سرویس: ویژهکد خبر: 112197|21:16 - 1400/08/16
نسخه چاپی

از شایعه تا واقعیت؛

افزودن سنگ رسوبی بی ارزش سیاه به قیر طبیعی /ضرورت پیگیری و برخورد با منفعت طلبان

افزودن سنگ رسوبی بی ارزش سیاه به قیر طبیعی /ضرورت پیگیری و برخورد با منفعت طلبان
طرح یک شائبه بنام مخلوط کردن سنگ رسوبی بی ارزش سیاه رنگ  با قیر طبیعی به  منظور کسب سود بیشتر  ضرورت پیگیری خبر توسط مراجع متولی را انکار ناپذیر کرده است.

به گزارش خبرنگار  مطلع الفجر ، در روزهای اخیر شائبه و شایعه ای در فضای مجازی مبنی بر اینکه برخی از معادن و واحد های پودر بیتومین، قیر طبیعی را با نوعی سنگ  بی ارزش  رسوبی  پودر شده مخلوط و به فروش می رسانند،ضرورت پی،گیری توسط مراجع متولی ودر حمایت از حقوق مصرف کنندگان انتظار است دادستان  محترم ومردمی هم به موضوع ورود نمایند 

پودر بیتومین  و در اصطلاح قیر طبیعی در معادن تقریبا یک مشخصه دارد و میزان خاکستری که با آن مخلوط است، کیفیت آن را بالا و پایین می‌برد.

  از انجا که  برخی  از فروشندگان و صاحبان واحدهای پودر کننده بیتومین هرچه میزان  پودر تولیدی بیشتر و تراکم حجمی  وسیع تر بدست آورند میتوانند پول بیشتری را   کسب و به سود دهن گیر تری برسند گاها  عوام فریبانه اقدام به پودر کردن نوعی سنگ بی ارزش رسوبی معادنی که منشا ان در یکی از شهرستانهای همجوار گیلانغرب است  می کنند .
 چنین اقدامی نه تنها در نوع خود  کار غیر اخلاقی ،؛ عوام فریبانه  ومجرمانه ای   است  در ریشه یابی  ضرر ان متوجه خریدار  و متاقب ان متوجه مصرف کنندگان خواهد بود  که ضرورت برخورد قانونی و قضایی با عوامل چنین اقداماتی  که به حتم تعداد انها در شهرستان گیلانغرب هم زیاد نیست  انتظار  عموم مردم از سوی دادستان محترم و مراجع ذیصلاح متولی است 

 

 در رصد میدانی گیلانغرب با بیش از ۷۰ درصد ذخایر قیر طبیعی کشور و ۹۰ درصد ذخایر استان کرمانشاه با 22 معدن فعال  و همچنین ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن از نقاط غنی این ماده معدنی به شمار می‌رود  اما در دهه های اخیر  هیچ برنامه برای  شیرین شدن کام گیلانغرب  از محل استفاده عقلایی و کیفی   به عنوان تسهیل در روند فراوری ان انجام نشده است .

از آنجا که شهرستان گیلانغرب هم  در راس هرم  استان فلک زده و بیکار و محروم  کرمانشاه است  اکنون با حمایت‌های دولت سید مظلومان  انتظار است  مسیر برای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این ماده معدنی هموار شود .

 

اگرچه گیلانغرب  در تنگنای محرومیت و  بیکاری است اما معادن و ذخایر قیر طبیعی در جهان اندک و در شمار کمی از کشورها واقع شده که ایران نیز یکی از همین معدود کشورها است که از هفت درصد ذخایر کشف شده معادن دنیا برخوردار است و این گونه در گیلانغرب  این ماده طبیعی و یا به عبارتی این جواهر با ارزش را در دل خود دارد اما با وجود این جواهر سیاه رخ ارزشمند چرا گیلانغرب در محرومیت دست و پا میزند ؟

 اولین مشکل قابل تامل نبود سرمایه گذاری است که با ارایه یه طرح مدون و کارشناسی شده و تخصصی  عزم خود را برای ورود به عرصه فرا آوری جزم کرده باشد .

 اما به گواه مسئولان و مطلعین ظرف سالهای اخیر که  برخی سرمایه داران به ارزش فرا وری این جوار سیای ارزشمند پی برده اند  برای ورود به  این عرصه اعلام حضور کرده اند  اما ...برخی منابع مطلع و موثق مدهی هستند که با ورد  بسیاری از سرمایه گذاران برخی ادعا ها مانند ثبت مثلا یک معدن بنام انها  و مدعی شدن  هموار کردن مسیراخذ پروانه مالکیت و بهره برداری و اکتشاف  برای خود از طرف نهادهای ذی صلاح است که در نوع خود نوعی اقدام ناممکن است .

 

و اما   سمت دیگر ماجرا  مهمترین چالش های معادن قیر طبیعی  می توان به نبود معیار شفاف برای تعیین قیمت زغال سنگ، ایمنی پایین معادن، عدم به کارگیری تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا در بهره برداری از معادن جهت تولید قیرکیفیت قابل قبول و ویژگیهای زمین شناسی معادن  در منطقه است که مشکلات زیادی را برای معدنکاران  و مصرف کنندگان این محصول ایجاد کرده است.

گیلسیناید ماهیت قیر دارد و در حقیقت نوعی قیر خشک شده است که به آن قیر معدنی یا قیر طبیعی می‌گویند. این محصول از وکیوم باتوم یا ته مانده پالایشگاهی درست نمی‌شود، بلکه در طبیعت موجود است. خوشبختانه کشور ما یکی از کشورهایی است که معادن این قیر را دارد و دامنه آن از یزد شروع می‌شود و به تدریج کمرنگ شده و در استان‌های کرمانشاه و ایلام(بخصوص شهرستان گیلانغرب) به حد اعلا می‌رسد و به تدریج از کردستان به سمت کردستان عراق ادامه می‌یابد و در نهایت رگه‌های آن به کردستان ترکیه ختم می‌شود.

شهرستان گیلانغرب  منشاء 70 درصد قیر طبیعی کشور است و  از مجموع 34 معدن فعال شهرستان که هم پروانه  بهره برداری دارند و هم  پروانه اکتشاف 22 معدن  فعال  قیر طبیعی  دارد  اما این شهرستان از درد مزم عدم وجود فن آوری این محصول و خام فروشی رنج می برد ضرورتی که برای این شهر محروم با جمعیت بالغ بر 60 هزار نفری امری قابل پیگیری و  مطالبه گری است.