سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112513|12:25 - 1401/03/15
نسخه چاپی

امام جمعه شهرستان گیلانغرب:

قیام پانزده خرداد نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران در برابر حکومت پهلوی بود

قیام پانزده خرداد نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران در برابر حکومت پهلوی بود
حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: قیام پانزده خرداد، نهضتی خودجوش و مردمی در تهران، قم و برخی از شهرهای دیگر در اعتراض به دستگیری امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود و نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران در برابر حکومت پهلوی بود.

به گزارش مطلع الفجر ،حجت الاسلام مجتبی فاطمی نسب، در گفتگو یی  در کرمانشاه با اشاره به اینکه قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به تعبیر امام راحل نهضت بزرگ ایران بود که شکوفا شد، گفت: در قیام ۱۵ خرداد پرده های عوام فریبی شاه پاره شد.

امام جمعه گیلانغربافزود: وقتی فریاد اسلام خواهی مردم کشور در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به گوش آمریکا رسید و برای اولین بار غرور آمریکا و ابر قدرت ها در اعتراض مصونیت کارگرانش در ایران شکسته شد و آمریکا متوجه اقتدار و روحانیت اسلام ، عزم و جزم ملت ایران برای کسب آزادی و استقلال و رسیدن به نظام عدل اسلامی گردیدبه نوکر بی اراده و وطن فروش خود محمدرضا شاه دستور داد که صدای اسلام خواهی را خاموش کند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از دستگیری امام و حادثه ۱۵ خرداد علما و مراجع کشور در محکومیت جنایات رژیم و پشتیبانی از حماسه مردم و رهبر ، اعلامیه های صادر کردند از اعلامیه های حضرت آیت‌الله عظمی گلپایگانی تا اعلامیه هایی در بحث مخالفت با این موضوع از جمله اعلامیه های آیت‌الله عظمی میلانی و بزرگان دیگری که در این جنایات اعتراض کردند و به گوش مردم و جهانیان رساندند  و در قضیه ۱۵ خرداد که کشتار زیادی در تهران و سایر شهر ها اتفاق افتاد هیچ‌کدام از نهاد های بین‌المللی حقوق بشر اعتراض نکردند .

حجت الاسلام فاطمی نسب،اظهار کرد: امام راحل در عرصه عاشورایی که مصادف بود با ۱۲ محرم سال ۱۳۴۲ با بهره‌برداری بهترین شکل ممکن از ماجرای عاشورا و محرم توانست پیام حق را به گوش مردم برساند و باعث تحول شود ، این یکی از نکات برجسته قیام ۱۵ خرداد است.

امام جمعه گیلانغربتصریح کرد:در واقع مهم ترین عامل شکل دهنده نهضت ۱۵ خرداد، احساس و باور عمیق توده های مردم درباره دین ستیزی، ارزش ستیزی و به حاشیه راندن دیناز یک طرف، و حاکم کردن ارزشهای مرده و منحط غربی و غیر دینی از طرف دیگر بود؛ یعنی، درخواست عمومی مردم برای اصلاح و دگرگونی در ناهنجاریها و کژتابی های فکری، اخلاقی و دینی ای که داشت شکل می گرفت.

وی با اشاره بهشخصیت امام(ره)،گفت: یکی از عناوینی که شخصیت امام را نشان می دهد ایمان و تعهد ایشان به انقلاب اسلامی و آینده کشور و هدف انقلاب  است و  در سوره مبارک توبه آیه ۶۱ ؛ اوصاف کسانی که در کنار پیامبر قرارمی گرفتند و تلاش خود را در راه خدا به کار می گرفتند « يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ »و این تعبیر راجب رسول اکرم(ص) در آیات مختلف امده و این تعبیر صدق می کند بر شخصیت بزرگ امام راحل ، امامی که یک فقیه ، فیلسوف بزرگ و صاحب نظر در عرفان نظری است .

حجت الاسلام فاطمی نسببا بیان اینکه امام در بخش های فنی و علمی مسائل روز توانایی و استعداد ویژه ای داشت،افزود: در باب ایمان به خدا ، امام یکی از مصادیق اعتماد نکردن به مستکبرین عالم بود که باعث شد امام در مواضع انقلابی خود صریح باشد .موضوعی که امروزه لازمه همه مدیران و مسئولان کشور است  و با همان صراحت صحبت کنند و چیزی را که مورد اعتقادشان است بیان کنند و این اعتقاد با تکیه بر خدا باشد نه تکیه بر قدرت.

امام جمعه گیلانغربدر پایان گفت: امام راحل باورهای بزرگی در ذهن و وجود خود درمورد خدا داشت  و امام با دل خود با مردم حرف می زد و مردم هم با جان خود به او لبیک می گفتند و مردانه می‌ایستادند . حرکتی که در زمان امام و بعد از امام در هیچ نقطه از دنیا طبق تعابیر مقام معظم رهبری از ایشان دارد نسبت به این مسئله دیده نشده است .