کد خبر: 110895|10:08 - 1396/09/13
نسخه چاپی

حاشیه تقابل استخدامیِ دانشجويان با وزارت نفت

 

 
«مجوز وزارت نفت از سازمان امور اداري و استخدامي براي جذب ۲۰۰ نفر از فارغ‎التحصيلان دانشگاه صنعت نفت است اما با وجود محدوديت، وزارت نفت از همه فارغ‎التحصيلان گروه الف براي مصاحبه دعوت كرده است و با پيگيري‎هاي انجام شده، هر تعداد از فارغ‎التحصيلاني كه مراحل مصاحبه، گزينش و طب صنعتي را با موفقيت طي كنند حتي اگر بيش از تعداد مجوز باشد، جذب خواهند شد.»
امتیاز خبر:54از100تعداد رای دهندگان2355
روزنامه اعتماد نوشت: «مجوز وزارت نفت از سازمان امور اداري و استخدامي براي جذب ۲۰۰ نفر از فارغ‎التحصيلان دانشگاه صنعت نفت است اما با وجود محدوديت، وزارت نفت از همه فارغ‎التحصيلان گروه الف براي مصاحبه دعوت كرده است و با پيگيري‎هاي انجام شده، هر تعداد از فارغ‎التحصيلاني كه مراحل مصاحبه، گزينش و طب صنعتي را با موفقيت طي كنند حتي اگر بيش از تعداد مجوز باشد، جذب خواهند شد.»
 
روز گذشته كامران دهقاني، مديركل آموزش وزارت نفت در برابر دوربين صداوسيما نشست تا به مساله‌اي پاسخ بدهد كه از آبادان شروع شد و سوار بر موج شبكه‌هاي اجتماعي خودش را به رسانه‌هاي مختلف رساند. سال تحصيلي ٩٧-٩٦ براي دانشجويان دانشگاه صنعت نفت آبادان به گونه‌اي متفاوت رقم خورد. تحصن‌هاي همواره و تعطيلي كلاس‌هاي درس و اعتراض كاري كرد كه وزارت نفت و دانشجويان دانشگاه در برابر هم قرار بگيرند. موضوع اصلي اختلاف بر سر مساله استخدام است. حالا دانشجويان مي‌گويند اعتراض را ادامه مي‌دهند تا تكليف قول استخدام روشن شود. وزارت نفت مي‌گويد تقريبا نيمي از كساني كه براي مصاحبه دعوت شده‌اند نتوانسته‌اند امتياز لازم را در مصاحبه استخدامي به دست آورند.
 
 
«مي‌توانستيم دانشگاه تهران را انتخاب كنيم اما آمديم به دانشگاه صنعت نفت چون فكر مي‌كرديم براي استخدام اولويت خواهيم داشت اما حالا سرنوشت فارغ‌التحصيلان نشان مي‌دهد كه هيچ اميدي به اين استخدام نيست.» خليل، دانشجوي دانشكده شيمي دانشگاه صنعت نفت آبادان به «اعتماد» مي‌گويد مطالبات استخدام مربوط به ورودي‌هاي سال ٩٣ و ٩٤ است و ساير دانشجويان معترض كه از سال ٩٥ و بدون قول استخدام وارد اين دانشگاه شده‌اند به اين اعتراض دارند كه شرايط دانشگاه سال به سال در حال وخيم‌تر شدن است: «سطح علمي و رفاهي دانشگاه دارد پايين مي‌آيد و كساني كه تازه وارد دانشگاه شده‌اند به اين موضوع اعتراض دارند.» تا چند سال پيش دانشجويان با نامه كارگزيني مي‌توانستند براي استخدام در شركت‌هاي مختلف زيرمجموعه وزارت نفت اقدام كنند حالا وزارت نفت مي‌گويد ديگر نمي‌تواند به حداقل‌ها رضايت بدهد و بايد به فكر جذب برترين استعدادها باشد.
 
يك منبع آگاه در وزارت نفت در توضيح وضعيت جديد به وجود آمده، مي‌گويد: «اين كساني كه وارد سيستم وزارت نفت مي‌شوند تا ٥٠ سال ديگر براي كشور هزينه دارند براي همين نمي‌توانيم به كساني بسنده كنيم كه حداقل نمره‌ها را دارند. آقاي زنگنه مساعدت كرد و به دليل اين اعتراضات و‌بندي كه تا قبل از سال ٩٥ براي جذب گروه الف فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعت نفت وجود داشت سقف استخدام ٢٠٠ نفر را برداشت و گفت هر كسي كه بتواند از مصاحبه عبور كند و شرايط كافي را داشته باشد را جذب كنيد و مجوز استخدام را بعدا مي‌گيريم. اما متاسفانه از ٨٠٠ نفري كه دعوت به مصاحبه شدند حدود ٥٠ درصد حتي نمره‌هاي كف را هم مثلا در قسمت زبان نياوردند. خب چگونه وقتي فارغ‌التحصيلان دانشگاه شريف و تهران و اميركبير هم هستند و دارند رقابت مي‌كنند مي‌توانيم اين فارغ‌التحصيلان را جذب كنيم؟»
 
 
در سوي ديگر اين قضيه دانشجوياني قرار دارند كه در سيستم آموزش وزارت نفت رشد كرده‌اند. خليل مي‌گويد: «اگر من بي‌سواد هم شده باشم شما مرا اينگونه تربيت كرديد؛ من در سيستم وزارت نفت درس خواندم. مي‌توانستم بروم دانشگاه تهران درس بخوانم. اين سيستم آموزشي شما است و قولي كه شما براي استخدام داديد.» وزارت نفت براي دانشجويان ورودي دانشگاه كمك هزينه تحصيلي در نظر مي‌گيرد. مبلغ ماهيانه حدود ١٥٠ هزار تومان براي دانشجويان قديمي‌تر و ١٠٠ هزار تومان براي دانشجويان ورودي جديد است (هزينه غذا از اين مبلغ كم مي‌شود) در هر حال نام كمك‌هزينه تحصيلي بر اين مبلغ قرار گرفته. منبع آگاه در وزارت نفت مي‌گويد كه اين دانشجويان تقريبا ٥ برابر دانشجويان دانشگاه شريف در دوران آموزش‌شان براي وزارت نفت هزينه دارند. اما با وجود اين خود وزارت نفت از كيفيت تحصيلات دانشجويان ناراضي است.
 
 
دهقاني، مديركل آموزش وزارت نفت روز گذشته اعلام كرد: «وزارت نفت همگام با تلاش براي جذب فارغ‎التحصيلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت، از استانداردها و معيارهاي خود كوتاه نخواهد آمد چرا كه چنين اقدامي، افزون بر آنكه غيرقانوني است، به نفع هيچ كس هم نيست. وقوع كوچك‌ترين حادثه‎اي در صنعت نفت، خسارات جبران‌ناپذيري به همراه دارد و اگرچه حوادث اين صنعت، از دلايل مختلفي نشات مي‎گيرد اما عامل انساني نيز مي‎تواند يكي از اين دلايل باشد؛ از اين رو حصول اطمينان از دانش و مهارت استخدام‎شوندگان ضرورت دارد.»
 
ما بي‌سواد نيستيم
 
 
 از آن سو يكي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعت نفت كه در مصاحبه امسال شركت كرده، مي‌گويد كه به نظر مي‌رسد وزارت نفت مي‌خواهد با اينگونه اظهارنظرها دانشجويان صنعت نفت را بي‌سواد نشان دهد و آنها را در برابر دانشجويان دانشگاه‌هايي مانند صنعتي شريف قرار دهد: «ما هيچ‌وقت دنبال شرايط آسان استخدام نبوديم. بله من در مصاحبه مرداد ماه شركت كردم و به نظر سوال‌هاي بخش زبان و مهارت‌هاي كامپيوتر به‌شدت ساده بود. آنقدر ساده و تكراري كه تعجب مي‌كنم اگر كسي قبول نشود. يك سري از دوستاني كه در آزمون شركت كردند، گفتند كه سوالات بخش زبان همان سوالات تعيين سطح يكي از موسسات آموزش زبان مطرح در تهران است. اما در فضاي رسانه‌اي دارند جوري وانمود مي‌كنند كه انگار ما از اين مصاحبه گريزانيم و نمي‌توانيم از پس آن برآييم. من مي‌گويم كه ما فقط به دنبال حق خودمان هستيم.
 
زماني كه انتخاب رشته مي‌كرديم دانشگاه صنعت نفت را به دليل شرايط استخدام، انتخاب كرديم. قطعا دانشجوي شريف هم مي‌توانست قبول شود و شرايط دفترچه را هم ديده بود اما اولويتش چيزي ديگر بوده. حالا هم بچه‌هاي دانشگاه‌هاي ديگر نمي‌گويند استخدام بچه‌هاي صنعت نفت ظلم به آنها است، بقيه مي‌خواهند دانشجويان را در برابر هم قرار دهند.» پيام مي‌گويد كه ماه‌ها است همه كساني كه در اين مصاحبه شركت كرده‌اند در انتظارند كه ببينند از همان كساني كه نمره قبولي آورده‌اند چه كساني قرار است استخدام شوند: «مردادماه قرار بود بر اساس سقف ٢٠٠ نفر ظرفيت نيرو بگيرند. بعد گفتند قرار است از سازمان استخدامي مجوز بگيرند و براي همين به تمامي كساني كه در بانك اطلاعاتي وزارت نفت بودند زنگ زدند و گفتند براي مصاحبه بيايند. اما هنوز هيچ خبري از اعلام نتايج نيست، حتي يك كارنامه هم نمي‌دهند كه ببينيم اين نمرات ضعيفي كه مي‌گويند كجاست؟» در صحبت‌هاي مقامات وزارت نفت بارها تكرار شد كه وضعيت استخدام در اين وزارتخانه نبايد به گونه‌اي باشد كه دانشجويان تواناي دانشگاه‌هاي برتر كشور در صف جذب بمانند.
 
 
در پي تحصن دانشجويان دانشكده نفت آبادان و عدم حضور آنها در كلاس‌هاي درس اين دانشكده تا اطلاع ثانوي تعطيل شد. عبدالنبي هاشمي، رييس اين دانشگاه ضمن اعلام اين خبر گفت: «بازگشايي مجدد اين دانشكده منوط به حضور دانشجويان در كلاس‌هاي درس است.» در شبكه‌هاي اجتماعي تصوير دانشجوياني كه در پي تعطيلي ساختمان‌هاي اصلي دانشگاه در محوطه تجمع كرده بودند و همچنان به اعتراض ادامه مي‌دادند دست به دست مي‌شد. روز گذشته جمعي از دانشجويان اعتراض‌شان را به تهران كشاندند و در مقابل ساختمان وزارت نفت تجمع كردند.
 
برخي از دانشجويان كه بيشتر معترض به وضعيت استخدام هستند شخص وزير نفت را متهم مي‌كنند و برخي ديگر مي‌گويند كه هيات رييسه دانشگاه قبلا قول داده بود كه اگر مشكل آنها حل نشود دست به استعفاي دسته‌جمعي مي‌زنند و حالا خلاف وعده‌شان پشت دانشجويان را خالي گذاشته‌اند. موضوع عجيب در اين ميان البته اين است كه چگونه دانشگاهي كه با توجه به نياز صنعت نفت كشور شكل گرفته اينچنين تبديل به محل تناقض و اختلاف آرا شده است. اگر ادعاي وزارت نفت در خصوص زير استاندارد بودن ٥٠ درصد از داوطلبان استخدام فارغ‌التحصيل وزارت نفت صحيح باشد، چه كسي را بايد مقصر دانست؟ دانشجويان و فارغ‌التحصيلان يا سيستم آموزشي زيرنظر وزارت نفت؟

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد