سرویس: اجتماعیکد خبر: 107372|09:06 - 1395/08/15
نسخه چاپی

پیشگیری از بحران در نظام خانواده؛

مدیریت و خودکنترلی در نظام خانواده تمرین شود/ افراد نیاز به حریم خصوصی دارند

مدیریت و خودکنترلی در نظام خانواده تمرین شود/ افراد نیاز به حریم خصوصی دارند
مطلع الفجر:کنترل و تجسس در بین زوجین امر نکوهیده ای است، برای کمک به بقای خانواده بسیاری از روشهای ملاطفت آمیزتر دیگری نیز وجود دارند که می توانیم اعمال کنیم.

به گزارشمطلع الفجر، عوامل تضعیف استحکام خانواده که کوچکترین واحد اجتماعی، اما بزرگترین واحد اثربخش تربیتی محسوب می شود خانواده، سنگ بنای جامعه بزرگ انسانی است و در استحکام روابط اجتماعی و رشد افراد جامعه، نقش مهمی دارد.

تلاش برای استحکام خانواده و سلامت آن اهمیت ویژه ای دارد؛ خانواده می تواند منشأ تحولات عظیم فردی و اجتماعی و رشد ارزش های انسانی باشد، کارکرد مطلوب در خانواده باعث می شود تا روابط مختلف عاطفی، روانی و حتی اقتصادی و اجتماعی به بهترین شکل خود صورت پذیرد، بالا بردن سطح بهره وری و بهره گیری از توانایی ها و پتانسیل های مختلف افراد جامعه، منوط به توجه ویژه به نهاد خانواده است.

* در کانون خانواده به هیجانات و احساسات یکدیگر بی تفاوت نباشیم

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری و توجه هرچه بیشتر به خانواده، امروز بیش از هر زمانی مطرح است، به خبرنگار ما اظهار کرد: روانشناسان کنترل درونی را به عنوان صفت و ویژگی فرهیخته قلمداد می کنند و هر زمان افراد کنترل درونی بر روی افکار و احساسات داشته باشند نشان دهنده سلامت روانی افراد است، چنانچه این کنترل درونی را به عوامل بیرونی واگذار کنیم و دیگران ما را کنترل کنند، همین امر مسائلی را به دنبال دارد.

وی افزود: باید زوجین در فضای خانواده همدیگر را مراقبت کنند، البته مفهوم مراقبت با کنترل یکی نیست، باید نسبت به احساسات، هیجانات، رفتار و افکار طرف مقابل حساس باشیم و بی تفاوت رفتار نکنیم.

مجتبی ناجی بیان کرد: البته گاهی اوقات احساسات و علاقه مندی ها به همسر از حدی فراتر می رود که جنبه آسیب پیدا می کند که اسم آن را کنترل افراطی می گذاریم، حد نهایی این کنترل افراطی در رفتارها نشان داده می شود، همانند گوش کردن، چک کردن، کنترل کردن همه جزئیات که این حالت کنترل افراطی ناخواسته موجب تنش و بدبینی در فضای خانواده می شود.

وی با بیان اینکه کنترل کردن افراد تا حدی وابسته به شخصیت افراد و زمان کودکی آنها است، تاکید کرد: ممکن است اشخاص برای بقای خانواده روشی اشتباه را در پیش بگیرند، وجود ذهنیت منفی موجب بروز این رفتارها می شود و باید کیفیت روابط عاطفی را تقویت کنند، حریم زوجین مشترک است اما حد و مرزهایی دارد، باید دانست که حریم مشترک در زندگی زوجین بسیار وسیع بوده و حریم خصوصی کمتر است.

* افراد نیاز به حریم خصوصی دارند

خانواده های امروز برای تغییر در الگوهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی دچار بحران های مختلفی شده اند، روابط درون خانواده، روابط بین اولیاء، میزان رشد جمعیت، نقش های سیاسی و اجتماعی موجود در خانواده و عناصری از این قبیل باعث پدید آمدن بحران در خانواده شده است، عامل اقتصادی نیز نقش مؤثری در پیدایش بحران در خانواده ایفا می کند.

وارد شدن به حریم یکدیگر در زندگی و عدم رعایت حفظ حریم خصوصی افراد نیز از مواردی است که گاهی اوقات موجب بروز بحران در زندگی زوجین می شود.

آسیب شناس اجتماعی در این باره عنوان کرد: به هرحال این حریم خصوصی هم به صورت جزئی در زندگی وجود دارد، در زمینه مسائل رفتاری و روانی هم موفقیت هایی پیدا می شود و زوجین تمایل به تنهایی دارند. در مواقع خشم و عصبانیت زوجین با گفتگو کردن می توانند این خشم را که منطقی نیست و برخاسته از هیجانات منفی است، فرو بنشانند.

وی اضافه کرد: باید دانست که فرد نیازمند حریمی برای خود است و بدون اجازه نباید وارد حریم او شویم، هنگامی که میزان بی اعتمادی زیاد شود، نوار باریک حریم خصوصی به مرور گسترده تر شده و این سوءظن ها بروز می کند.

ناجی افزود: چنانچه در زندگی سالم حریم خصوصی وجود داشته باشد، زوجین خودشان از کلیت حریم باخبر هستند و باید هر موردی که به زندگی مشترک وابسته است مطرح شود، بنابراین میزان موضوعاتی که در حریم خصوصی واقع می شود آن قدر زیاد نیست که بخواهیم آن را برجسته کنیم، باید به حریم های موجود بپردازیم و همین امر موجب استحکام زندگی مشترک می شود.

* رفتارهای مشکوک سرآغاز بحران در خانواده

به گفته این آسیب شناس اجتماعی؛ رفتارهای مشکوک اشخاص در زندگی سرآغاز بحران درخانواده است، در مراحل اولیه کنترل کردن و مدیریت کردن وجود دارد، البته بروز بعضی از رفتارهای نامتعادل زندگی را تا حدی می توان پذیرفت اما تحمل بعضی از رفتارها در زندگی پذیرفتی نیست، به دلیل اینکه برخی رفتارها موجب آسیب رساندن به نظام خانواده می شود.

ناجی بیان کرد: برای پیشگیری از بروز بی اعتمادی باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا اعتماد را در نظام خانواده حفظ کنیم برای بازسازی خطاها تکلیف هایی بر عهده هر کدام از زوجین است تا با گفتگو کردن از میزان بی اعتمادی ها بکاهند.

وی بیان کرد: باید مدیریت و خود کنترلی در نظام خانواده تمرین شود تا از فروپاشی نظام خانواده جلوگیری شود، کنترل و تجسس در بین زوجین امر نکوهیده ای است، برای کمک به بقای خانواده بسیاری از روش های ملاطفت آمیزتر دیگری نیز وجود دارند که می توانیم اعمال کنیم، باید از رفتارها، افکار و هیجانات بیشتر آگاه شویم و سعی در کنترل بیشتر خودمان و مراقبت از نفس، هیجانات زود گذر داشته باشیم که همین امر به بقای خانواده کمک می کند./صاحب نیوز

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد