سرویس: پیشنهاد سر دبیرکد خبر: 111394|10:21 - 1396/12/08
نسخه چاپی

فتاح: ایجاد شفل با ۱۵ میلیون تومان در کمیته امداد/ ایروانی: فاصله پیشرفت کشور با آرمان عدالت خواهانه انقلاب اسلامی

فتاح: ایجاد شفل با ۱۵ میلیون تومان در کمیته امداد/ ایروانی: فاصله پیشرفت کشور با آرمان عدالت خواهانه انقلاب اسلامی
مطلع الفجر: رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: هر 15 تا 20 میلیون تومانی که به جامعه هدف خود پرداخت می‌کنیم، منتهی به ایجاد شغل می‌شود.

به گزارشمطلع الفجر، محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: پیشرفت کشور در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی و نظام‌های گوناگون در جهان خوب بوده، اما با آرمان‌هایمان و آنچه که اسلام از ما خواسته است، فاصله داریم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نمی‌خواهند سرنوشت انقلاب ایران به دیگر انقلاب‌های جهان دچار شود و عقب‌گرد داشته باشد، بنابراین خواهان نهادینه شدن عدالت در جامعه هستند.

وی گفت: البته شاخص‌های عدالت در مقایسه با پیش از انقلاب بهبود یافته که ازجمله آن کاهش ضریب جینی از 49 صدم به 37 صدم و کاهش فاصله درآمدی 10 درصد بالایی جامعه به 10 درصدی پایین جامعه از حدود 20 برابر به 12 برابر است.

ایروانی افزود: البته در دو سال اخیر وقفه ای در این موضوع ایجاد شده است و فاصله طبقاتی از 12 برابر به 14 برابر افزایش یافته است. 

وی گفت: درآمد سرانه 53 درصد جمعیت کشور بیش از 20 هزار دلار در سال است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فروش نفت پیش از انقلاب 6.1 میلیون بشکه بود که اکنون به دو و نیم میلیون بشکه کاهش یافته است.

ایروانی گفت: درآمد سرانه پیش از انقلاب 10 هزار و 800 دلار بود که تا پایان سال 2017 میلادی به 16 هزار و 395 دلار افزایش یافته است.

وی افزود: بر اساس اعلام بانک جهانی، ایران در برقراری عدالت ، بالاتر از امریکا، روسیه و ترکیه است و در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل رتبه ایران را که در ابتدای انقلاب 110 بود به 62 کاهش داده است.

ایروانی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس این آمار بالاترین رشد را در میان یکصد کشور داشته است.

وی افزود: 48 درصد افراد بالای 50 سال در ابتدای انقلاب باسواد بودند که به 98 درصد افزایش یافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تعداد دانشجویان کشور از 12 هزار نفر در ابتدای انقلاب به 4.4 میلیون نفر رسیده و 9 هزار و 200 استاد تمام وقت به 63 هزار استاد افزایش یافته است.

ایروانی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی 223 دانشگاه در کشور وجود داشت، افزود: اکنون 2515 دانشگاه داریم و رشد علمی کشورمان که در ابتدای انقلاب 150 بود به رتبه 17 در جهان رسیده است.

وی گفت: در منطقه در رشد علمی مقام نخست را داریم اما چگونگی استفاده از این موضوع به برنامه‌ریزی مسئولان نیاز دارد.

ایروانی این پیشرفت ها را زیرساخت های ایجاد عدالت در کشور برشمرد و افزود: 14 میلیون تحصیل‌کرده در کشور وجود دارد که باید برای کارآفرینی آنها ظرفیت سازی کرد.

وی گفت: اگر مدعی عدالت هستیم نباید رشد اقتصادی کشور فقرزا باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئولان باید برای پیشرفت اقتصادی جامعه طوری برنامه‌ریزی کنند که به بسته های کمکی برای فقرا نیاز نباشد.

ایروانی گفت: رشد اقتصادی باید همراه با عدالت و ساختاری و مبتنی بر گسترش تولید باشد.

وی افزود: اگر در کنار تولید، واردات افسارگسیخته داشته باشیم، تولید ، تهدید و برای عده ای انحصار ایجاد می شود.

ایروانی با بیان اینکه در اسناد بالادستی مشکلی وجود ندارد ، گفت: اما در اجرا مشکل داریم.وی افزود: یارانه ها باید بر اساس درآمد خانوارها پرداخت شود، اما اکنون این موضوع رعایت نمی شود و این عین بی عدالتی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هدف از هدفمندی یارانه ها؛ افزایش تولید بود اما درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها را به بخش تولید ندادیم.

ایروانی پرداخت سهام عدالت را بزرگترین کار برای خصوصی سازی دانست و افزود: پس از ارائه سهام عدالت، بهانه جویی ها آغاز شد در حالی که سهام عدالت مال مردم است، اما دولت طوری رفتار می کند که انگار سهام عدالت واگذار شده است.

وی گفت : مسئولان شیرین ترین سهام را سهام عدالت می نامند اما نمی گویند، چرا این سهام بازدهی نداشته است.

ایروانی افزود: مسکن مهر نیز طرح بسیار خوبی بود و کسانی که خواب مسکن می دیدند با بهای اندک صاحب خانه شدند. به مسکن مهر خیلی کم لطفی شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید به جای خدشه به کارهای خوب، درباره آنها هم افزایی داشته باشیم.

ایروانی گفت: در حوزه اقتصاد نیازمند کار بیشتری هستیم و باید از خام فروشی جلوگیری کنیم.

وی افزود: نهادهای انقلابی یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی کشور هستند، اما رسانه های خارجی فضاسازی سنگینی بر ضد آنها انجام می دهند و می‌گویند این نهادها مالیات نمی‌دهند.

ایروانی گفت: آنها برای بزرگ کردن فعالیت های اقتصادی این نهادها می گویند 50 درصد جی دی پی یا تولید ناخالص داخلی کشور برای نهادهای انقلابی است.

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این برنامه با بیان اینکه نخستین نهادی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام تشکیل شد، این کمیته بوده است، افزود: رسیدگی به محرومان و مستضعفان همواره اولویت امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.

وی گفت: نسخه اصلی برای رفع محرومیت ، انفاق است، اما این موضوع در اقتصاد جدی گرفته نشده است.

فتاح افزود: بحث ما فقر و عقب افتادگی اقتصادی است و کمیته امداد تلاش می کند وضع مستضعفان را بهبود دهد.

وی گفت: کسانی که از نهاده های یارانه ای مانند برق و بنزین بیشتر استفاده می کنند، یارانه بیشتری می‌گیرند و این بی عدالتی است.

رئیس کمیته امداد امام با بیان اینکه برای دریافت تسهیلات 5 تا 20 میلیون تومانی؛ مشکلات بسیاری داریم، افزود: این در حالی است که وصول نشدن تسهیلات جامعه هدف کمیته امداد کمتر از دو درصد بوده است.

فتاح : هر 15 تا 20 میلیون تومانی که به جامعه هدف خود پرداخت می کنیم منتهی به ایجاد شغل می‌شود.

وی افزود: امسال دو هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که به 140 هزار شغل منتهی شده است.

فتاح گفت: جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی کاهش یافته و این به دلیل کارآفرینی کمیته برای آنها بوده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد