سرویس: اقتصادیکد خبر: 97938|11:50 - 1394/09/17
نسخه چاپی

تبعات بی توجهی به اقتصاد مقاومتی؛

سکته ناقص صنعت پرورش مرغ اورامانات/ فقدان شهرک صنعتی جوانرود تهدیدی برای فعالیت معدود واحد های صنعتی

سکته ناقص صنعت پرورش مرغ اورامانات/ فقدان شهرک صنعتی جوانرود تهدیدی برای فعالیت معدود واحد های صنعتی
مطلع الفجر: مشکلات برخی از مرغداری های اورامانات باعث شده است که کارخانه تولید خوراک دام و طیور با مشکلاتی روبرو شود.

به گزارش مطلع الفجربه نقل ازجوانرود هه وال، شهرستان جوانرود به واسطه دارا نبودن شهرک صنعتی و کارخانه های تولیدی در حوزه تولید استان و در مقایسه با بسیاری از شهرستانها در جایگاه پایینی قرار داشته و شاید معطوف شدن تمامی توجهات به توسعه صنعت گردشگری و تجارت در جوانرود در این راه بی تاثیر نبوده است.

 

عدم توسعه شهرستان در زمینه صنایع تولیدی با وجود پیشرفت فوق العاده شهرستان جوانرود در مبحث گردشگری و تجارت، باعث شده است تا بسیاری از نیروهای خلاق و توانا از صنایع تولیدی فاصله گرفته و خود را به بازارهای تجارت و دیگر اموری برسانند که بیشتر با مبحث گردشگری مرتبط است.

 

از سوی دیگر نبود کارگاه های کوچک صنعتی و سرمایه گذاری های ثابت در این زمینه در شهرستان نیز بخش دیگری از مشکلات فقدان صنایع تولیدی در این شهرستان بوده است.

 

نبود سرمایه گذاری در بخش صنایع تولیدی متوسط و بزرگ باعث شده است که نیروی کار توانا در شهرستان جوانرود جذب بازار تجارت در بازارچه مرزی و یا کارگاه های کوچک زود بازده مثل کارگاه های ساخت درب و پنجره، کابینت، وسائل خانگی چوبی و فلزی و صنایع دستی از جمله کلاش (گیوه) بافی، فرش بافی، خیاطی، پرورش دام طیور، کشاورزی، طرح های پرورش ماهی، مرغ بومی، مرغداری ها و گاوداری های و ... شوند.

 

 

زنجیره به هم پیوسته مشکلات واحدهای تولیدی

 

لطیف فرخی مدیر کارخانه تولید خوراک دام و طیور در گفتگو با خبرنگار جوانرود هوال ضمن تاکید بر نبود بازار خرید برای تولیدات این کارخانه به واسطه مشکلات و غیر فعال بودن اکثر واحد های پرورش مرغ (مرغداری) اظهار داشت: هم اکنون در شهرستانهای اورامانات در حدود 420 واحد پرورش مرغ (مرغداری) وجود دارد که در هر شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی تنها حدود ده واحد از این مرغداری ها که حدود ده درصد از میزان کل مرغداریها را تشکیل می دهند فعال هستند.

 

وی افزود: این امر باعث رکود در فعالیت ما شده و این کارخانه به صورت نیمه وقت فعالیت می نماید. در صورتی که اگر بین  چهل تا پنجاه درصد این واحدهای پرورش مرغ فعال بودند نه یک کارخانه بلکه چندین کارخانه دیگر نیز می توانست راه اندازی شده و دارای توجیه اقتصادی نیز می بود.

 

این تولید کننده خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه فروش و دسترسی به بازارهای خرید، قطع صادرات تولیدات ما بود که ما در سال گذشته امکان آن را داشتیم، اما امسال این امر با مشکلاتی همراه شده و این امکان مهم را از دست دادیم. از سوی دیگر مشکلات فراوان واحدهای پرورش مرغ، ما را با مشکلات فراوانی در عرصه بازار خرید محصولاتمان روبرو ساخته است که با وجود این مسائل کارخانه ما به صورت نیمه وقت فعالیت می کند.

 

وی تصریح کرد: کارخانه ما به جز موارد ذکر شده با مشکلات دیگری از جمله هزینه های مربوط به تامین برق، آب و ... روبرو است به طوری که مبلغ یکی از فیش های برق کارخانه ما در سال جاری یازده میلیون تومان بود. درخواست ما در این زمینه به مسئولان استانی تعویض اشتراک برق این کارخانه از صنعتی به کشاورزی به عنوان کمکی برای ادامه فعالیت و به صرفه بودن فعالیت کارخانه بود، زیرا این مبالغ برای واحدهای تولیدی که در چنین وضعیتی قرار دارند سنگین خواهد بود.

 

وی خاطر نشان کرد: به طور قطع حمایت دولت از کارخانه ها و واحدهایی مثل واحدهای پرورش مرغ، از طریق فراهم کردن زمینه های لازم خرید دولتی و ارائه به کشتارگاه ها و نگهداری در سردخانه ها خواهد بود. از این طریق مشکلات واحدهای مذکور حل می شود زیرا اکثر این واحدها در فصل فروش که به دلیل عدم امکان نگهداری طولانی تولید خود مجبور به عرضه به هر قیمتی حتی نرخهای پایین که توجیه اقتصادی برای آنان ندارد، هستند.

 

 

وی یاد آور شد: دولت می تواند کمک شایانی با سپردن تسهیلات لازم جهت خرید مواد اولیه تولید به کارخانه ها کند زیرا به عنوان مثال کارخانه تولید خوراک دام و طیور ما برای تهیه ذرت در زمان برداشت محصول در منطقه اورامانات با مشکلات مالی روبرو بوده و مجبور به خرید آن از شهرهای دور مثل بندر عباس که با هزینه هر کیلو نود تومان کرایه حمل و نقل همراه است، می شود. در صورت وجود شرایط مالی خرید در منطقه ما می توانیم حتی قیمت تولید خود را کاهش دهیم.

 

بهبود وضعیت صنعت و تولید جوانرود نیازمند تاسیس شهرک صنعتی است

 

مختار رازیانی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جوانرود در این زمینه به خبرنگار جوانرود هوال گفت: جوانرود در حوزه صنعت و معدن دارای مشکلات اساسی است و شهرک صنعتی این شهرستان که یک احتیاج مبرم و انکار ناپذیر است هنوز بلاتکلیف بوده و نیاز به حدود یازده میلیارد تومان اعتبار برای زیرساختهای آن مثل آب، برق، گاز، تلفن، جاده و ... دارد.

 

 

وی ضمن اشاره به مشکلات شهرستان در حوزه صنایع تولیدی و معادن افزود: شهرستان جوانرود دارای چندین معدن و دو کارخانه تولید خوراک دام و طیور و تولید فیبر است که این واحدهای تولیدی نیز بواسطه نبود بازار خرید برای محصولاتشان تولیدات چشمگیری نداشته و معادن این شهرستان نیز به خاطر وجود مشکلاتی از جمله داشتن معارض در حالت تعطیل قرار دارند.

 

رازیانی خاطر نشان کرد: نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی در حد توان خود پیگیر بوده است، اما  در این زمینه نیاز اصلی شهرستان همت دولت در زمینه تهیه اعتبارات لازم برای فراهم کردن زیر ساخت های اصلی شهرک صنعتی این شهرستان، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی صنعتی، کمک به این واحدها در مباحث مشوق های مناسب از جمله در حوزه مالیات چندین ساله و کنترل و ساماندهی بازار فروش برای این واحدها است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جوانرود تقویت صنایع تولیدی در شهرستان جوانرود را یکی از نیازهای مبرم این شهرستان اعلام و تاکید کرد: حضور قوی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه و رونق بخش صنعت و تولید شهرستان امری مهم و اجتناب ناپذیر است و با توجه به اینکه خواسته اکثر سرمایه گذاران وجود شهرک صنعتی است، تهیه زیر ساختهای شهرک صنعتی شهرستان امری لازم و ضروری خواهد بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد