سرویس: پیشنهاد سر دبیرکد خبر: 111052|13:13 - 1396/10/25
نسخه چاپی

لاریجانی در کنفرانس مجالس کشورهاى عضو سازمان همکارى هاى اسلامى:

اولویت ما برای روابط اقتصادی کشورهای اسلامی است/ ابراز تاسف از اظهارات ترامپ درباره کشورهای آفریقایی

 اولویت ما برای روابط اقتصادی کشورهای اسلامی است/ ابراز تاسف از اظهارات ترامپ درباره کشورهای آفریقایی
مطلع الفجر: رئیس مجلس گفت: امروز امکانات خوبی در کشورهای اسلامی است که منابع و معدن قابل توجهی دارند اما اکنون این امکانات از هم دور هستند.

به گزارش مطلع الفجر ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلام صبح امروز در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهاى عضو سازمان همکارى‌هاى اسلامى که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به مسئولان پارلمانی کشورهای عضو بیان داشت: امیدوارم سفر این هیأت‌ها به ایران موجب تعمیق روابط بین این کشورها شود.

وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم امروز قدس شریف است اگرچه مسئله فلسطین موضوع دائمی در تمام اجلاس‌ها شده است اما چند سالی بود به دلیل وجود گروه‌های تکفیری و تروریستی در این منطقه موضوع فلسطین به حاشیه رانده شده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله فلسطین و توطئه های موجود تصریح کرد: برای مثال بیشتر تمرکز کشورها به موضوع وجود گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه معطوف شده بود و اکثر کشورهای خاورمیانه با مشکلاتی از قبیل تروریزم مواجه بودند.

وی با تقبیح اقدام اسرائیل و آمریکا در پایتخت خواندن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: در شرایطی که تمرکز کشورهای اسلامی به مسئله تروریسم متوجه شده بود ما شاهد بودیم که آمریکا و اسرائیل با توطئه خود می خواستند قدس شریف را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کنند که این موضوع با هوشیاری کشورهای اسلامی خنثی شد.

لاریجانی تاکید کرد: نباید بگذاریم مظلومیت مردم فلسطین مضاعف شود. اصولاً اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی صدای امت اسلامی است و انتظار داریم که مهمترین مسائل کشورهای اسلامی در این اتحادیه مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به تاریخچه این اتحادیه اظهار داشت: از زمان تأسیس اتحادیه تاکنون موضوع توسعه همکاری ها مورد توجه قرار گرفته است باید توجه کنیم که کشورهای اسلامی از نظر ظرفیت های مختلف در حوزه های انرژی و سرمایه‌ای بسیار غنی هستند و در این کشورها امکانات بسیار زیادی وجود دارد که می تواند نقطه اشتراک برای ایجاد تعامل بیشتر شود.

 لاریجانی گفت: باید سازوکارهایی تهیه شود تا مسائل دولت‌های اسلامی به کارهای اقتصادی آنها گره بخورد. سطح همکاری‌های اقتصادی کشورهای اسلامی امروز مطلوب نیست.

وی با اشاره به این موضوع که در طول این سالها باید در اتحادیه به هم افزایی میان کشورها توجه می کردیم گفت امیدوارم دبیرخانه روی موضوعات اقتصادی فعال شود. از نظر جمهوری اسلامی ایران موضوعات اقتصادی و همکاری‌ها در این سطح می‌تواند موجب پایداری در میان کشورهای اسلامی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد بحرانی است که تروریسم در منطقه ما ایجاد کرده است هرچند در عراق و سوریه داعش ضربه خورده اما جریان تروریستی هنوز به طور کامل نابود نشده است.

وی تاکید کرد:‌ باید پذیرفت که تروریسم امروز جنس مهاجرپذیر دارد و مادامی که برخی کشورها به گسترش تروریسم کمک می‌کنند حیات آن دامه خواهد داشت و درست است که داعش در منطقه به شکل جدی ضعیف شده اما مجریان تروریسم هنوز نابود نشده است.

لاریجانی با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید در مقابل تروریسم ید واحد باشند، گفت: آماده‌ایم برای با همه کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشیم و همچنین امیدوار هستیم این کنفرانس با توجه به چالش های متعددی که برای کشورهای اسلامی وجود دارد با یک سمت‌گیری آینده‌نگری به موضوعات به ویژه در بخش اقتصادی وجود داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به اظهارات روزهای اخیر ترامپ و توهین به کشورهای آفریقایی گفت: لازم است تاسف خود را از حرف‌های بسیار نسنجیده رئیس جمهور آمریکا اعلام کنم بنده تاسف خوردم وقتی شنیدم که ایشان چند روز پیش نسبت به برخی کشورها صحبت های تحقیر آمیز و توهین آمیز ایراد کرد و من فکر می کنم که این دوره ما را به سمت توحش مدرن سوق می دهد که ادبیات سیاسی از حالت عادی خود خارج شده و به جای آنکه ملت‌ها به هم احترام بگذارند با ادبیات زننده و تحقیر آمیز با هم صحبت می کنند.

وی افزود: ما کشورهای اسلامی باید این رفتارها را تقبیح کنیم و سران این گونه کشورها باید رفتار خود را اصلاح کنند.

لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود از ابراز همدردی رئیس مجلس مالی درباره حادثه نفتکش تشکر کرد و گفت: امیدوارم خدا به خانواده‌های قربانیان این حادثه صبر دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد