سرویس: برگزیده هاکد خبر: 112298|12:31 - 1400/10/22
نسخه چاپی

یادداشت؛

تکلیف محوری یا ترک فعل؟!

تکلیف محوری  یا ترک فعل؟!
تکلیف محوری نقطه مقابل ترک فعل از سوی مسئولان است که گاها ناتوانی در اشراف مدیریتی مسئولین را از وادی تکلیف دور میکند .

به گزارش مطلع الفجر ،برخی مدیران  بجای تکلیف محوری  عرضه برخی خدمات به مردم را با ندانم کاری به دفتر امام جمعه شهرستان و برخی نهادهای دیگر سوق میدهند /از جایگاه  امام  جمعه  برای کم کاری های خود هزیبنه نکنید / هزینه جان  برای دین و انقلاب  جایز است!

در ماههای گذشته  با تدبیر شورای سیاستگذاری ایمه کشور  شهرستان گیلانغرب به حول و قوه الهی  از برکت وجود  امام جمعه ای جوان ، مردمی . و صریح اللهجه در مسائل مختلف روز از جمله  بحث مطالبه گری مردم ،موضوع مبارزه با فساد و رانتخواری و حمایت از حرکت‌های عدالتخواهانه و حتی حمایت از اشتغال و واحدهای تولیدی  برخوردار شده است

 اکنون که در این  فضا ی معنوی بهره مند از چنین ظرفیت  بالقوه و مردمی و تلاشگری هستیم  بر همه ما و بلکه بر مسئولان است که قدر شناس این پدر معنوی در شهرستان باشند  مشاهده شده است گاها برخی مدیرا ن وقتی در پیشبرد روند خدمت  و یا در مواجهه با فشار و  تکلیف محوری هایی که در مجموعه و یا در مواجهه با مردم  عزیز هستند به جای  شجاعت در پاسخگویی و جسارت بر گفتن اینکه توان عرضه خدمت را نداشته و یا کوتاهی  مرتکب شده اند،  از جایگاه امام جمعه محترم هزینه کرده و مردم   را بدون رفع و رجوع کردن و حل مشکلات به دفتر امام جمعه سوق میدهند.

 این شکل از رفتار مدیران  علاوه بر اینکه خود مصداق  تایید ناتوانی  و ضعف مدیریتی انها در مواجه با مطالبات مردم عزیز است  از سوی دیگر  ایجاد ذهنیتی کاذب و  دون واقعیت است که  ای مردم بدانید که همه مشکلات را  امام جمعه شهرستان میتواند مرتفع سازد.

 پر واضع است که ایجاد چنین ذهنیتی نه تنها بی اساس  است بلکه  دور کردن مردم عزیز از مسیری است که  یک مدیر متعهد ، جهادی و  مردمی  میتواند در همان مرحله اول مراجهات  به مطالبات  و خواسته های مردم  پاسخ اغناع کننده دهد.

  در هر شهری  برای پاسخ به نیاز ، مشکلات و مطالبات مردم  یک نهاد خدماتی و یا اجرایی تعریف و مکلف شده است  و بر این اساس  وظیفه هر مدیر اداره ایست که بدور از درشت گویی   خدمتگزارذ مردم  برای پاسخ به  مشکلاات انها باشد  پس  معنی ندارد هر مدیری  برای توجیه ناتونی خود در قانع کردن مردم  انها را به برخی  نهادهای  خاص ارجاع دهد .

در ضمیمه این یادداشت کوتاه ذکر این مهم که ولایت فقیه  اصل بی بدیل  است که باید مورد احترام و تکریم  باشد پر اهمیت می نماید امام خمینی (ره) در چند جا فرمودند:حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر(عج) باشد اهمیتش بیشتر است.

 امام خمینی(ره) فرمودند: حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله(ص) است یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حجّ است»[2]  لذا امام راحل فرمودند:  مسئله حفظ نظام جمهورى اسلامى از اهمّ واجبات عقلى و شرعى است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمى‏کند».

حفظ و درک و رعایت جایگاه ولایت فقیه در جامعه اسلامی ما از اهم واجباتی است که نباید عده ای با سبک سری و سبک عقلی  ندانم کاری ها را مرتبط با این حوزه نمایند و از این جایگاه معنوی  برای توجیه ندانم کاری و کم کاری خود هزینه نمایند .

*یادداشت اختصاصی مطلع الفجر /مجتبی جنگلی نیا