سرویس: اقتصادیکد خبر: 96435|08:00 - 1394/09/08
نسخه چاپی

تبعات بی توجهی به اقتصاد مقاومتی؛

طناب مشکلات بر گردن بره سفید ویژنان/ تهدید اشتغال 40 نفر در گیلانغرب

طناب مشکلات بر گردن بره سفید ویژنان/ تهدید اشتغال 40 نفر در گیلانغرب
مطلع الفجر: مجتمع دامپروری بره سفید ویژنان با وجود آنکه مدتی است از افتتاح آن می گذرد به دلیل برخی از مشکلات با احتمال تعطیلی روبرو شده است.

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل از مطلع الفجر، گیلان غرب یکی از شهرهای محروم و البته کمتر توسعه یافته در استان کرمانشاه است که برای برون رفت از محرومیت و بن بست نیاز به اشتغالزایی پایدار و توجه ویژه مسئولان دارد.

 

در این شهرستان اگر چه در سال های اخیر  قدم هایی در حوزه اشتغالزایی  در سایه تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت توجه به مناطق محروم و محرومیت زدایی برداشته شده است اما در این میان بسیاری از پروژه هایی که به عنوان مُسکنی مقطعی برای درمان روند بیکاری و محرومیت در نظر گرفته شده اند، یا در دست اقدام قرار گرفته و یا در شرایطی مشمول توجهات کمک یارانه ای دولت نشده است و همین مسئله باعث شده تا این طرح های اشتغالزایی با چالش و مشکلاتی برای ادامه فعالیت مواجه شوند.

 

یکی از طرح های اشتغالزایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال نزدیک به 40 نفر را فراهم می کند، با اعتباری نزدیک به 1میلیارد و 500میلیون تومان در دهستان ویژنان به صورت یک مجتمع در سال 93 کلک زنی و به بهره برداری رسیده اما اکنون با گذشت کمتر از 1 سال در آستانه تعطیلی و قرار گرفته است.

 

مجتمع "پرواربندی بره سفید ویژنان"  که در آن 5 پروژه فعالیت دارند با توجه به اینکه از حمایت های لازم متولیان و مسئولان مرتبط نظیر جهاد کشاورزی به صورت مستمر و پیوسته بهره نمی برد اکنون مشکلاتی را بر سر راه خود می بینید که به حق در صورت عدم مرتفع شدن آنها هیچ آینده ای روشن و امیدوار کننده در انتظار آن نخواهد بود.

 

جهاد کشاورزی تعهدات خود در عرصه تجهیز و آمادگی زیر ساخت ها را به موقع انجام نداد

 

یکی از مجریان مجتمع پروار بندی بره سفید ویژنان در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: مجتمع پرواربندی بره سفید در ابتدا بر این اساس راه اندازی و به بهره برداری رسید تا با حمایت برخی ادارات نظیر جهاد کشاورزی  و گسیل طرح های پروار بندی به این مجتمع هم از فعالیت طرح پشتیبانی شود و هم به نوعی اجماعی در شکل گیری فعالیت پروژه های اشتغالزایی صورت گیرد اما با مشکلاتی که در مسیر تحقق طرح پیش آمد به نوعی به شایستگی شاهد ثمره این حرکت نبودیم.

 

 

یونس زارعی اظهار داشت: مجتمع 4000راسی پروار بندی بره سفید ویژنان در سال 93  در قالب5 طرح و با اعتبار اولیه، فعالیت خود را آغاز کرد و اگرچه در ابتدا مجریان طرح خود 20 درصد از کل اعتبار را به عنوان آورده صرف راه اندازی کار نمودند اما عدم همراهی شایسته جهاد کشاورزی در راه اندازی زیر ساخت های اولیه چالش آفرین شد.

 

وی گفت: زیر ساخت هایی نظیر راه دسترسی، آب، برق و فاضلاب به موقع توسط جهاد کشاورزی برای ما آماده نشد و از سویی تسطیح محوطه و مکان طرح نیز به خوبی و شایستگی صورت نگرفت.

 

زارعی افزود: اگرچه در ابتدای اجرای طرح به منظور انجام کارهای زیر ساختی و بعد از تصویب در کارگروههای استانی و شهرستانی پروژه های اشتغالزایی مصوب شد تا 300 میلیون ریال را برای هزینه زیر ساختها به کار گرفته شود اما ما عملا کاری که در حد این مبلغ باشد را از جهاد کشاورزی ندیدم چرا که آنها فقط 20 میلیون تومان صرف دیوار کشی و 200 متر لوله ای که در اختیار ما قرار دادند، کردند.

 

جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در فصل مناسب تسهیلات خرید را به ما ندادند

 

یکی دیگر از مجریان طرح در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که به نوعی هم بانک عامل و هم جهاد کشاورزی برای ما بوجود آوردند، این بود که آنها به موقع و در فصل مناسب تسهیلات خرید را در اختیار ما قرار ندادند و این امر باعث شد ما به گرانی بربخوریم و همین امر باعث شد سود دوران مشارکت دوبرابر شود. از سویی ما هم مجبور شدیم دامها را با قیمتی دو برابر خرید کنیم.

 

محمد بیگی تاکید کرد: قرار شد در ابتدا تسهیلات طرح با سود 7 درصد در اختیار ما قرار بگیرد تا با کمترین سود زمینه تحقق یک طرح اشتغالزایی موفق فراهم شود اما پس از گرانی های بوجود آمده و تغییرات ارزش پولی، تسهیلات برای ما با سود 21 درسد محاسبه شد که حساب و کتابهای ما را با مشکل مواجه کرد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: ما با هر مشکلاتی که بود طرح را در مرحله بهره برداری و تولید قرار دادیم اما مشکلی دیگر در عدم همراهی نهاد نظارتی جهاد کشاورزی برای ما بوجود آمد. طرح خرید تضمینی برای محصولات مجتمع ما ارائه نشد این به معنای آن است که جهاد کشاورزی هیگچونه اقدامی در راستای فراهم کردن بازار مصرف و یا بازار فروش برای ما انجام نداده است.

 

بیگی گفت: همین خلاء فعالیتی جهاد باعث شده تا عده ای دلال با منفعت طلبی خود مجالی برای چانه زنی پیدا کنند و ما هم چون بستری تضمینی برای فروش محصولاتمان نداشتیم به ناچار تولید خود را با نازل ترین قیمت و بر حسب نیاز و ضرورت در دستان دلالان قرار دادیم.

 

جهاد کشاورزی به طرح های اشتغالزایی خدمات رسانی می کند

 

سرپرست جهاد کشاورزی گیلانغرب در پاسخ به مشکلات مطرح شده مجتمع بره سفید ویژنان و در خصوص قرار گرفتن این مجمتع در آستانه تعطیلی به خبرنگار مطلع الفجر  گفت: در راستای توسعه فعالیت های بخش های مختلف کشاورزی بویژه توسعه صنعت دامپروری در سطح شهرستان و به منظور بهره مندی افراد جویای کار از  اعتبارات طرخ توسعه سازمان جهاد کشاورزی استان،  مراحل ساخت پروژه و شروع به کار ساخت و کلنگ زنی  مجتمع پروار بندی بره 4000 راسی بره سفید در 22 بهمن ماه 91 واقع در 5 کیلومتری گیلانغرب آغاز و در مرحله اجرا قرار گرفت.

 

وی در ادامه به ثبت شدن این طرح به عنوان شرکت تعاونی خصوصی به نام "شرکت بره سفید  میانراهان " اشاره کرد و گفت: تعاونی شدن این طرح به دلیل نداشتن وثیقه ملکی کافی بوده است.

 

این مسئول در پاسخ به این سوال که چرا در زمینه تحقق زیر ساختهای طرح، جهاد کشاورزی به تعهداتش عمل نکرده اظهار داشت: جهاد کشاورزی شهرستان به منظور تسریع در انجام پروزه، اقداماتی نظیر احداث زیر ساخت ها و امور زیر بنایی مجتمع شامل تسطیح زمین محل اجرای طرح و احداث جاده دسترسی را به صورت رایگان و بلا عوض انجام داده است.

 

http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/fullimages/1394/04/14/img_1301_0.jpg

 

وی در ادامه گفت:  جهت حصار کشی به دور مجتمع  اقدامات عملیاتی شامل پی کندن، تامین سنگ جهت زیر سازی، تامین و حمل بیش از 50 کامیون سنگ جهت کرسی چینی، تامین مصالح دیوار کشی و پرداخت هزینه های حمل و نقل  مصالح مربوطه با هزینه دولتی صورت گرفته است.

 

وی افزود: همچنین احداث حوضچه ضد عفونی ورودی مجتمع ویژه ضد عفونی وسایل حمل و نقل در زمان تردد و احداث مکان دپوی کود حیوانی جهت دفع بهداشتی فضولات دامی به صورت رایگان با میزان پیشرفت 100 در صدی توسط جهاد کشاورزی انجام شده است. در این حوزه بسیاری از اقدامات دیگر نیز از سوی جهاد کشاورزی انجام شده که همه در راستای به بار نشستن این طرح اشتغالزایی بوده است.

 

با واگذاری بسته های حمایتی از طرح های اشتغالزایی حمایت می کنیم

 

وی ادامه داد: برخی از افراد مجتمع به جای انجام تعهدات طرح برابر ضوابط و دستور العمل ها نه تنها یک دهم ظرفیت اسمی طرحهای مذکور، اقدام به پروار دام در واحد خود نکرده اند، بلکه علی رغم اینکه مبالغ دریافتی را در جایی غیر از محل طرح سرمایه گذاری کرده اند و  با دید طلب کارانه و مغرضانه پاسخگو نیستند.

 

حیدر پور در پایان گفت: جهاد کشاورزی آمادگی دارد به مجریانی که برابر ضوابط پای اجرای و تعهدات خود هستند، خدمات رسانی کند.

 

به گزارش مطلع الفجر به نظر می رسد  با توجه به اینکه اساس راه اندازی این طرح توجه به بعد اشتغالزایی  و حرکت در مسیر محرومیت زدایی است باید هم مجریان طرح و هم ادارات متولی با نگاه واقع بینانه تری روند اجرای ان را مد نظر قرار دهند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد