سرویس: کرمانشاهکد خبر: 101315|12:05 - 1394/12/20
نسخه چاپی

گزارش؛

وقتی دولت پولدارها درد فقرا را نمی فهمد/ سرپناه بی پناهان هم فراموش شد

وقتی دولت پولدارها درد فقرا را نمی فهمد/ سرپناه بی پناهان هم فراموش شد
مط موضوع فراهم کردن مسکن برای اقشار ضعیف جامعه از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم به فراموشی سپرده شده است.
به گزارش مطلع الفجر، عملکرد دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن آن تاکنون نشان داده است که این دولت برنامه خاصی برای رفاه و توانمند سازی افشار ضعیف جامعه ندارد.

 

این موضوع بیش تر در ماه اخیر به خصوص در دوران بعد از برجام نیز نمود بیش تری پیدا کرد. بسیاری از منتقدان عملکرد دولت در موضوع خرج کردن درآمد کشور برای خرید بی رویه هواپیماهایی که تنها قشر خاصی از جامعه یعنی قشر مرفه می توانند از آن استفاده کنند را نمونه ای از ده ها اقدام دولت در راستای بی توجهی به قشر ضعیف می دانند.

 

با این وجود بخش مسکن نیز یکی دیگر از مواردی است که مسئولان دولت روحانی نگاهشان تنها به قشر مرفه جامعه بوده و اقشار ضعیف و کم درآمد جایی در میان اهداف تصمیم گیری آن ها نداشتند.

 

در روزهای اخیر بود که میزان اعتبار تصویب شده برای تکمیل مسکن مهر که یکی از مهم ترین پروژه های مربوط به اقشار ضعیف جامعه بود، آه از نهاد بی سرپناهان درآورد.

 

 

پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرده بود که با تصویب هیئت وزیرانتنها مبلغ 500 میلیارد تومانبه صورت تملک دارایی سرمایه ای به منظور احداث و تکمیل خدمات زیربنایی پروژه های مسکن مهر اختصاص یافت. مبلغی که برای تکمیل پروژه بسیار کم است.

 

در این میان اظهارات مدیرعامل بانک مسکن در خصوص وام های خرید خانه نیز تیر خلاصی به امیدهای بی سرپناهان برای خانه دار شدن بود.

 

مدیرعامل بانک مسکن، جامعه هدف وام‌های تصویب شده را اقشار متوسط و کسانی که توان بازپرداخت اقساط و پس‌انداز مسکن را دارند اعلام کرد.

 

مشخص شدن جامعه هدف وام های مسکن یعنی اقشار متوسط نشان می دهد که زاویه دید مسئولان دولت یازدهم بیش تر از این نمی تواند پایین تر برود و لایه های پایینی جامعه را هم مشاهده کند.

 

سیاست هایی که فقرا را فقیر تر می کند

 

سیاست های اقتصادی دولت یازدهم به گونه ای بوده است که آمارهای بانک مرکزی هم به این مسئله اذعان می کنند که فقرا در این دولت فقیر تر شده اند.

 

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی ضریب جینی به عنوان شاخصی که نشان دهنده فقیرتر شدن فقراست افزایش داشته است.  این آمار از 395/ 0 در سال 1392 به 399/ 0 در سال 1393 رسیده است.

 

شاخص ضریب جینی بین اعداد یک به معنای توزیع درآمد نابرابر و  صفر به معنای جامعه با توزیع در آمد برابر  تغییر می کند./مرصاد،

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد