سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112357|10:12 - 1400/11/24
نسخه چاپی

انعطاف‌ناپذیری دولت بایدن در مذاکرات وین

انعطاف‌ناپذیری دولت بایدن در مذاکرات وین
مذاکرات وین این روزها در حالی ادامه دارد که دولت بایدن در روند مذاکرات، اختیاری از خود نداشته و نمی‌تواند انعطاف لازم را داشته باشد

به گزارش مطلع الفجر ،مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران، این روزها با اراده جدی برای دستیابی به توافقی که منافع ملت ایران را تأمین کند، در وین پایتخت اتریش در حال مذاکره به گروه کشورهای ۱+۴ هستند. 

در همین راستا، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین دیدار کرد. 

انعطاف‌ناپذیری دولت بایدن در مذاکرات وین/ ضرورت تسریع در اتخاذ تصمیم سیاسی واشنگتن

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در خصوص این دیدار در صفحه توییتر خود نوشت: با علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران دیدار کردم؛ ما درباره جزئیات پیش‌ رو در مذاکرات وین پیرامون برجام گفت‌ وگو کردیم. 

باقری در ادامه این دیدارها با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌ وگوها و همچنین وانگ کوان مذاکره‌کننده ارشد چین در وین به صورت دوجانبه و جداگانه دیدار و رایزنی کرد. 

انعطاف‌ناپذیری دولت بایدن در مذاکرات وین/ ضرورت تسریع در اتخاذ تصمیم سیاسی واشنگتن

وانگ کوانعصر شنبه پیش از دیدار با علی باقری و برگزاری جلسه به خبرنگاران گفت: همه اتفاق نظر داریم که به مرحله نهایی رسیده‌ایم به ویژه اینکه همکاران ایرانی بسته نهایی خود را ارائه دادند.

وی درباره برخی حرف و حدیث‌ها پیرامون برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: به نظرم هنوز چنین جلسه‌ای در برنامه نیست اما جلسات در قالب‌های مختلف به صورت دو و سه جانبه جریان دارد.

انعطاف‌ناپذیری دولت بایدن در مذاکرات وین/ ضرورت تسریع در اتخاذ تصمیم سیاسی واشنگتن

بر اساس توافقات صورت گرفته، جلسات کمیسیون مشترک برجام برگزار نمی‌شود و مذاکره‌کنندگان، دیدارهای خود را به صورت دو جانبه و چندجانبه در وین ادامه می‌دهند.

این روزها جلسات کارشناسی به طور جدی‌تر در وین دنبال می‌شود و در همین زمینه روز جمعه هر سه کارگروه هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ ترتیب جلسه دادند. به گفته میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه، کار فشرده‌ای بر روی برجام در وین در حال انجام است.

هیأت آمریکایی که برای شرکت در مذاکرات در وین حضور دارد، دیدارهای متعددی را برگزار می‌کند؛ اولیانوف درباره این دیدار در توییتی نوشت: با آقای رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کردم. ما بحث برانگیزترین موضوعاتی که باید در مذاکرات وین درباره برجام حل و فصل شود را مورد گفت وگو قرار دادیم.

انعطاف‌ناپذیری دولت بایدن در مذاکرات وین/ ضرورت تسریع در اتخاذ تصمیم سیاسی واشنگتن

 مذاکره‌کننده ارشد روسیه همچنین از دیدار خود با سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا در وین خبر داد و در توییتی نوشت: با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و مدیران سیاسی فرانسه، آلمان و بریتانیا در مورد راه پیش رو در مذاکرات وین درباره برجام دیدار و گفت وگو کردم.

انعطاف‌ناپذیری دولت بایدن در مذاکرات وین/ ضرورت تسریع در اتخاذ تصمیم سیاسی واشنگتن

در همین حال، با گذشت دو ماه و نیم از آغاز دور هفتم مذاکرات در دولت سیزدهم، با وجود آنکه تیم‌های مذاکره‌کننده اذعان دارند که دو دور اخیر، عامل وضع فعلی برجام، آمریکاست، اما غربی‌ها تلاش دارند توپ را در زمین ایران بیاندازند.

ایران دستور کار خود را در وین مشخص کرده و تصمیمات سیاسی خود را گرفته است و حالا زمان آن رسیده که آنان با اتخاذ تصمیمات سیاسی، برای رسیدن به توافق نهایی اقدام کنند.

بهتر است دولت آمریکا به جای تعیین ضرب‌الأجل‌های مصنوعی که دائماً نیز در حال تغییر هستند، بر اتخاذ تصمیمات لازم و پیشبرد گفت‌ وگوها تمرکز کند و از ادعاها و اظهارات غیرواقعی دست بردارد. 

در واقع دولت آمریکا باید از نمایش‌های سیاسی، رسانه‌ای و تلاش برای راضی کردن رژیم صهیونیستی که با هر توافقی با ایران مخالف است، دست بردارد و سریعاً تصمیمات لازم را برای رسیدن به توافق نهایی اتخاذ کند.

به‌رغم فضاسازی‌های رسانه‌ای و ادعاهای مقامات آمریکایی، مشخص است که آمریکا همچنان پیشنهاد جدیدی در non-paperهای خود به ایران ارائه نکرده است و همچنان بدون ابتکار عمل و تصمیم‌گیری سیاسی در وین حضور دارد.

اختلافات داخلی آمریکا نشان می‌دهد که دولت بایدن در روند مذاکرات اختیاری از خود ندارد و نمی‌تواند انعطاف لازم را داشته باشد؛ در نتیجه همین امر باعث تطویل و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات شده است.

حسین امیرعبداللهیانوزیر امور خارجه کشورمان نیز درباره رفع تحریم‌ها تصریح کرد: ما به طرف‌ آمریکایی که از طریق واسطه‌هایی این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کند به صراحت گفتیم باید حسن نیت خودشان را در عمل نشان بدهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حسن نیت در عمل از نظر ما این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد و رفع بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی می‌تواند ترجمان حسن نیت آمریکایی‌ها باشد که از آن صحبت می‌کند؛ آنچه که بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است اما کافی نیست.

انعطاف‌ناپذیری دولت بایدن در مذاکرات وین/ ضرورت تسریع در اتخاذ تصمیم سیاسی واشنگتن

اینک مذاکرات وین به نقطه دشوار و پیچیده خود رسیده و جنگ اراده‌ها آغاز شده است. هیات‌ها پس از یک هفته مشورت و رایزنی در پایتخت‌ها، به وین بازگشته‌اند تا گفت‌ وگوها را به جمع‌بندی برسانند.

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌ وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.