سرویس: اقتصادیکد خبر: 98246|11:06 - 1394/09/29
نسخه چاپی

تبعات بی توجهی به اقتصاد مقاومتی؛

مشکلات رشته کارخانه گوهره را پنبه کرد/ سوختن 49 فرصت شغلی در هرسین

مشکلات رشته کارخانه گوهره را پنبه کرد/ سوختن 49 فرصت شغلی در هرسین
مطلع الفجر:وجود برخی مشکلات نظیر هزینه بالای تولید و عدم حمایت های کافی از سوی دولت برخی صنایع در شهرستان هرسین همچون صنعت ریسندگی را با رکود مواجه کرده است.

به گزارش مطلع الفجربه نقل ازدیوانگاه،هرسین دومین شهر صنعتی استان کرمانشاه است که با وجود قرار داشتن تعداد بالایی از صنایع کوچک و بزرگ در این شهرستان همچنان مردم آن با معضلی به نام بیکاری دست به گریبان هستند و این در حالی است که برخی صنایع در شهرستان همچون صنعت ریسندگی با رکود مواجه شده اند و تنها اسمی از آن در صنعت شهرستان باقی مانده است.

 

نساجی یکی از صنایعی است که در سال های نه چندان دور از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار بوده اما این صنعت امروزه به دلیل عدم پشتیبانی توسط دولت ها و در کنار این موارد حجم بالای واردات و عدم توجه به تولید داخل با رکود مواجه و به صنعتی ورشکسته تبدیل شده است.

 

کارخانه ریسندگی و بافندگی نخ و پنبه گوهره از جمله این صنایع راکد در شهرستان هرسین است که در سال 82 کار اجرایی آن آغاز شد و در سال  86به بهره برداری رسید.

 

 

این کارخانه که در ابتدا کار خود را با تولید پنیه و اشتغالزایی 47 نفر آغاز کرد، متأسفانه بعد از دو سال به دلایل نا معلوم تغییر تولید داده و مسیر تولید خود را به تولید نخ پنبه تغییر داد که آن هم بعد از دو سال متوقف شد.

 

فرماندار شهرستان هرسین در خصوص وضعیت این کارخانه به خبرنگار دیوانگاه، گفت: این گونه کارخانجات مالکیت خصوصی دارند که بخشی از آنها به دلیل مشکل نقدینگی، سرمایه در گردش، بدهی به شرکت های آب، برق گاز و یا عدم تمایل افراد به ادامه کار فعال نیستند.

 

یاور محمدی افزود: دولت در چند مورد برنامه هایی برای اینگونه صنایع در نظر گرفته که اولین مورد آن استمهال بدهی است که اکثرأ انجام می شود.

 

وی ادامه داد: برنامه دوم دولت بحث پرداخت سرمایه در گردش با رعایت برخی ضوابط است که در این زمینه هم در برخی اوقات فرد نمی تواند وثیقه مورد نظر را تأمین کند و سوم بحث بازارهای برون مرزی است که در این زمینه نیز دولت در حال حاضر با توجه به وضعیت کشور عراق امکان این امر را ندارد و در نهایت این مشکلات منجر به ایجاد رکود در اینگونه صنایع شده است.

 

فرماندار هرسین خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر موارد ذکر شده و در راستای کمک به اینگونه صنایع در برخی موارد تسهیلاتی در قالب یارانه و سرمایه در گردش اختصاص می دهد و البته در کنار این موارد به کارخانجات فعال هم در جهت توسعه فعالیت های خود کمک می کند.

 

بررسی های انجام شده و گفته های مسئولان در خصوص دلایل راکد بودن این واحدهای تولیدی و صنعتی نشان می دهد که بسیاری از آنها در نتیجه کمبود نقدینگی ناشی از عدم توجه به کالاهای داخلی، نبود سرمایه در گردش و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی به این وضعیت دچار شده اند.

 

رئیس تأمین اجتماعی شهرستان هرسین نیز در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص راکد بودن کارخانه مذکور گفت: این کارخانه در سال 82 با تحت پوشش قرار دادن 6 نفر کار خود را آغاز کرده و به مرور زمان به این تعداد افزوده شد.

 

وی افزود: در آخرین آمار و لیست بیمه ای که از این کارخانه در سامانه بیمه تأمین اجتماعی وجود دارد تا پایان سال 87 حدود 49 نفر بیمه شده را تحت پوشش داشته و بعد از آن هم به طور کامل با اداره بیمه تسویه کرده است.

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،به نظر می رسد وجود واحدهای تولیدی در هرسین که هنوز برخی از آنها منابع اولیه و تولیدات خود را در انبار دارند ولی به دلایلی سالیان درازی است که قفل بر درب آنها خورده است نشان دهنده عدم حمایت از سرمایه گذاران و پشتیبانی از بخش خصوصی و همچنین نادیده گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخل بوده است چرا که در تمام بندهای اقتصاد مقاومتی توجه به بخش تولید، حمایت نظام بانکی از بخش‌های تولیدی، مدیریت واردات و جهت‌گیری به سمت صادرات مد نظر قرار گرفته است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد