سرویس: ویژهکد خبر: 112162|14:55 - 1400/08/03
نسخه چاپی

جوابیه؛

پاسخگویی "میراث فرهنگی استان کرمانشاه" به انتشار مطلبی در مطلع الفجر

پاسخگویی "میراث فرهنگی استان کرمانشاه" به  انتشار مطلبی در  مطلع الفجر
در پی تخریب پله های مجاور اثر تاریخی قلا گیلانغرب و انعکاس موضوع در رسانه ، میراث فرهنگی استان کرمانشاه واکنش نشان داد

به گزارش مطلع الفجر ،باعرض سلام خدمت مردم شهید پرور و فرهنگ دوست و فهیم دومین شهر  مقاوم کشور ـ گیلان‌غرب.درخصوص۱. برداشتن بخشی از راه‌پله بتنی قلاع یا ارگ گیلان‌غرب(ضلع شرقی) 2.و بخشی از لایه نگاری انجام شده﴿ضلع غربی)  تپه باستانی قلاع یا ارگ گیلان‌غرب با قدمتی نزدیک به ۹۰۰۰ هزار سال که با توجه به قرارگیری در مسیر ارتباطی  منطقه بین النهرین و ایلام بزرگ و فلات مرکزی ایران دارای استقرار های متعددی از جوامع انسانی از زمان نوسنگی تا دوره قاجار است.
لذا بواسطه أهمیت زیاد تپه باستانی در سال 1349 توسط هیات باستان شناسی آن زمان ثبت ملی شد که وسعتی بیش از 20 هکتار داشته است با توجه به اینکه در آن زمان شهرستان گیلان‌غرب فاقد اداره میراث فرهنگی بوده این تپه باستانی که یکی از شاخص‌ترین تپه های مهم در غرب بوده مورد بی مهری برخی قرار گرفته و کم کم در اثر عوامل انسانی و نزولات جوی و‌ زلزله های مکرر کوچکتر شده بطوری که الان کمتر از 2 دو هکتار از آن باقی مانده است
 لذا میراث فرهنگی جهت حفظ و صیانت از این تپه بسیار مهم از لحاظ قدمت دست بکارشد که بتواند  مراحل زندگی انسان و استقرار های مداوم این تپه شناسایی نمایند که چه اقوام و حکومت های در این منطقه جغرافیایی زندگی کرده است. علی ایحال مضلع غربی تپه باستانی توسط خبره ترین کارشناسان با کمترین آسیب و‌ در حد تفکیک لایه ها در برش تپه ایجاد شد  و چون زمان و بوجه لایه نگاری به اتمام رسید جهت حفظ بخش لایه نگاری  و‌ جلوگیری از آسیب به  آن (از قبیل عوامل انسانی و ریزش نزولات جوی) و همچنین ادامه لایه نگاری تا عمق خاک بکر بعلت قرارگیری  لایه نگاری در وضعیت نامناسب  از ورقهای فلزی استفاده شد. 

 ارگ گیلان‌غرب یا قلاع ! تپه ای باستانی است و نمی بایست سازه یا عواملی که هیچ سنخیتی با این مکان باشد بر روی عرصه و در کنار آن قرارگیرد و این سازه بتتی از لحاظ قانونی ممنوع است و‌ جهت کارهای مطالعاتی و پژوهشی و گردشگری مانع ابجاد می‌کندو مضاف بر آن  تردد و‌ رفتن بر روی هر گونه مکان باستانی با توجه به فرسودگی و آسیب پذیر بودن آنها ممنوع است. 

 که فرماندار محترم سابق نیز مکاتبات اداری وحتی تلفنی در خصوص نامتجانس بودن این بنای سنگی با ماهیت و بنیان اثر و همچنین تخریب و آسیب های وارده به دلیل تردد های انجام شده روی تپه  با شهرداری محترم داشته اند و‌ سابقه مکاتبه هم در بایگانی اداره موجود است.  ماهیت اصلی این تپه باارزش ملی برای کارهای پژوهشی و علمی از اهمیت خاص و خیلی مهمی برخورداراست.  برنامه میراث فرهنگی در آینده نزدیک انجام پژوهش‌های لایه نگاری و کاوش در قسمت های مختلف تپه برای مشخص شدن دوره های تاریخی و کمک به تاریخ منطقه گیلانغرب می باشد.

  اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گیلانغرب