کد خبر: 111495|13:42 - 1396/12/22
نسخه چاپی

نگرانی از تشکیل ابرگروه داعش و القاعده

 

 
"گرچه پروپاگاندای گروه‌های تروریستی تا الان در سال جاری میلادی به لحاظ حجم و لحن کم ‌رنگ‌تر شده است اما این بدین معنا نیست که می‌توان آسوده خاطر بود چرا که آنها عمدتا روی اتحادسازی جناح‌های تروریستی مختلف به منظور تشکیل نوعی ابرگروه متمرکز شده‌اند."

خبرگزاری ایسنا: "گرچه پروپاگاندای گروه‌های تروریستی تا الان در سال جاری میلادی به لحاظ حجم و لحن کم ‌رنگ‌تر شده است اما این بدین معنا نیست که می‌توان آسوده خاطر بود چرا که آنها عمدتا روی اتحادسازی جناح‌های تروریستی مختلف به منظور تشکیل نوعی ابرگروه متمرکز شده‌اند."

درخواست‌های مکرر القاعده برای برقراری اتحاد از جمله مسائل دردسرساز پسا خلافت جهان است و همزمان با این تلاش‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی تاکید کرد داعش "همچنان به تبدیل وضعیتش به یک سازمان تروریستی با سلسله‌ مراتب یکدست و شبکه و وابسته‌هایی که عمدتا به صورت خودمختار" فعالیت می‌کنند ادامه می‌دهد و القاعده "همچنان به طرز چشمگیری رو به قدرت‌گیری حرکت می‌کند و در بیشتر مناطق تهدیدش بیش از داعش شده است."

در گزارش شورای امنیت آمده است: برخی از اعضای داعش و القاعده مایل و قادرند تا از یکدیگر در آماده‌سازی حملات حمایت کنند. بنابراین، همگرایی بالقوه این شبکه‌ها، دست‌کم در برخی مناطق، یک تهدید جدید بالقوه است. این در حالی است که پروپاگاندای القاعده همچنان روی نسل جدیدی از رهبران بالقوه از جمله حمزه، پسر اسامه بن لادن تاکید دارد و هدفش به تصویر کشیدن چهره‌ای جوانتر به حامیانش است.

ایمن الظواهری، رهبر القاعده اخیرا در بیانیه‌ای به حامیانش تاکید کرد "اساس پیروزی و آزادی، اتحاد و توافق و گردهم‌ آمدن و همبستگی و همکاری و ماندن با یکدیگر است." الظواهری پاییز گذشته در ویدیویی گفته بود اتحاد علیه "ائتلاف شیطانی بین‌المللی" در یک جبهه جهانی حیاتی است.

چشم‌انداز تشکیل یک جناح تروریستی گسترده خصوصا پس از سقوط خلافت داعش پررنگ‌ شده است. داعش به استفاده از شرایط ضعف در مناطقی با حکومتداری ضعیف اقدام خواهد کرد و حملات تک‌رو در سراسر جهان به نام ابوبکر البغدادی انجام می‌دهد اما اشتراکات در هدف واحد که با شکست‌های لجستیکی دوچندان شده است، آنها را بیش از پیش به سمت همبستگی زیر چتر "جهاد جهانی" سوق می‌دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد