سرویس: اجتماعیکد خبر: 111627|13:52 - 1397/03/05
نسخه چاپی

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه:

ردپای ریشه‌های فرهنگی در طلاق‌ها بیشتر است /راه اندازی مرکز مداخله طلاق در ماه‌‌های آینده

ردپای ریشه‌های فرهنگی در طلاق‌ها بیشتر است /راه اندازی مرکز مداخله طلاق در ماه‌‌های آینده
مطلع الفجر:مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه از راه اندازی مرکز مداخله طلاق در ماه های آینده خبر داد و گفت: ریشه های فرهنگی طلاق در کرمانشاه از موارد دیگر بیشتر است.

 به گزارش مطلع الفجر ،دکتر امید قادری در گفت و گویی، اظهار داشت: در کشور 11 استان آمار بالایی در طلاق دارند و مقرر شده دراین استانها کار جدیدی با محوریت بهزیستی انجام گیرد مبنی بر اینکه سامانه ای الکترونیکی با همکاری بهزیستی و دادگستری طراحی شود که طلاق ها هنگام درخواست به دادسرا به جای ورود به مرحله قضایی و انتظامی به مشاوره بهزیستی ارجاع یابد تا طی 45 روز به آنان خدمات مشاوره ارائه شود.

وی درباره نرخ طلاق افزود: شاخص اندازه گیری طلاق  بر اساس نسبت ازدواج به طلاق سنجیده می شود در واقع این شاخص هم بستگی به تعداد طلاق و هم تعداد ازدواج دارد در سال قبل با وجود کاهش تعداد طلاق به دلیل کاهش آمار ازدواج ها، کماکان شاهد آمار بالای طلاق هستیم.

قادری با بیان اینکه به ازای هر 3.5 ازدواج یک طلاق رخ می دهد، گفت: این آمار در تهران در مقابل هر دو ازدواج است که یکی منجر به طلاق می شود همچنین پس از تهران، البرز، مشهد، اصفهان، فارس نیز رتبه های بالاتری در طلاق دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: چندین عامل در طلاق دخیل است که بر اساس بررسی های انجام شده سال گذشته اعتیاد همسر، بیکاری همسر، دخالت اطرافیان، مشکلات فرهنگی و چشم وهم چشمی ها اصلی ترین علل طلاق در کرمانشاه بوده است.

قادری گفت: نباید چنین تصور شود که طلاق فقط به خاطر بیکاری آمار بالایی دارد زیرا درتهران و منطقه شمال شهر آن نیز با وجود آمار پایین بیکاری، طلاق بیشتر است بنابراین باید دستگاه های فرهنگی بیشتر پای کار آیند تا نسبت به انجام آموزش های پیش و حین ازدواج و همچنین مشاوره حین طلاق مداخله سریع انجام شود زیرا بر اساس آمار 80 درصد طلاق ها در پنج سال نخست زندگی رخ می دهد پس علت عمده طلاق به دلیل ضعف فرهنگی و آموزش ها و مهارتهای زندگی است.

وی افزود: آموزش های پیش از ازدواج را در دانشگاه ها و سطح اجتماع آغاز کردیم، برای ارائه آموزشهای حین ازدواج هم توافق کردیم زوجین در هنگام مراجعه برای انجام آزمایش خون آموزش حین ازدواج هم بگذارنند در مورد مداخله حین طلاق هم باید فرهنگ سازی شود زیرا مردم هنگام بروز اختلافات خانوادگی به جای مراجعه به مشاور به دادسرا می روند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه صنعتی شدن جوامع سبب شده مشاوران جای ریش سفیدان را بگیرند، گفت: این مراکز مشاوره در حکم همان ریش سفیدان عمل می کنند.

وی افزود: مکان مرکز مداخله در طلاق روبروی بهزیستی استان از اول تیرماه فعالیت خود را اغاز می کند تا دیگر پرونده ها پیش از ثبت قضایی، از طریق سامانه الکترونیکی به این مرکز ارجاع و مشاوره های تخصصی انجام شود.

قادری درباره تفاوت مشاوره های طلاق در دادگستری و این مراکز گفت: در مشاوره های دادگستری پرونده ها ثبت قضایی و به دادستانی ارجاع و وکیل گرفته می شود اما در مرکز مذکور وارد آن چرخه نمی شود زیرا بنا بر تجارب قبلی در آن مراحل آخر، مشاوره زیاد اثربخشی ندارد بلکه مشاوره باید در مراحل ابتدایی باشد.

وی افزود: ریشه های فرهنگی طلاق از اقتصادی مهمتر است در سیستان و بلوچستان، آمار طلاق پایین ترین است در حالی که شرایط زندگی سخت تری نسبت به استان ما دارند همچنین در سطح استان نیز توزیع طلاق متفاوت است به گونه ای که پس از شهرستان کرمانشاه آمار طلاق در اسلام آباد غرب و جوانرود بالاتر است پس باید تفاوتهای شهرستانی و قومی هم لحاظ شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در کارگروه اجتماعی استانداری و شواری فرهنگ عمومی نماینده ولی فقیه و استاندار تاکیدات زیادی دارند که این اقدامات پیشگیرانه انجام شود در استان برنامه ای مدون برای کاهش طلاق تدوین شود که این برنامه در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه منکر آمار بالای طلاق نمی شویم اما نباید صرفا منفی به این قضیه نگریست، درباره دیگر اولویتهای کاری این مرکز افزود: اولویت کاری ما در استان براساس قانون برنامه ششم توسعه و تاکیدات مقام معظم رهبری رسیدگی به آسیبهای اجتماعی شامل اعتیاد، طلاق، کودکان کار، مفاسد اجتماعی و حاشیه نشینی و باقی آسیبهای اجتماعی مثل خودکشی، ایدز و... همچنین رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان در مناطق زلزله زده است./ مرصاد نیوز

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد