سرویس: سیاسیکد خبر: 100182|19:17 - 1394/11/19
نسخه چاپی

بازی با افکار عمومی در فضای مجازی؛

گرد و خاک داوطلبان نمایندگی مجلس در تلگرام

گرد و خاک داوطلبان نمایندگی مجلس در تلگرام
مطلع الفجر:امروز شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام نقش تاثیر گذاری در جهت دهی افکار عمومی بازی می کند همین پتانسیل باعث شده است که امروز این شبکه اجتماعی به پاتوقی برای برخی داوطلبان و حامیان آنها برای تبلیغات زودهنگام بدل شود.

به گزارش مطلع الفجر ،در حالی که هنوز داوطلبان مجلس دهم زمان زیادی تا ورود به بازار داغ تبلیغات را دارند برخی حامیان کاندیدا به خصوص نمایندگان فعلی در استان سیستان و بلوچستان با راه اندازی کانال های تلگرامی سخت در حالی نمایش دستاوردهای کاندید مطبوع خود هستند.

این افراد که برای سبقت از سایر نامزدها مجبور هستند تاکتیک های جدیدی را برای جذب مخاطب به کار گیرند بعضا دست به دامن تصاویر زیر خاکی و نامه نگاری های شخصی خود می شوند.

 

البته وجود چنین بانک اطلاعاتی از تصاویر و نامه نگارهای شخصی نمایندگان و انتشار آنها در کانال های تلگرامی حکایت از نزدیکی گردانندگان این کانال ها با داوطلبان را دارد و نشان می دهد هدف مدیران این کانال های تلگرامی ارائه مدیرانی سوپرمن به جامعه است!

بدون شک اهمیت و قدرت بالای شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام که این روزها به یکی از پرطرفدارترین شبکه‌ها بین ایرانیان تبدیل شده در جهت دهی افکار عمومی جامعه نقشی انکارناپذیر دارد و توانسته در برخی مواقع حتی خود را به عنوان یکی از تریبون‌های مهم تبلیغی مطرح و به جولانگاه برخی کاندیداهای احتمالی تبدیل شود. جایی که در آن برخی کاندیداهای احتمالی و نمایندگان فعلی در لابه‌لای پُست‌های گروه‌ها و کانال‌های اجتماعی این شبکه اهداف و برنامه‌های خود را جستجو می‌کنند و به صورت غیرمحسوس اما حساب شده به تبلیغ و مطرح کردن خود می‌پردازند.

البته ماجرای تبلیغات در تلگرام به همین جا ختم نمی شود، گاها دیده می شود برخی از نمایندگان فعلی به صورت گسترده با هدف تبلیغ به بازگویی انجام کارهایی که در زمان نمایندگی‌شان صورت گرفته می‌پردازند و با جلب توجه از طرق مختلف به ویژه گذاشتن عکس‌های مختلف سعی در یارگیری در گروه ها و کانال های منتسب به خود دارند.

این کانال های تلگرامی اغلب تصاویری از حضور نمایندگان در کنار بزرگان کشور، سرکشی داوطلب از مناطق محروم، نامه نگاری ها نمایندگان و ... از سوی نمایندگانی که در طول مدت نمایندگی خود ترجیح می دادند بیشتر در پایتخت بمانند حال به دلسوزان مردم استان تبدیل شده اند.

خیزش نرم تبلیغاتی نمایندگان در شبکه های مجازی در حالی به یک رویه تبدیل شده است که ر اساس ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی «فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی، هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.»

همچنین در ماده 59 این قانون نیز درباره تبلیغات انتخاباتی اشاره کرده است که «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی «به هر مقدار» استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.» به نظر می رسد مردان قانون هم خوب بلد هستند قانون را دور بزنند.

جدای از پروژه تبلیغات زود هنگام و وسوسه برانگیز، عده ای نیز کلید دار جریان تخریب جناح مخالف شده اند که نشان می‌دهد برخی افراد حاضر هستند از هر روشی برای رسیدن به صندلی‌های سبز بهارستان بهره بگیرند.

 

این افراد امروز چکش تخریب خود را بالاتر از هر زمان دیگری گرفتند تا مانع ورود افراد شایسته به مجلس شورای اسلامی شوند.

علی ای حال استارت تبلیغات زودهنگام در شبکه‌های اجتماعی تا زمان انتخابات جدای از غیرقانونی بودن به نظر می رسد بیشتر بازی با افکار عمومی و مخاطبان غیرسیاسی این نوع شبکه‌ها است.

 

به‌ هر حال انتظار می‌رود نهادهای نظارتی و دستگاه‌های مربوطه با دقت و حساسیت بیشتری مسایل مربوط به انتخابات آینده را رصد کنند و در برخورد با قانون‌شکنی‌ها و تخلفاتی از این دست که در حال رخ دادن و شکل‌گیری است به صورت جدی وارد عمل شوند تا اعتماد جامعه نسبت به دستگاه‌های مربوطه بیش از پیش نمایان شود./منبع: مرصاد نیوز

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد