سرویس: تازه های خبرکد خبر: 101363|07:37 - 1401/12/23
نسخه چاپی

گزارش؛

یادمان شهدای مطلع الفجر؛میعادگاه عاشقان شهدا در گیلانغرب/سرهنگ نجفی:کاروانهای راهیان نور مصداق عملی جهاد تبیین است+ تصاویر

یادمان شهدای مطلع الفجر؛میعادگاه عاشقان شهدا در گیلانغرب/سرهنگ  نجفی:کاروانهای راهیان نور مصداق عملی جهاد تبیین است+ تصاویر
مطلع الفجر:موسم منتهی به اغازین روزهای سال نو فرصت بسیار مغتنمی است تا عاشقان و رهروان شهدا زنگار نشسته بر دلهای اندوده به روزمرگیها را در زمزم زلال یاد شهدا بزدایند و چه زیبا که این انقلاب معنوی در رزمگاه شهدا و یادمان شهدای مطلع الفجر در گیلانغرب متبلور گردد

به گزارشخبرنگار مطلع الفجرمصادف با آغاز تعطیلات نوروز و موسم سفرهای معنوی راهیان نور، بسیاری از عاشقان و دلدادگان به شهدا و آرمانهای انقلاب، عازم کربلای جبهه های غرب و خصوص یادمان شهدای مطلع الفجر، جبهه آوزین و تنگه حاجیان در گیلانغرب می شوند تا غبار روح و جان خود را صیقلی دوباره بخشند.

http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/thumb_244804.jpg



به لحاظ قرار گرفتن در ایام اجرای کاروانهای راهیان نور و سفر ارادتمندان به ارزشهای معنوی جهاد و شهادت  و اطلاع ازاینکه به منظور ارائه خدمات به کاروانهای راهیان نور در منطقه اوزین و همچنین " یادمان شهدای مطلع الفجر" گیلانغرب چه اقداماتی صورت گرفته، فرمانده سپاه گیلانغرب  در گفتگویی اظهار داشت : خدمت به شهدا و تبیین فرهنگ جهاد و شهادت و همچنین انجام هر اقدامی که منتج به فرهنگ سازی و بسط و توسعه فرهنگ شهادت و تعالی ارمانهای معنوی و ارزشی شود در واقع افتخاری است که باید برای نیل به  ان تلاش کرد.


سرهنگ پاسدار محمد جواد نجفی با عنوان اینکه  یکی از بسترهای نشر جهاد تبیین همین کاروانهای راهیان نور است  اظهار داشت : در راستای تعالی تسهیلات و کیفی بخشی خدمات به راهیان نور در یادمان مطلع الفجر  اقدامات زیادی انجام شده است که در مجموع فضای معنوی رضایت بخشی را فراهم اورده  و بستر برای میزبانی عزیزان از این یادمان فراهم شده است .


وی تصریح نمود:نوسازی و زیبا سازی تبلیغی از حیث نصب بنرهای و سنگ نوشته و همچنین تزیین مکان عمومی یادمان از اقدامات انجام شده است کما اینکه مسئول یادمان مشخص شده  و راویان و خادمانی هم در مسیر تقویت بنیه خدماتی به میزبانان عزیز انتخاب شده اند .


سرهنگ نجفی گفت:به منظور استقرار و یا اسکان کاروانهای مهمان با مساجد و مدارس هماهنگی شده و امکانات لازم نیز در این خصوص فراهم شده است  که در این راستا همچنین  در ورودی شهر و در ایستگاههای  راهنما بروشورهایی برای راهنمایی و شناخت مکانهای عملیاتی و رزمگاهها و یادمان شهدای مطلع الفجر تکثیر  و تدارک دیده شده که در اختیار مهمانهای عزیز قرار خواهند  گرفت.


فرمانده سپاه گیلانغرب ابراز داشت: شهرستان گیلانغرب در راستای اقدامات تسهیلاتی و در حوزه راهیان نور در سالهای اخیر به شکل پر رنگ تری  از شهر و استانهای مختلف کشور میزبانی کرده است که بیشتر این کاروانها از یادمان شهدای مطلع الفجر ،تنگه حاجیان و سایر جبهه های عملیاتی این شهرستان بازدید کرده اند.  

 

  *مروری بر رزمگاه و مناطق عملیاتی در گیلانغرب
اگر تاریخچه  پر فراز و نشیب  مردم گیلانغرب و جایگاه تیپ مردمی مسلم بن عقیل .س. در گیلانغرب و مقاومت جانانه این دیار را مرور کنیم  و رزمگاه و مناطق عملیاتی  این شهرستان را نگاهی گذرا بیندازیم ، در خواهیم یافت که این شهرستان جزء معدود نقاطی بوده است که در بدو امر مورد تعارض دشمن بعثی قرار گرفته و شاید بتوان آن را خطه ای دانست که جنگ در آن آغاز و به پایان رسیده است.
 

*رزمگاه آوزین و مکان یادمان شهدای مطلع الفجر
شهر گیلانغرب
گیلانغرب در کشاکش دوران جنگ و مقاومت، هیچگاه از دلیر مردی و مقاومت رادمردان و رزمندگان غیور خود نا امید نشد و در همان ابتدای جنگ و تعارض دشمن با مقاومت جانانه مردم این شهرستان مواجه شد.
 مردمانی که  مجهز به سلاح ایمان بودند، دشمن تا دندان مسلح عراق را در پشت دیواره های شهر زمین گیر کرده و از همان آغاز، هسته اولیه تیپ مسلم بن عقیل طرح ریزی و در سایه همت سرداران شهیدی چون سردار صفر خوشروان، شهید بسیطی، شهید خدا کرمیان، شهید روضان مرادی و … راه نفوذ به شهر برای دشمن را از امری سهل الوصول به خیالی خام تبدیل کرد.
 
*تپه کرجی ها
گیلانغرب، در سال های اول اتقلاب و پیش از تهاجم عراق شاهد خرابکاری های تجزیه طلبان بود و سپس در تاریخ مهر ماه 59 یگان های لشکر ۴ ارتش عراق وارد گیلانغرب شدند.
در حالی که ستون نظامی دشمن به باغ کشاورزی و پمپ بنزین شهر رسیده بود، عکس العمل و مقاومت مردم آنان را تار و مار کرد ضمن آن که با تلاش هوانیروز ارتش، عقبه ستون نیروهای دشمن روی جاده گیلان غرب منهدم شد.
 

*گیلانغرب در دفاع مقدس
 شهر گیلان غرب بر اثر بمباران های متعدد هواپیما و آتش توپخانه ارتش عراق تخریب شد، اما مردم این شهر دست از مقاومت برنداشتند که از جمله آن می توان به تشکیل تیب مستقل مسلم بن عقیل در این شهرستان به همت دلیرمردان غیرتمند آن که حماسه هایی فراموش ناشدنی خلق کردند نام برد.
این شهر در طول جنگ تحمیلی بارها بمباران شد و عملیات متعددی از جمله مطلع الفجر، در آن به وقوع پیوست، در مهر ماه سال 90 دو شهید گمنام به یادبود شهدای سرفراز این شهر در آن به خاک سپرده شدند تا نمادی از حماسه های مردم این شهر باشند.


*آوزین – تپه کرجی ها- یادمان عملیات مطلع الفجر
این تپه در غرب جاده گیلان غرب – سرپل ذهاب و در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر گیلانغرب واقع است. این محل که به صورت یک سری سنگرها و کانال های حفظ و بازسازی شده می باشد در کنار روستای آوزین در غرب گورسفید واقع شده است.

 

*یادمان شهدای مطلع الفجر
 پرچم ها و کانال های متعدد آن یادآور دوران دفاع مقدس است، در نزدیکی این یادمان مزار یکی از شهدای گیلان غرب به نام شهید صفر خوش روان نیز قرار دارد.

 

عملیات مطلع الفجر در آذر ماه سال 60 با رمز یا مهدی (عج) ادرکنی با هدف جلوگیری از تحرکات دشمن و فراهم نمودن امکان آزادسازی قصرشیرین و نفت شهر در محور گیلانغرب- سرپل ذهاب انجام شد که در پی این عملیات حدود ۲۰۰۰ نفر از قوای دشمن کشته شدند.

http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1394/12/17/matlaelfajr09.jpg?itok=gN0c54hw

*تنگه حاجیان
 از دیگر مناطق و رزمگاههای دیدنی این شهرستان برای بازدید کاروانهای راهیان نور و میهمانهای نوروزی، می توان به پادگان حضرت رسول (ص)، جبهه آوزین، جبهه تنکاب، تنگه حاجیان و یادمان شهدای گمنام نام برد که هر سال مقصد کاروانهای راهیان نوراز اقصی نقاط کشور است.