کد خبر: 110723|10:10 - 1396/07/13
نسخه چاپی

امكان‌ ناپذيری تک نرخی شدن ارز در ایران

 

 
علي ديني‌تركماني؛ استاديار موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني در روزنامه اعتماد نوشت: سياست تك‌نرخي شدن ارز، به ترجيع‌بند سياست ارزي سالانه كشور تبديل شده است. دوباره اينجا و آنجا نقل مي‌شود.
امتیاز خبر:18از100تعداد رای دهندگان785
علي ديني‌تركماني؛ استاديار موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني در روزنامه اعتماد نوشت: سياست تك‌نرخي شدن ارز، به ترجيع‌بند سياست ارزي سالانه كشور تبديل شده است. دوباره اينجا و آنجا نقل مي‌شود. بعيد است كسي باشد كه مدافع ارز تك‌نرخي در شرايط متعادل اقتصادي نباشد. اما، سخن بر سر تمايل و خواست يا آرزو نيست بلكه بر سر شرايط اقتصادي كشور و امكان‌پذيري نيل به چنين هدفي است.
 
از سال‌هاي بعد از انقلاب تا پايان جنگ كه بگذريم، طي سال‌هاي بعد فقط در دهه هشتاد بوده كه نرخ ارز رسمي تقريبا منطبق بر نرخ ارز بازار آزاد بوده است. به اين دليل كه هم درآمدهاي ارزي بر اثر افزايش قيمت جهاني نفت بسيار افزايش يافت و هم شرايط سياسي به نسبت آرام بود. در ابتداي دهه هفتاد تلاشي براي تك‌نرخي شدن از طريق واگذاري نرخ‌گذاري به بازار آزاد ارز صوت گرفت كه نتيجه آن افزايش چند برابري نرخ ارز در مدت كوتاهي بود. بانك مركزي، براي كنترل بازار ارز، ناچار از مداخله سريع شد. شرايط كنوني كشور به گونه‌اي است كه اجازه تك‌نرخي شدن ارز، آنگونه كه در متون اقتصادي مدنظر است را نمي‌دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد