کد خبر: 111729|12:14 - 1397/05/17
نسخه چاپی

تمجید رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از محصولی راهبری؛

برنج دیره گیلانغرب از مرغوبترین نوع کشوری است/ ممنوعیت کشت برنج را نمی پذیریم

برنج  دیره گیلانغرب از مرغوبترین نوع کشوری است/ ممنوعیت  کشت برنج  را نمی پذیریم
مطلع الفجر: برنج دیره گیلانغرب به اظهار مسئولان و کارشناسان یکی از مرغوبترین نوع برنج کشور است که اخیرا به بهانه بحران اب و با وجود منابع آبی جاری فراوان ،کشت ان در هاله ای از ابهام قرار دارد .

 به گزارش خبرنگار مطلع الفجر، یکی از محصولات راهبری که امروزه در چندین نقطه از شهرستان گیلانغرب از جمله در گلین و دیره کشت می شود  محصول برنج است که دست برقضا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از"مرغوبترین" نوع برنجهای موجود کشوراست .

اگرچه درسالهایی نظیر 95و به دلیل وجود شرایط مساعد و مناسب جوی و آب و هوایی وضعیت کشت برنج از رونق خوبی برخوردار بودتا جایی که در همان سال با برداشت 143تن برنج یعنی در بیانی دیگربا رشد 9 درصدی برداشت نسبت به سالهای مشابه روبرو بود اما در دو سال اخیر وضعیت شرایط دگری پیدا کرده است .

 اخیرا بنا بر کمبود بارشها و بحران اب میزان کشت این محصول خوشمزه در گیلانغرب کاهش پیدا کرده و حتی زمزمه هایی جدی از برخورد با کسانی که اقدام به کشت برنج نمایند از سوی مراجعی متولی منعکس شده است اما شواهد  نشان میدهد که کشت برنج با منبع ابهای جاری در گیلانغرب در فاز ممنوعیت قرار نداشته باشد ؛
 در اخرین اظهار نظر مسئولان  استانی در خصوص کشت برنج  و پاسخ به دغدغه کشاورزان برنج کار در گیلانغرب چنین اعلام نظر شده است ؛
شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در خصوص موضوع فوق و موضوع کشت برنج در استان اظهار داشت : سطح کشت برنج در استان سال های گذشته 2 هزار و 700 هکتار بوده و این سطح در سال 96 به هزار و 100 هکتار رسید و در سال جاری به 418 هکتار کاهش یافته است.

وی به سیاست محدودیت و ممنوعیت کشت برنج در کشور اشاره و اعلام کرد: این سیاست در برخی استان ها مانند خوزستان، ایلام، لرستان و فارس و حتی اصفهان رعایت نمی شود، آن وقت برای برخی نقاط کرمانشاه که آب روان اضافی دارند اعمال می شود و به همین دلیل باید اصلاح شود.

شهبازی با بیان اینکه ما محدودیت کشت برنج را قبول داریم ولی ممنوعیت آن را نمی پذیریم، بیان داشت: ما تنها می توانیم کشت برنج را ترویج نکنیم و این کار را هم نمی کنیم.

وی تاکید کرد: هر هکتار برنج سالیانه 50 میلیون تومان سود نصیب کشاورزان می کند و این سود خوب جایگزین محصول جدید را با مشکل مواجهه می کند.

  به لحاظ وجود شرایط و اقلیم مطبوع و مناسب در سال 96   در کل 120هکتار از اراضی کشاورزی گیلان غرب زیرکشت برنج بود که ۳۶۰ تن شلتوک از آن برداشت شد اما در سال جاری تاکنون به دلیل اخبر مبنی بر ممنوعیت کشت  تاکنون امار رسمی از وسعت کشت منتشر نشده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد