندانی در تراز  آمار #بیکاری و محرومیت ـ توسعه متوازن  شهر گیلانغرب ندارد!

 از سوی بیماری مزمنی که قیر طبیعی گیلانغرب  به آن دچار شده، بحث  خام فروشی و عدم وجود تأسیسات فرآوری برای این محصول ارزشمند است

بر اساس  اظهار نظر یک مطلع اقتصادی این درآمد متوسط! معادن گیلان غرب در سال هست:

 هرتن 80دلار  محاسبه میشود

100000تن

بالغ بر 240میلیاردتومان

و دیکر هیچ....به نظر شما از  این میزان محصول  راهبردی، ارز اور، اشتغال افرین   و استراتژیک در بعد اقتصادی  خانوار گیلانغربی چه سهمی دارد؟

ایا در صورت  تاسیس یا عدم تاسیس کارخانه فر آوردی و ورود بخش سرمایه گذار خصوصی سودی  عاید مردم میشود؟
 

ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی قیر گیلانغرب و لزوم تسریع در ایجاد کارخانه فرآوری

گیلانغرب با بیش از ۷۰ درصد ذخایر قیر طبیعی کشور و ۹۰ درصد ذخایر استان کرمانشاه و همچنین ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن از نقاط غنی این ماده معدنی به شمار می‌رود و اکنون با حمایت‌های دولت مسیر برای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این ماده معدنی هموار شده اما نیاز به تسریع دارد.

معادن و ذخایر قیر طبیعی در جهان اندک و در شمار کمی از کشورها واقع شده که ایران نیز یکی از همین معدود کشورها است که از هفت درصد ذخایر کشف شده معادن دنیا برخوردار است و این گونه این ماده طبیعی و یا به عبارتی این جواهر با ارزش را در دل خود دارد.