سرویس: کرمانشاهکد خبر: 108919|12:46 - 1395/10/28
نسخه چاپی

یادگاری هایی برای آیندگان در دالاخانی؛

حکاکی عشق و هنر در دل کوه/ وقتی فراق برادر معلم سنقری را فرهادپیشه کرد +تصاویر

حکاکی عشق و هنر در دل کوه/ وقتی فراق برادر معلم سنقری را فرهادپیشه کرد +تصاویر

به گزارش مطلع الفجر به نقل ازسهیل سنقر، الله مراد اختری مردی است از دیار روستای تینموی دالاخانی سنقروکلیایی که 30 سال در آموزش و پرورش شهرستان سنقروکلیایی خدمت صادقانه داشته است و در حال حاضر بازنشسته شده است.

 

یوبعد از بازنشسته شدن به دیار خود یعنی روستای تینمو برگشته و زندگی روستایی را به زندگی شهری ترجیح داده است.

 

وقتی که با اوهم صحبت می شوی به ژرفای وجود ایشان پی خواهی برد؛ مردی از جنس عاشقی و عرفان، کسی که عاشق فرهنگ و هنر است و فراق برادر او را به مردی فرهاد پیشه تبدیل کرده است.

 

 

الله مراد آثاری را برسینه دالاخانی سنقروکلیایی حک کرده است که روزگار از او یادها خواهد کرد.

 

الله مراد اختری در گفتگو باسهیل سنقردر خصوص آثار خلق شده خود در کوه دالاخانی سنقروکلیایی بیان داشت: منطقه دالاخانی از لحاظ آثار تاریخی و باستانی با توجه به قدمتی که دارد بسیار فقیر است و همیشه عشقی در وجودم بود که آثاری خلق کنم که به نیکی از آنها یاد شود.

 

وی ادامه داد: حدود 25 سال پیش چند نهال در منطقه کوه دالاخانی به نیت استراحتگاه و سایبانی برای کوهنوردان کاشتم که امروزه بعد از گذشت سالها به درختانی تنومند تبدیل شده و کوهنوردان زیادی در این محل برای استراحت از آن استفاده می کنند.

 

وی بیان داشت: با توجه به اینکه سواد کافی و امروزی نداشتم از خلق آثار بر حذر بودم  تا اینکه در سال 93 در فراق برادرم که به ملکوت اعلی پیوست و مردی از جنس خدا بود (جانباز رشید اسلام سرهنگ حاجیمراد اختری مسئول اسبق تبلیغات سپاه سنقر) سر به کوه دالاخانی گذاشته و تنهایی خود قوت خلق آثار را در وجودم دو چندان کرد.

 

وی افزود: روزهای زیادی با قلم تراش بر صخره های سخت همچون روزگار ضربه زدم و اشعاری را که می سرودم در قالب پند و نصایح به زبان مادریم بر کتیبه خلق شده می نگاشتم.

 

 

اختری در فراق برادر خود اشعاری نیز به زبان کردی سروده است که به آن اشاره می کنیم. گفتنیست برادر الله مراد که به حاجی اختری معروف بود از جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس و مبارزین هم دوره شهید چمران در جنگ های داخلی لبنان علیه استکبار بود.

 

مجاهد پیروز جنگ لبنانم رو                     دومکرات شکن کیونانم رو

 

فرمانده لایق اورامانم رو                       جت خروشان دشت مهرانم رو

 

گل رشده کرده خارستانم رو                        زاهد پرهیزکار خرامانم رو

 

 

وی ادامه داد: همانطور که مشخص است فردی به دلایل کوته فکری خود با هدف قرار دادن کتیبه تا حدودی بر پیکره آثار زخم وارده کرده که شعری نیز به زبان کردی در وصف ضارب نگاشتم.

 

 

وی در پایان در جواب سوال خبرنگار سهیل سنقر مبنی بر اینکه آیا به کتیبه نویسی خود ادامه می دهید جواب داد : با توجه به مشقت ها و هزینه هایی که در این کار وجود دارد اگر تدابیری بر حمایت مسئولین به این مهم صورت گیرد حتما ادامه خواهم داد.

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد