سرویس: سیاسیکد خبر: 107523|08:46 - 1395/08/19
نسخه چاپی

یادداشت

نفوذ در جامعه نخبگانی کشور زیر پوشش سفرهای علمی به دانشگاه‌

نفوذ در جامعه نخبگانی کشور زیر پوشش سفرهای علمی به دانشگاه‌
مطلع الفجر:راهبرد دیگر پروژه نفوذ در ایران ورود هیئت های علمی به کشور است و با نخبگان و اساتید علمی ما دیدار می کنند و قابل تامل تر این است که کشور هایی می آیند که چندان سابقه ی علمی قوی در دنیا ندارند.

مطلع الفجر-محمد شریفی/ یکی از شیوه های نفوذ در کشورهای جهان سوم و هدایت پتانسیل این کشورها جذب و آموزش نخبگان در قالب بورسیه ها است.

تاریخ مکرر نشان می دهد که هیچ کشوری دلش برای ایران نسوخته و هیچ موقع کاری برای ایران انجام نداده است که سودی برای خود نداشته باشد؛ حال چرا باید اجازه دهد که به همین راحتی بورس های تحصیل می کنند و زمانی که به  کشور برمی گردند و در قسمت حساسی از کشور مشغول به کار می شوند.

برای مثال راهبرد آمریکا در قبال ایران را می توان در این برنامه مورد بررسی قرار داد، آنچنان که دیده می شود آمریکا همواره از گزینه نظامی علیه ایران سخن می گوید ولی بیشترین تلاش خود را  در جهت نفوذ در ایران با  استفاده از جنگ نرم و دیپلماسی عمومی و پوشش های علمی برای جذب و تربیت رهبران آینده و هدایت جامعه ایران در پروژه تغییر قرار داده اند.

در سال ۹۳ سند راهبردی امریکا هدف گیری اصلی تغییر در ایران را معرفی کرد:«ما از زنان،جوانان،روزنامه نگاران و کارآفرین ها به عنوان محرکان تغییر حمایت میکنیم» برای همین با استفاده از برخی سازمان های مردم نهاد راهی برای نفوذ،جذب و هدایت جوانان ایجاد می کند.

اما راهبرد دیگر پروژه نفوذ در ایران ورود هیئت های علمی تحت عنوان پوشش های علمی به کشور وارد می شوند و با نخبگان و اساتید علمی ما دیدار می کنند و قابل تامل تر این است که کشور هایی می آیند که چندان سابقه ی علمی قوی در دنیا ندارند.

یکی از سازمانهایی که این پروژه را در ایران دنبال می کند سازمان آیسک است. آیسک در سال ۱۹۴۸ برای گسترش مبادلات فرهنگی و ایجاد روابط دوستانه بعد از جنگ جهانی دوم توسط چند دانشجویی اروپایی در بلژیک تاسیس شد و توانست در همان سال های اول چند دفتر در اروپا راه اندازی کند آمریکا که بهترین روش نفوذ را آیسک می دانست به عنوان اولین عضو غیر اروپایی آن درآمد و به طریق مختلف از آن حمایت کرد یکی از حامیان آن بنیاد”PVBLIC ” می باشد که توسط نماینده امور خارجه آمریکا تاسیس شده است در صورتی که آیسک در تبلیغات خود دائم بر غیر دولتی و غیر سیاسی بودن خود تاکید دارد.

سابقه حضور آیسک در ایران به زمان قبل از انقلاب و زمان پهلوی می گردد و با وقوع انقلاب و تعطیلی دانشگاه ها فعالیت این سازمان متوقف شد ولی در زمستان سال ۸۶ با پشتیبانی دانشگاه تهران بار دیگر پای این پروژه به ایران باز شد در این پروژه آیسک جوانان ایرانی را برای کارآموزی به مدت ۴ تا ۱۲ ماه به کشور های مختلف جهان میفرستاد تا از این راه زمینه نفوذ در آینده سازان جامعه را فراهم سازد و به طوری است که جلسه های اخیر آن ها در سال ۹۵ برگزار شده و تمامی اساتید این کلاس ها و جلسات اروپایی است و سعی در دیکته کردن خواسته های خود در جوانان آینده سازان ایرانیست و هم اکنون در نزدیک به ۸ دانشگاه کشور مشغول به فعالیت هستند.

 

مخصوصا در این دوره زمانی سفر های این کشور ها و اساتید های خارجی روز به روز بیشتر می شود آن هم زمانی که کشور دارد به انتخاب ریاست جمهوری نزدیک تر می شود اگر کشور های دشمن و استکبار ستیزی قرار بود دلشان برای ما بسوزد چرا در سال های قبل اینکار را انجام نمی داند و حال اینقدر زیاد شده است.

 

مانند آن نماینده سازمان سیا که بعد از برجام به ایران آمد و تقریبا به تمامی دانشگاه ها سر زد و زمینه ساز نفوذ در دانشگاه ها بود که به لطف خدا با اسناد زیادی دستگیر شد.

پس بیاندیشیم و مواظب باشیم که قشر نخبه کشور که در آینده تصمیم گیرنده برای این کشور می باشند فریب نفوذ کنندگان را نخورند و با رصد هوشمندانه در پی اختلال و نابودی این جریان خزنده نفوذ در ایران شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد