سرویس: اقتصادیکد خبر: 110220|09:06 - 1396/03/11
نسخه چاپی

سرپرست فرمانداری گیلانغرب :

مشکل عدم توسعه بازارچه سومار اعتبارات قطره چکانی و رسمی نبودن ان است/مرز سومار پتانسیل تردد مسافر را دارد

 مشکل عدم توسعه بازارچه سومار اعتبارات قطره چکانی و رسمی نبودن ان است/مرز سومار پتانسیل تردد مسافر را دارد
مطلع الفجر: سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت :مهمترین مانع پیش روی بازارچه سومار رسمی نبودن آن است که این امر باعث می‌شود برای توسعه زیرساخت‌های مرز سومار اعتبارات ملی نداشته باشیم و منابع قطره‌چکانی به این مرز تزریق شود.

به گزارشمطلع الفجر،فرماندار شهرستان گیلانغرب با بیان اینکه مرز سومار پتانسیل تردد مسافر را هم دارد، گفت: پیش‌بینی ما این است میزان صادرات از این مرز طی یکی دو سال آینده به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.

فرهاد همتی گفت: میزان صادرات این مرز در اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 17 برابر شده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان صادرات سال گذشته این مرز نسبت به سال 94 هفت برابر شده و این امر نشان دهنده پتانسیل‌های صادراتی خوب این مرز است.

فرماندار شهرستان گیلانغرب پیش‌بینی کرد: ظرف یک تا دو سال آینده اگر زیرساخت‌های مرز سومار بهبود یابد، صادرات آن به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.

همتی مرز سومار را نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و یادآوری کرد: این مرز فقط بعد صادراتی دارد و واردات از این مرز بسیار محدود است.

وی تاکید کرد: در مدت دو سال فعالیت این مرز، کالا از استان‌های مختلف ایران از جمله اصفهان، یزد و ... نیز از مرز سومار صادر شده است.

به گفته این مسئول، تعداد اقلام صادراتی نیز از دو نوع در ابتدای کار به 50 نوع رسیده است.

فرماندار گیلانغرب با اشاره به اینکه پتانسیل مرز سومار فقط به بعد گمرکی و صادرات محدود نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این مرز در زمینه تردد مسافر و پایانه حمل مسافر نیز توجیه دارد.

همتی مهمترین مانعی که اکنون پیش روی این مرز وجود دارد را رسمی نبودن آن دانست و افزود: این امر باعث می‌شود برای توسعه زیرساخت‌های مرز سومار اعتبارات ملی نداشته باشیم و منابع قطره‌چکانی به این مرز تزریق شود.

وی بیان کرد: اگر سومار که اکنون عمدتا به صورت بازارچه فعالیت دارد به مرز رسمی تبدیل شود می‎توان ردیف‌های ملی برای توسعه زیرساخت‌های آن جذب کرد.

فرماندار گیلانغرب یادآور شد: خوشبختانه مجموعه مدیریتی استان با جدیت به دنبال رسمی شدن این مرز هستند و امیدواریم مجوز رسمی شدن مرز سومار از هیات دولت گرفته شود.

همتی عنوان کرد: تکمیل و توسعه این جاده که 40 کیلومتر طول دارد، نیازمند 70 میلیارد تومان اعتبار است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد