سرویس: ویژهکد خبر: 112093|22:55 - 1403/01/02
نسخه چاپی

گیلانغرب را بیشتر بشناسید؛

تجلی زیبایی در طبیعت بکر و دیدنی گیلان غرب

تجلی زیبایی در طبیعت بکر و دیدنی گیلان غرب
مطلع الفجر دواقلیم سرد و گرم گیلان غرب همواره تجلیگاه مناظر بکر و دیدنی استکه هر ببیننده ای را سر ذوق می اورد .

شهرستان گيلانغرب با مرکزيت شهر گيلانغرب در غرب استان کرمانشاه واقع شده است که بعلت دفاع شجاعانه و مقاومت کم نظیر مردم آن در دوران دفاع مقدس از طرف مقام معظم رهبری مفتخر به دریافت عنوان دومین شهر مقاوم کشور شده است . روابط انسانی بسیار بالا و مهمان نوازی گرم از ویژگیهای بارز مردم این شهرستان است .

علاوه بر حاصلخیزی برای کشاورزی و منابع طبیعی و دامداری بیشترین معدل قیرطبیعی ایران در دشتهای گرمسیری گیلانغرب قرار دارد.

شهرستان گیلانغرب با جمعیتی  بالغ بر65هزار نفر که حدود 21 هزار نفر آن در شهرگیلانغرب 3000نفر در شهر سرمست و بقیه در روستا و مناطق عشایر نشین سکونت دارند.این شهرستان دارای 40 هزار و 186 هکتار اراضی کشاورزی می باشد، این شهرستان دارای آب و هوایی معتدل بوده و به علت تنوع آب وهوایی در فصول سال دارای خاک حاصلخیز و هوا ذرت - جو - نخود -چغندر قند - آفتابگردان - برنج - لوبیا - عدس - صیفی کاری و...می باشد. 
وجود بیش از 800 هکتار باغات مثمر با تولید سالیانه 2500 تن انواع محصولات باغی شامل انگور ، انار، بادام ، پسته، هلو ، انجیر و... باعث شده تا این شهرستان یکی از نقاط مستعد برای توسعه باغات باشد در بخش دام به علت وجود مراتع غنی و فرهنگ عشایری منطقه به صورت سنتی منطقه بیش از260 هزار راس دام دارد که بخش عمده ای از فراورده های دامی استان در کشور را تامین می نماید ضمن اینکه تعداد 90 مرغداری صنعتی وسنتی نیز با ظرفیت جوجه ریزی 635000 قطعه در هر دوره و دارا بودن رتبه دوم استان پس از کرمانشاه اهمیت تولید گوشت سفید در این شهرستان را هم مضاعف نموده است.
 در شرایطی که شیلات نیز با امکان پرورش انواع ماهیان سردآبی ، گرم آبی و خاویاری بلحاظ وجود سدهای مهم بخوبی توانسته است  در این منطقه توسعه یابد وعلاوه بر این  گیلانغرب دارای معادن غنی گچ - زغال سنگ و...میباشدبگونه ای که 75 درصد قیر طبیعی استان که بیشترین ذخایر کشور است در این منطقه وجود دارد33 واحد معدنی فعال هم اینک در این بخش قیر طبیعی منطقه را استخراج و به داخل وخارج از کشور جهت مصارف صنعتی صادر می نمایند.

گیلانغرب در بخش هنری دارای انجمن های فعال ادبی نظیر شعر و خوش نویسی می باشد. از جمله شاعران توانای ای شهرستان می توان به سعید عبادتیان ،رضا موزونی،‌ پرویز بنفشی و...اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی

از طرف شمال به سرپل ذهاب و کرند ، از مشرق و شمال شرقی به اسلام آباد و سرابله از طرف جنوب شرق و جنوب و جنوب غربی به ایوان ، سومار و شهر مندلی عراق از طرف غرب به نفت شهر و قصر شیرین محدود می باشد . فاصله تا مرکز استان 155 کیلومتر و تا تهران 650 کیلومتر می باشد. فاصله تا پایانه مرزی سومار ( بازارچه ) 60 کیلومتر است .

اماکن باستانی 

کاخ اربابی : یکی از آثار دوره ساسانی معروف به کاخ اربابی مشرف به چشمه سراب با چشم اندازی زیبا می باشد . آتشکده ساسانی مربوط به دوران ساسانی هم مشرف به چشمه سراب قرار دارد.

قلا ( قلعه ) تپه ای در وسط شهر که عقیده بر این است مربوط به دوره ایلامیان می باشد.

قلعه امله قیوت و میره نگار ( مهرنگار ) بر راس خط کوه انارک ، دو برج طبیعی که با آثاری از ساروج و سنگ با توجه به اشراف به دشت گیلانغرب و منطقه ناودار نقش دیدبانی در آن مشهود است و احتمال داده می شود در زمان ساسانیان نباشد و در حمله اعراب به ایران تخریب گرده اند .

گور دخمه فرهاد یا همان فرهاد کن در ورودی در راه سرسبز گلین.

تفرجگاههای طبیعی – گیلانغرب 

به علت اقلیم خاص ، داشتین دو منطقه گرمسیر و سردسیر ، منطقه گرمسیری بهار زود رس از اوسط بهمن شروع شده و منطقه هر گردشگر خوش ذوقی را به خود جلب می کند

از جاذبه های طبیعی می توان به سراب مورت با چشمه ای بالا و دریاچه زیبا و درختان زیبای مورت .

دره سرسبز گلین با رو خروشان و روستایی پلکانی وباغات زیبای انار وگردو و مردمانی صمیمی و مهمان نواز.

پارکهای جنگلی طبیعی ( ناودار = میاندار ) مناطق بکر با پوشش جنگلی درختان بلوط وبنه در مله نی ( ملینه ) قلاجه ، کاسه کران ، آبشار زیبای تنگه گلم در ویژنان و دشت مصفای مسیرجاده قصر شیرین با چشمانداز کوهستانی در نمایی نزدیک با چین هایبسیار زیبا هر گردشگری را به وجد می اورد. علاوه بر اینها دو سد مخزنی بزرگ زاگرس و کله شک با مناظر طبیعی اطرف انها از چشم اندازهای بسیار زیبایی برخوردارند .

روایتگاه های حضرت سلیمان در مسیر دهستان چله و امام حسن (ع) در مسیر جاده قصر شیرین .

خوراکیها

علاوه بر خوراکیهای معمول با توجه به رونق دامپروری و دامهای مرغوب و علوفه های طبیعی کبا و پلو گوشت در سیاه چادرها و آلاچیق هایی که به منظور پذیرایی از گردشگران برپا می شود ارائه می گردد.

سوغات 

روغن حیوانی این منطقه شهرت کشوری دارد انواع لبنیات محلی ( مسات ، کره ، شیراز ، کشک ، دوغ * طرفداران زیادی دارد .

نان ساجی و گرده ( یک نوع نان محلی ) بژی یک نوع شیرینی که با مهارت خاص توسط بانوان بدون استفاده از رنگ و مواد نگهدارنده تهیه می شود و ماندگاری زیادی دارد.

صنایع دستی

سیه مال ( سیاه چادر ) که از موی بز تهیه می شود چیغ یا چیت بافی دیوار سبک از نی و نخ و قابل حمل برای اطراف چادر سیاه چادر- نمد ( زیراندازی از پشم با تزیناتی از موی بز ) – فرجی ( بالا پوشی از پشم گوسفد که مثل بارانی عمل کرده و بسیار گرم بوده و سرما زمستان در آن نفوذ ندارد .

گردشگری دفاع مقدس

یادمان شهدا مطلع الفجر

هرچند جای جای دشت گیلانغرب محل جانفشانی و دلاوریهای رزمندگان است وآثار دفاع جانانه و سنگرهای رزمندگان بعد از سالها پابرجاست ، اما برای دلدادگان و عاشقان دوران دفاع مقدس یادمان شهدا در 13 کیلومتری شمال غرب وشهر گیلانغربدر کنار روستای آوزین سازماندهی شده است .

تنگه حاجیان ، چم امام حسن برای بازدید مهمانان نوروزی و کاروانهای راهیان نور از رزمندگان دیدنی شهرستان است. علاوه بر اینها برای کارونهای راهیان نور یکی از مکانهای جالب جبهه تنکاب می باشد .

محصولات کشاورزی : گندم ، جو ، ذرت ، پنبه ، برن ، نخود.