سرویس: کرمانشاهکد خبر: 111580|10:42 - 1397/02/13
نسخه چاپی

به حباب نگران لب یک رود قسم...

مرثیه ناتمام "چم‌بشیر"

مرثیه ناتمام "چم‌بشیر"
10 روز از غرق شدن کودک سه ساله در رودخانه چم بشیر می گذرد و کماکان اثری از پیکر "سوگند" نیست که نیست.

 به گزارش مطلع الفجر/سال ها بود حسرت ساماندهی رودخانهچم بشیر که به یک زباله دان تبدیل شده بود بر دل ساکنان اطراف آن مانده بود، این ساماندهی که از سال های قبل از انقلاب طرح اولیه ای به مراتب بهتر از این بستر بتونی برایش در نظر گرفته شده بود سال های سال نیمه تمام ماند تا اینکه در سال 86 فاز اول آن به بهره برداری رسید.

اما به بهره برداری رسیدن همانا و دست کشیدن از ادامه کار همان، تکمیل کردن پروژه به دست فراموشی سپرده شد، با وجود اینکه در امتداد این رودخانه زندگی های زیادی در خطر بود، اما هیچ کس خطر را احساس نکرد.

رودخانه ای که در بستر شهر جریان دارد کاملا بدون حفاظ رها شده و دیواره های مورب بتونی اش حالا قتلگاهی شده برای کودکان محلات حاشیه این چم، حتی کوچکترین کار ممکن که پاکسازی بستر رودخانه است هم به درستی انجام نمی شود.

زمانی چم بشیر برای ما بچه های دیروز تداعی کننده روزهای خوشی بود که کنارش می نشستیم، حالا اما چم بشیر شده کابوس شبانه برای بچه های امروز که فریادهای بی امان دخترک سه ساله را شنیدند و دست و پا زدنش را شاهد بودند...

"سوگند" یکی از قربانیان چم بشیر بود که چهارم اردیبهشت ماه در حال بازی به داخل کانال بتونی این رودخانه سقوط کرد و بعد از گذشت 10 روز از این حادثه هنوز نتوانسته اند ردی از پیکرش پیدا کنند.

این روزها گوش چم بشیر کر شده از مویه های مادرانه در چشم به راهی چند روزه اش برای یافتن پیکر جگرگوشه اش، اما نیست که نیست، نشانه ای، اثری، ردی از سوگند این قصه پرغصه نیست تا این مرثیه ناتمام چم بشیر را تمام کند.

روزانه 10 نفر در عملیات یافتن پیکر کودک غرق شده حضور دارند

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد از ادامه عملیات امداد و نجات برای یافتن پیکر این کودک سه ساله در رودخانه قره سو خبر داد.

مسلم بهرامی افزود: طی این 10 روز عملیات یافتن غریق را با قایق و غواص ادامه داده ایم، اما شاخ و برگ درختان، زباله ها و لاستیک های رها شده در بستر قره سو کار را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه در پی بارندگی های اخیر حجم آب رودخانه نیز بالا آمده و همین موضوع نیز کار تجسس را کند کرده، گفت: غواص های آموزش دیده و داوطلب سازمان آتش نشانی در حال جستجو برای یافتن پیکر این کودک هستند.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی استان کرمانشاه ادامه داد: بهمن پرورش غریق نجات مطرح کشور نیز در این زمینه با ما همکاری می کند،  ما حتی تا پل کهنه کیهانشهر هم گشته ایم اما نتیجه ای نگرفته ایم.

بهرامی تصریح کرد: در این 10 روز، روزانه حداقل 8 تا 12 نفر پای کار بودند و بعضی روزها حتی بیشتر از این تعداد، پایان عملیات نیز بستگی به جریان و سطح آب دارد.

وی به خانواده های ساکن حواشی چم بشیر هم توصیه کرد که برای جلوگیری از حوادث احتمالی این چنینی مراقب بچه های خود باشند و از بازی کردن آنها در حواشی رودخانه جلوگیری کنند.

ورود مدعی العموم به ماجرای "سوگند"

محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه هشت روز پس از حادثه در جمع خبرنگاران گفت: یافتن جسد کودک سه ساله غرق شده در چم بشیر باید در اولویت دستگاه های امدادرسان کرمانشاه باشد.

وی از تشکیل پرونده قضایی در خصوص این موضوع پس از وقوع حادثه و حضور بازپرس ویژه قتل استان در محل حادثه برای انجام بررسی های لازم خبر داد و افزود: تمام عواملی که در شکل گیری این حادثه نقش داشته و نیز قصور و اهمال دستگاه های متولی در حال بررسی کارشناسی است.

مدعی العموم کرمانشاه یافتن جسد متوفی را اولویت اصلی کنونی این پرونده اعلام کرد و گفت: متاسفانه عواملی چون کدر بودن آب، حفره های متعدد بستر رودخانه و بارش های اخیر تحقق این موضوع را با تاخیر مواجه کرده است.

صادقی تصریح کرد: دستگاه های خدمات رسان و امدادرسان مکلف هستند شناسایی و کشف جسد کودک سه ساله را در اولویت کار خود قرار دهند.

فرار دستگاه های مسئول از پاسخگویی درباره فاجعه چم بشیر

برای پیگیری بیشتر با امیر رحیمی معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه تماس گرفتیم تا درباره تعلل زیرمجموعه اش در احداث حفاظ برای رودخانه پرس و جو کنیم که متاسفانه وی اعلام کرد که این موضوع به وی ارتباطی ندارد!

یزدانی شهردار منطقه 7 هم برای که پس از حادثه بارها تلاش کردیم با وی تماس بگیریم اما با رد تماس از پاسخگویی به افکار عمومی فرار می کند، البته کیاست امیریان مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه نیز به عنوان یکی از مسئول ترین دستگاه ها در این زمینه حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

به گزارش مرصاد، 10 روز است که قلب یک شهر از سرنوشت غم انگیز سوگند سه ساله به درد آمده، امیدواریم حداقل این حادثه وجدان های به خواب رفته برخی از مسئولان را بیدار کند و بفهمند کوچکترین تعلل آنها چه فاجعه ای را به بار می آورد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد