سرویس: اقتصادیکد خبر: 109928|12:48 - 1396/01/29
نسخه چاپی

سومار ؛مرز غیر رسمی که گوی سبقت را از بازارچه های رسمی کرمانشاه ربوده است

 سومار ؛مرز غیر رسمی  که گوی سبقت را از بازارچه های رسمی کرمانشاه ربوده است
مطلع الفجر: در حالی که اکثر بازارچه های رسمی غرب استان در سال گذشته کاهش صادرات داشته اند بازارچه سومار علی رغم رسمی نبودن سیر صعودی را تجربه کرده است.

 به گزارشمطلع الفجر،یکی از بسترهای امید بخش در حوزه اشتغالزایی شهرستان گیلان وجود بازارچه مرزی سومار است که اگرچه در سالهای اخیر فعالیت چشمگیری داشته اما استانه خوشبینی ان رسمی شدن این بازارچه  هنوز میسر نشده است .

 این بازارچه  در سال گذشته به واسطه  داشتن کوتاه ترین و به صرفه ترین مسیر منتهی به بازار مصرف عراق یکی از کریدور های ترانزیتی  فعال در بین بازارچه های  حتی رسمی منطقه غرب داشته است و افزایش صادرت ارزی بنا بر اظهارات  مسئولان این مهم  را تایید میکند  .


مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در خصوص فعالیت بازارچه های مرزی استان  اظهار داشت: به جز بازارچه سومار که صادرات آن از نظر ارزی ۱۶ درصد افزایش داشته است، صادرات عبوری از گمرکات و بازارچه های مرزی استان در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ در مجموع با کاهش از نظر ارزی مواجه بوده است.
 
 حیدری این کاهش ها را به ترتیب در مرز پرویز خان ۴۲ درصد، در گمرک خسروی ۴۵ درصد، در بازارچه شوشمی ۲ درصد و در بازارچه پرویزخان ۹۴ درصد کاهش اعلام کرد.

با وجود آمار رو برشد کنونی   صادرات  در مرز سومار در صورتی که  این بازارچه " رسمی" شود  طبیعتا مبادلات  تجاری و ارزی ان نیز به مراتب افزایش خواهد یافت  چرا که این مرز در شهرستان گیلان غرب  نزدیک ترین مرز به بغداد  و همچنین عتبات عالیات است .
بازارچه مرزی سومار تا مرکز شهر گیلان غرب 60 کیلومتر فاصله دارد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد