سرویس: کرمانشاهکد خبر: 96425|15:35 - 1394/07/30
نسخه چاپی

بحران آب در روستاها؛

خشکسالی امان روستاییان را برید/ نبض کُند "رضالک" حاصل کم آبی های پی در پی + تصاویر

خشکسالی امان روستاییان را برید/ نبض کُند "رضالک" حاصل کم آبی های پی در پی + تصاویر
مطلع الفجر: روستای رضالک در فاصله 3 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب با جمعیت بالغ بر هزار نفردر طی ده سال گذشته با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش  مطلع الفجر به نقل ازبازی دراز،بحران کم آبی یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر روستای رضالک سرپل ذهاب به آن مبتلا شده است. خشکسالی چادر خاکستری خشکش را همچنان بر لبهای خشکیده این منطقه گسترانده است و مجالی برای تنفس نیست.

 

در طی سالهای گذشته آب مورد نیاز مردم روستای رضالک از طریق یک چشمه آب محلی و لوله کشی های قدیمی که توسط شبکه بهداشت وقت احداث شده، تامین می شود اما اکنون بر سر چشمه های آب اطراف این روستا سایه شوم خشکسالی افتاده است و بحرانی تمام ناشدنی در سطح این روستا پا بر جا است.

 

شماری از ساکنان روستای رضالک در فصل گرمای طاقت فرسا تابستان ناگزیر بودند برای دستیابی به آب آشامیدنی مسیرهای دیگر روستاها و شهرها را طی و یا در صف تانکر آبرسانی بایستند که این مسئله مردم این روستا را دچار مشکلات عدیده ای کرده  و وضعیت نامناسبی را برای روستانشینان بوجود آورده بود که کما فی  السابق این معضل پا برجاست.

 

 

به گفته اهالی این روستا پس از افزایش بوی نامطبوع آب چشمه ای که از آن برای آب مورد نیاز خود استفاده می کردند، روزانه بارها به شهر مراجعه کرده و از آب شرب سطح شهر نیاز خود را تامین می کنند.

 

دهیار این روستا در گفتگوهای که چندی پیش با خبرنگار بازی دراز داشت، تصریح کرد: اداره آب و فاضلاب روستایی روزانه یک تانکر آب به روستا می آورد که سهم هر نفر 150لیتر است و جوابگوی نیازهای مردم نیست.

 

پیگیری مشکل کم آبی روستا

 

نماینده مردم سرپلذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار از روستای رضالک در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت: با توجه به اینکه به علت خشکسالی، امسال بخش ها و روستاهای متعددی از شهرستان سرپل ذهاب دچار کمبود آب آشامیدنی شده اند، جلسات و پیگیری های متعددی در راستای کمک به رفع این معضل صورت گرفته است.

 

 

حسینی به مبالغ اختصاص یافته به منظور پیگیری مسایل حوزه کم آبی در روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: براساس ماده180 جهت رفع کم آبی روستاهای اطراف شهرستان که به مرز بحران رسیده اند اعتباری بالغ بر502 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که از این اعتباربرای رفع بحران کم آبی روستای رضالک اعتباری بالغ بر5 میلیارد ریال اختصاص یافته است. اگراین اعتبار دراختیار دولت قرار بگیرد بلافاصله نسبت به اجرائی کردن این طرح اقدام خواهیم کرد.

 

فتح الله حسینی تاکید کرد: در راستای رفع بحران کم آبی درروستای مذکور واگذاری یک حلقه چاه آب در حوالی میانکل پیش بینی شده بود که ظاهرا واگذار شده است و چون هزینه ادامه این امرمهم بالا می باشد، با ورود اعتباردر نظر گرفته شده قطعا روند تحقق این طرح با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد و مشکلات این روستا هر چه سریعتر برطرف می شود.

 

واگذاری یک حلقه چاه برای حل مشکل روستا

 

بخشدار شهرستان سرپلذهاب نیز در گفتگو با بازی دراز، در خصوص اینکه برای رفع مشکلات کم آبی روستای رضالک چه راهکار هایی اندیشیده شده است، اظهار داشت: یک حلقه چاه آب مستقر در تنگه میانکل متعلق به اداره امور آب شهرستان بوده که در جهت رفع بحران کم آبی این روستا به شرکت آب و فاضلاب روستایی واگذار شده است و با ورود اعتبارات از محل ماده180 امر آب رسانی و انتقال آب به این روستا تحقق پیدا می کند.

 

کرمی در ادامه افزود: با اعتبارات در نظر گرفته شده، خط انتقال آب به طول 3 کیلومتر از مسیر چاه مستقر در میانکل تا روستای رضالک اجرا می شود و همچنین بهسازی چشمه  کم آب روستا جزو تصمیمات اتخاذ شده این طرح مطالعاتی است.

به گزارش بازی دراز، انتظار می رود مسئولین شهرستان که با اتمام فصل گرما و پشت سر گذاشتن بخش عمده مشکلات ناشی از بحران کم آبی، این معضل را به دست فراموشی نسپارند و برنامه ریزی مدونی در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای مدیریت این بحران در این روستا داشته باشند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد