سرویس: کرمانشاهکد خبر: 111780|09:21 - 1397/06/27
نسخه چاپی

استاندار کرمانشاه:

کمک بلاعوض و تسهیلات جدید شامل تمام آسیب‌دیدگان زلزله می‌شود

کمک بلاعوض و تسهیلات جدید شامل تمام آسیب‌دیدگان زلزله می‌شود
مطلع الفجر:استاندار کرمانشاه گفت: کمک بلاعوض و تسهیلات کم بهره جدید شامل تمامی آسیب دیدگان زلزله می‌شود.

به گزارش مطلع الفجر به نقل از استانداری کرمانشاه، هوشنگ بازوند در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده که با حضور معاون دفتر ریاست جمهوری و اعضای تیم اعزامی دفتر ریاست جمهوری برای بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده، برگزار شد، اظهار داشت: تیم کارشناسی ریاست جمهوری یک گزارش واقع بینانه از وضعیت مناطق زلزله زده ارائه داد و بسیاری از مباحث مطرح شده در واقع مشکلاتی است که طی این مدت با جدیت پیگیر حل آنها بوده ایم.

استاندار کرمانشاه گفت: ۱۰ ماه از زلزله می‌گذرد و طی این مدت ۵ هزار و ۵۱ پس لرزه داشتیم که برخی از آنها بین ۵ تا ۶ ریشتر قدرت داشته‌اند و در تاریخ صد سال اخیر بی‌سابقه بوده است؛در واقع ما در چنین شرایط دشواری کار کرده‌ایم. 

بازوند خاطرنشان کرد: در این زلزله ۹ شهر و یک هزار و ۹۳۰ روستا آسیب دیدند؛ این حجم از آسیب را با حادثه ریزش ساختمان پلاسکو مقایسه کنید که تنها عملیات امداد و نجات و آواربرداری آن مدت ها طول کشید.

وی بیان داشت: تاکنون ۴۳ بار در برنامه‌های زنده تلویزیونی پاسخگوی پرسش‌های صریح خبرنگاران بوده‌ایم که این میزان از پاسخگویی در هیچ رخداد دیگری رخ نداده است.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: از همان روز اول تلاش کردیم زندگی در مناطق زلزله زده به جریان بیفتد و خوشبختانه این اتفاق رخ داد.

بازوند گفت: از ماه سوم زلزله وارد روند نوسازی شدیم ولی عملا ۲ ماه از این زمان را درگیر بارندگی‌های شدید بودیم و تنها پنج ماه زمان مفید برای انجام این حجم عظیم از کار داشتیم. کاری که امروز توسط نمایندگان تیم ریاست جمهوری مورد تمجید قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در این زلزله ۵ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان اعتبار تعیین تکلیف شده است که در قالب های مختلف دراختیار زلزله زدگان قرار گرفته است.

استاندار کرمانشاه همچنین علاوه بر این مبلغ 2 هزار و 317 میلیارد تومان تسهیلات مردم زلزله زده در بانک در ۹ شهر شامل امهال می‌شود که سود 2 سال امهال آن ۸۸۱ میلیارد تومان است که توسط دولت پرداخت می‌شود.

بازوند تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما در این زلزله گرفتار شدن در بوروکراسی بانک ها بود که این نگرانی در حضور رئیس جمهور عنوان شد و هیچ کوتاهی در این زمینه نداشتند که جای تقدیر دارد.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه هیئت دولت قرار بود یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی جهت نظارت بر روند بازسازی مسکن مهرها در کرمانشاه مستقر شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

استاندار کرمانشاه گفت: با تلاش های صورت گرفته خوشبختانه هیچگونه بیماری واگیرداری در مناطق زلزله زده گزارش نشده است.

بازوند با بیان اینکه این زلزله به شکل گسترده‌ای تحت تاثیر فضای مجازی بود و کانال‌های معاند به دروغ‌پردازی‌های بسیار پیرامون آن پرداختند، افزود: طبق مصوبه جدید دولت برای هر واحد زلزله‌زده مبلغ پنج میلیون تومان وام بلاعوض و همچنین پنج میلیون تومان تسهیلات کم بهره در روستا و ۱۰ میلیون در شهرها برای تکمیل واحدهای زلزله زده در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی معتقد بود افزایش تسهیلات کم بهره و کمک های بلاعوض تنها مختص کسانی باشد که خانه‌هایشان هنوز تکمیل نشده که این پیشنهاد مورد موافقت هیئت دولت قرار نگرفت و همه خسارت‌دیدگان مشمول این تسهیلات می‌شوند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد