سرویس: کرمانشاهکد خبر: 99234|10:30 - 1394/10/21
نسخه چاپی

مشکلات دهستانی با مرکزیت 37 روستا؛

«حسن آباد» در تسخیر فاضلاب/ تهدید سلامت مردم با جوی هایی که از درب منازل می گذرند + تصاویر

«حسن آباد» در تسخیر فاضلاب/ تهدید سلامت مردم با جوی هایی که از درب منازل می گذرند + تصاویر
مطلع الفجر: دهستان حسن آباد در شهرستان روانسر با مرکزیت 37 روستا این روزها از لحاظ وضعیت عمومی و بهداشتی حال و روز خوبی ندارد.

به گزارش مطلع الفجر،به نقل ازسراب روانسر، دهستان حسن آباد در 10 کیلومتری مسیر اصلی جاده روانسر به کرمانشاه واقع شده و یکی از 4 دهستان اصلی و جزو اولین دهستان های روانسر است.

 

این دهستان با دارا بودن 267 خانوار و جمعیتی بالغ بر هزار نفر به عنوان مرکز 37 روستای دیگر شناخته می شود که فارغ از تحمل بار ترافیکی و رفت آمدهای بسیاری از روستاهای پائین دست خود، در زمینه های مختلفی از جمله بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، رفاهی  و ... به سایر روستاها خدماتی ارائه می کند.

 

یکی از اصلی ترین مشکلات این دهستان با توجه به وسعت و جمعیت سرزمینی خود که  بالغ بر 5400 نفر بوده وضعیت عمومی بسیار نامناسب آن است که علاوه بر ساکنان این دهستان، این وضعیت حتی برای ساکنین سایر روستاهایی که از این روستا عبور می کنند ناراحت کننده است.

 

دهستان حسن آباد در سال 1374 به همت جهاد کشاورزی با اجرای طرح هادی و جدول گذاری و تیغه زنی وضعیت مناسبی به خود گرفت، اما با گذشت دو دهه و بعد از اینکه کانال هایی جهت اجرای خط لوله های آب و گاز حفر شد و این خط لوله ها بدون هیچ گونه روکش آسفالتی باقی ماندند و همچنین به دلیل افزایش ساخت و سازها، بسیاری از کوچه های این دهستان در فصل بارندگی به منجلابی تبدیل شده که عبور از این مسیرها برای دانش آموزان و ساکنین بسیار سخت می شود.

 

یکی دیگر از مشکلات مردم حسن آباد روباز بودن وضعیت دفع فاضلاب این دهستان است که با عبور از داخل حیاط منازل و عبور از کنار خانه بهداشت و مرکز بهداشت چهره بدی را برای دهستان ترسیم کرده است.

 

 

 

عبور فاضلاب از میان روستا سلامت مردم را تهدید می کند

 

قربانی یکی از ساکنین این دهستان در گفتگو با خبرنگار سراب روانسر، اظهار داشت: با توجه به اینکه وضعیت دفع فاضلاب روستا به صورت روباز است و جوی های فاضلاب در کنار درب منازل و در برخی خانه ها از حیاط منازل عبور می کنند این امر مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

 

وی افزود: این موضوع علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم نگرانی هایی نیز برای ما در رابطه با افتادن کودکان به داخل این آب های روباز که در برخی قسمت ها عمق آن به 2 متر می رسد به وجود آورده است. 
 

قربانی گفت: بعد از اینکه در سال 90 این دهستان گاز کشی شد و با برش های زیادی که خط لوله های گازها ایجاد کرده است، وضعیت نه چندان مناسب این دهستان بدتر از گذشته شده که امیدواریم به این امر رسیدگی شود.

 

نقشه و برنامه اجرایی فاضلاب کشی روستا در دست بررسی و پیگیری است

 

رضا امیری دهیار دهستان حسن آباد در گفتگو با خبرنگار سراب روانسر ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت موجود، اظهار داشت: متأسفانه با وجود اینکه این دهستان ظرفیت های خوبی در اختیار دارد و به عنوان یک ایستگاه خدمات دهی عمل می کند اما از لحاظ ظاهری چندان وضعیت قابل قبولی ندارد.

 

 

وی گفت: در رابطه با مشکلات فاضلاب کشی مردم با خودیاری و جمع آوری 300 میلیون ریال و واریز آن به حساب دهیاری دهستان حسن آباد در حال انجام اقدامات اولیه هستیم که نقشه و برنامه اجرایی آن در حال بررسی و پیگیری است.

 

امیری در رابطه با برش هایی که برای حفر کانال های گاز و آب در سطح دهستان انجام گرفته است، اظهار داشت: برش های آسفالت خیابان اصلی دهستان که موجب بروز مشکلاتی شده است بیشتر مربوط به حفر کانال جهت گاز کشی است که با تنظیم مستندات آن امیدوار به بهسازی و تقاضای خسارت از جانب اداره مربوطه هستیم.

 

به گزارشسراب روانسر، وضعیت دهستان حسن آباد متأسفانه روز به روز بدتر می شود، این دهستان در گذشته نه چندان دور خود دارای بانک کشاورزی، کتابخانه، کانون پرورش فکری کودکان، مرکز آموزش سیار فرهنگی و بسیاری دیگر از امکانات بود که متأسفانه امروزه دیگر این امکانات را ندارد.

 

اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند باید منتظر سلب بسیاری دیگر از مزایای این دهستان بود، دهستانی که می تواند با هجوم روستاییان به شهر مقابله کرده و مانع از حاشیه نشینی بسیاری از ساکنان این منطقه و سایر مناطق روستانشین در حومه و اطراف شهر شود.

 

 
 
 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد