سرویس: پیشنهاد سر دبیرکد خبر: 111393|10:19 - 1396/12/08
نسخه چاپی

در جلسه شورای امنیت

روسیه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی درخصوص یمن را وتو کرد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی درخصوص یمن را وتو کرد
مطلع الفجر: قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی انگلیس برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن توسط روسیه وتو شد.

به گزارشمطلع الفجر،  شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه برای بررسی پیش‌نویس‌های 2 قطعنامه علیه یمن، تشکیل جلسه داد.

پیش‌نویس قطعنامه اول به پیشنهاد انگلیس و با هدف اعمال فشار علیه ایران درپی ادعاهای ارسال سلاح برای انصارالله، بود که توسط روسیه وتو شد.

پیش‌نویس قطعنامه دوم به پیشنهاد روسیه اما صرفا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی یمن تا فوریه 2019 بود که با 15 رای تصویب شد.

در ابتدای این جلسه معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل با متهم کردن ایران به ارسال تسلیحات به یمن، مدعی شد ایران برخی بندهای قطعنامه 2216 شورای امنیت را نقض کرده است.

وی با اشاره به ادعاهای نقض تحریم‌های تسلیحاتی یمن از سوی ایران، گفت انگلیس با پیشنهاد این قطعنامه می‌خواهد اقدامات بیشتری علیه ایران انجام شود.

این مقام انگلیسی با ابراز نگرانی از ارسال سلاح به یمن، شلیک موشک‌های بالستیک توسط ارتش و انصارالله یمن را به شدت محکوم کرد.

بعد از انگلیس، نوبت به «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل رسید تا وضعیت در یمن را بسیار پیچیده‌تر از تصورات همه اعضای شورای امنیت توصیف کند.

 

نبنزیا تاکید کرد که روسیه نمی‌تواند از این قطعنامه برای تحریم یمن که انگلیس پیش‌نویس آن را تهیه کرده، حمایت کند.

وی دلیل این عدم حمایت را اینگونه توضیح داد که رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای که حمایت تمام اعضای شورای امنیت را ندارد، می‌تواند باعث شکاف در این شورا شود.

این مقام روسی اما با بیان اینکه حامی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی یمن هستند، افزود: «به همین دلیل روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پیشنهاد داد که تحریم‌های یمن را تا فوریه 2019 تمدید می‌کند اما در آن هیچ حرفی از ایران به میان آورده نشده است.»

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدی به تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ارسال سلاح از سوی ایران به یمن پرداخته و گفت که وتوی قطعنامه پیشنهادی انگلیس توسط روسیه فقط به نفع ایران است.

وی با ادعای اینکه ایران با نقض قطعنامه 2216 به ارسال تسلیحات برای یمن ادامه می‌دهد، افزود که یمنی‌ها از سلاح‌های ایرانی برای تهدید همسایه‌های خود استفاده می‌کنند.

این مقام آمریکا با اشاره به شلیک موشک‌های بالستیک از سوی یمن به عربستان گفت که استفاده یمنی‌ها از موشک‌های بالستیک علیه عربستان می‌تواند درگیری‌های گسترده‌تری در منطقه ایجاد کند.

وی مدعی شد که ایران به بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد و روسیه نیز از آنها برای گسترش آشوب در منطقه حمایت می‌کند اما آمریکا هر دو را پاسخگوی اقداماتشان خواهد کرد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز با محکوم کردن تلاش ادعایی ایران برای ارسال سلاح به یمن، مدعی شد که  ایران از تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن تحت قطعنامه 2216 تبعیت نمی‌کند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد