سرویس: کرمانشاهکد خبر: 100671|13:08 - 1394/12/01
نسخه چاپی

آرایش انتخاباتی جریانات سیاسی کرمانشاه/ از وحدت آرام اصولگرایان تا تشتت پر سر و صدای اصلاح طلبان

آرایش انتخاباتی جریانات سیاسی کرمانشاه/ از وحدت آرام اصولگرایان تا تشتت پر سر و صدای اصلاح طلبان
مطلع الفجر:جریان‌های سیاسی در استان کرمانشاه با شرایطی متفاوت از یکدیگر از نظر یکپارچگی و انسجام خود را برای انتخابات هفتم اسفند ماه آماده می‌کنند.

به گزارش مطلع الفجر ،موضوع انتخابات در استانهای مختلف ایران بعد از انقلاب اسلامی تبدیل به یک پدیده ای شده است که هر چندسال یکبار و یا به عبارت بهتر هر چند ماه یکبار یک فضای مرکب را به وجود می آورد.

 

فضایی مرکب از هیجان، رقابت سیاسی، همگرایی هایی های قومی و قبیله ای و البته نشست های حاشیه ساز و گاها بی حاشیه احزاب سیاسی که در جمع جو شهرها و استانهای کشور را چندماهی تحت تاثیر خود قرار می دهد.

 

این شور و هیجان انتخاباتی البته با توجه به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در مجموع و در نهایت باید تبدیل به یک روح تازه و یک نفس تازه در کالبد جامعه و نظام جمهوری اسلامی شود.

 

چنین فضا و التهاب شیرین انتخاباتی از روزها قبل در استان کرمانشاه شکل گرفته است و منجر به صف بندی ها و آرایش سیاسی نسبتا پیچیده ای در یک کارزار غیر قابل پیشبینی شده است.

 

بعد از اعلام نتیجه تایید صلاحیت ها در استان کرمانشاه برخلاف آنچکه در برخی از رسانه ها به آن پرداخته می شد تعداد رو صلاحیت شده ها از طبف های سیاسی اصولگرا و مستقل چیزی حدود سه برابر کاندیداهای رد صلاحیت شده از طیف اصلاح طلبان بود.

 

در سراسر استان کرمانشاه حدود 101 کاندیدا تا این لحظه برای 8 کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند که این آمار نشان دهنده رقابت 12.6 نفر برای هر صندلی سبز بهارستان است.

 

استان کرمانشاه با جمعیتی 2 میلیون نفری، یک میلیون و 507 هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات دارد که باید 8 نماینده مجلس شورای اسلامی در 6 حوزه انتخابیه و 2 نماینده مجلس خبرگان رهبری را برگزینند.

 

کرمانشاه با اینکه دارای یک بافت جمعیتی عشیره ای و قومیتی است و عموما این سبد آراء است که نتیجه اصلی ورود به مجلس را رقم می زند اما با تمام این تفاصیل بازار نشست های سیاسی احزاب و جریانهای سیاسی برای تعیین لیست نامزدهای مورد حمایت خود کاملا داغ بوده است.

 

آرایش سیاسی اصلاح طلبان

 

جالب ترین و عجیترین نشستهای سیاسی را در استان کرمانشاه به اذعان بسیاری از کارشناسان سیاسی استان، اصلاح طلبها داشته اند. نشست هایی که از دوسال گذشته تا کنون عموما به درگیری لفظی و حتی فیزیکی کشیده است و گاها با پادرمیانی پلیس ختم شده است.

 

آخرین جلسه شورای هماهنگی اصلاح طلبان در واپسین روز بر گزاری خود با حضور همه اعضای آن نیز به جدل و درگیری کشیده شد. حدود نیمی از اعضای این شورا با رای دادن به دو نفر از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری آنها را در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان قرار دادند در حالی که نیمی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری معتقد بودند بدون حضور آنها تصمیم گیری شده و این لیست را برای خبرگان نپذیرفتند.

 

به همین سبب احزابی مانند کارگزاران سازندگی و برخی احزاب محلی دیگر لیستهای جداگانه خود را برای انتخابات مجلس خبرگان اعلام کردند. دبیر حزب کارگزاران کرمانشاه صراحتا اعلام کرد که این حزب به ترکیبی غیر از آنچکه شورای سیاستگذاری اصلاحات اعلام کرده رای خواهد داد.

 

به نگاهی به آرایش سیاسی اصلاح طلبها در انتخابات مجلس خبرگان در خواهید یافت که از میان 4 کاندیدا بیش از سه لیست ارائه و کاملا متشتت عمل شده است. اتفاقی که کم و بیش در انتخاب لیست نامزدهای اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز افتاد.

 

شورای سیاستگذاری اصلاحات در استان کرمانشاه از هشت کرسی نمایندگی مجلس برای 6 کرسی آن لیست داد و در دو حوزه انتخابیه نیز سکوت و نامزد معرفی نکرد. این اتفاق در حالی افتاد که بلافاصله برخی از دبیران احزاب اصلاح طلب که عضو شورای سیاستگذاری اصلاحات نیز هستند مصاحبه کرده و به این لیست واکنش منفی نشان دادند.

 

مهدوی چشمه گچی دبیر حزب اصلاح طلب توسعه کرمانشاه و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در مصاحبه ای لیست اصلاحات را در کرمانشاه "آبرو بر" توصیف کرد و گفت: اگر مستنداتم در مورد برخی از نامزدهای لیست اصلاح طلبان را منتشر کنم آبروی شورای سیاست گذاری اصلاحات خواهد رفت.

 

احزاب موسوم به اعتدالگرا

 

حزبهایی که در استان کرمانشاه با تابلوی اعتدال فعال هستند در عملکنش های اصلاح طلبی بعضا تند تری از احزاب اصلاحات از خود نشان می دهند. حزب اعتدال و توسعه در استان کرمانشاه مانند مرکز کشور وارد ائتلاف اصلاح طلبان نشده و لیست مستقل خودش را خواهد داشت. حزب کارگزاران نزدیک به دولت هم تقریبا چنین شرایطی را دارد و در مجموع می توان گفت احزاب حامی دولت در کرمانشاه هم با استراتژی خود وارد انتخابات خواهند شد.

 

آرایش سیاسی اصولگرایان

 

شورای ائتلاف اصولگرایان کرمانشاه اما تا حدودا یک هفته پیش هیچ نمود و بروز رسانه ای در استان نداشت. طوری که برخی از رقبای آنها مصاحبه می کردند و اطمینان می دادند که اصولگ رایان در کرمانشاه به هیچ اجماعی نخواهند رسید.

 

این در حالی بود که پیگیری ها از برخی اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان از جلسات متعدد و تقریبا هر روز این شورا حکایت داشت و اعلام می شد که به زودی لیست انتخاباتی اصولگرایان هم برای حوزه های انتخابیه مختلف در انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم برای مجلس خبرگان رهبری اعلام خواهد شد.

 

اصولگرایان در کرمانشاه کار را به دقیقه 90 واگذار کردند و درست یک روز قبل از آغاز مهلت قانونی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی لیست انتخاباتی خود را در همه حوزه های شش گانه استان کرمانشاه منتشر کردند.لیستی که به اذعان اکثرسیاسیون استان با اجماع حداکثری بسته شده بود در ساعات پایانی روز چهارشنبه هفته گذشته رسانه ای شد.

 

این هماهنگی اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی، در انتخابات خبرگان رهبری نیز با تمکین به لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت و اعلام حمایت اصولگرایان استان از لیست جامعتین بروز و نمود داشته است. بنابراین اصولگرایان در مجموع با اجماع حداکثری وارد عرصه انتخابات هفتم اسفندماه در استان کرمانشاه شده اند.

 

آرایش سیاسی کاندیداهای مستقل در کرمانشاه

 

کاندیداهایی که در عرصه انتخاباتهای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه به صورت مستقل وارد عرصه رقابت شده اند اما حکایت متفاوتی دارند. عموما این کاندیداها اعلام حضور مستقلشان در انتخابات به سه شکل ارزیابی می شود.

 

در حالت اول برخی از کاندیداهای مستقل افراد اصولگرا و یا اصلاح طلبی هستند که از لیست انتخاباتی این جریان های سیاسی بیرون مانده اند و بعد از این اتفاق به جای کناره گیری به نفع ائتلاف جریان سیاسی خود اعلام کرده اند کاندیدای مستقل هستند.

 

حالت دوم از اعلام حضورهای مستقل در انتخابات بازهم چهره های سیاسی هستند که پیشینه اصولگرایی و یا اصلاح طلبی آنها مشخص است اما با این تفکر که ایستادن در صف اصلاح طلبان و یا اصولگرایان برای آنها منجر به رای نخواهد شد اعلام کرده اند که مستقل در انتخابات نامزد شده اند.

 

اما حالت سوم را می توان چنین ارزیابی کرد که برخی از کاندیداها هر چند انگشت شمار هستند که استقلال آنها از جریان های سیاسی روشن است و حقیقتا با مشی سیاسی مستقل قصد رقابت با رقبای انتخاباتی خود را دارند.

 

به هرحال آنچکه مشخص است بافت آرا در استان کرمانشاه مبتنی بر داشتن سبد رای عشیره ای از سوی کاندیداهاست اما به نظر می رسد در انتخابات پیش رو بیش از دوره های گذشته لیست های انتخاباتی جریانهای سیاسی نقش آفرینی کنند.

 

همه جریانهای سیاسی بدون استثنا مردم را به حضور باشکوه در پای صندوقهای رای ترغیب و تشویق کرده اند و به نظر می رسد یکی از انتخاباتهای کم نظیر تاریخ انقلاب اسلامی ایران از نظر مشارکت مردم در هفتم اسفندماه رقم بخورد و سال جدید برای مردم ایران به تعبیر رهبر انقلاب با نفسی تازه آغاز شود./منبع :مرصاد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد