سرویس: ورزش باشگاههای داخلیکد خبر: 107133|12:27 - 1395/08/06
نسخه چاپی

بزرگداشت ناصر تقوایی در کانادا

 

 
گروه هنری موج نو مراسم گرامی داشت ناصر تقوایی، از کارگردانان مطرح و اثرگذار تاریخ سینمای را با نمایش مستند بلند: تقوایی به روایت خودش ساخته عارف محمدی روز شنبه 29 اکتبر از ساعت 7 تا 9 شب در بنیاد فرهنگی پریا در شهر تورنتو برگزار خواهد کرد.
امتیاز خبر:18از100تعداد رای دهندگان231
وب‌سایت کافه سینما: گروه هنری موج نو مراسم گرامی داشت ناصر تقوایی، از کارگردانان مطرح و اثرگذار تاریخ سینمای را با نمایش مستند بلند: تقوایی به روایت خودش ساخته عارف محمدی روز شنبه 29 اکتبر از ساعت 7 تا 9 شب در بنیاد فرهنگی پریا در شهر تورنتو برگزار خواهد کرد. در این مراسم علاوه بر نمایش فیلم مستندی که حاوی گفتگوی بلند عارف محمدی با ناصر تقوایی در حوزه سینما و ادبیات می باشد ، پیام هایی نیز از سوی تنی چند از چهره های نام آشنای ادبیات و سینمای ایران همچون: ایرج پزشک زاد، داریوش مهرجویی، داریوش ارجمند، جمشید مشایخی، بهروز وثوقی، فخری خوروش و رامین جهانبگلو پخش خواهد شد. شرکت در این مراسم برای عموم آزاد و رایگان می باشد.
 
بزرگداشت ناصر تقوایی در کانادا

ناصر تقوایی با پشتوانه و دانش بالایی در ادبیات و قصه نویسی به سینما آمد و موفق ترین اقتباس های ادبی تاریخ سینمای ایران را ساخت . او ابتدا فیلم آرامش در حضور دیگران بر اساس داستان آخر مجموعه شش قصه ای واهمه‌های بی نام و نشان با نام آرامش در حضور دیگران نوشته غلامحسین ساعدی را در سال 1348 ساخت. اقتباس بعدی تقوایی از رمان دایی جان ناپلئون نوشته ایرج پزشکزاد بود که حاصل آن مچموعه تلویزیونی محبوب مردم ایران با همین نام بود که در سال 1355 از تلویزیون ایران پخش شد. رمان دایی جان ناپلئون ابتدا و در نیمه دوم دهه 1340 به صورت پاورقی در مجله فردوسی چاپ شد. نفرین بر اساس داستان کوتاه باتلاق نوشته میکا والتاری ساخته شده که آنزمان در کتاب هفته چاپ شده بود. ناخدا خورشید (1365) اولین ساخته تقوایی در سینمای پس از انقلاب اسلامی بود که با برداشتی آزاد از رمان داشتن و نداشتن نوشته ارنست همینگوی کارگردانی کرد. این اقتباس به عنوان بهترین اقتباس ادبی در سینمای ایران شناخته شد.

ناصر تقوایی به خالق آثار ناتمام نیز شهرت دارد. زیرا برخی از فیلمنامه‌های او اجازه ساخت نگرفتند و برخی از تولیداتش در نیمه راه متوقف شد. آخرین ساخته سینمایی اکران شده او کاغذ بی خط می‌باشد.

گروه هنری موج نو با مدیریت عارف محمدی (فیلمساز و منتقد فیلم) یک گروه مستقل هنری است که از سال 2004 با هدف ارتقا فرهنگ سینمایی در میان ایرانیان و غیرایرانیان با برگزاری کارگاه‌های سینمایی و بزرگداشت هنرمندان مطرح تاریخ سینمای ایران فعالیت‌های قابل توجهی را به ثمر رسانده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد