سرویس: سلامتکد خبر: 95105|12:27 - 1394/06/28
نسخه چاپی

زنگ خطر برای بهداشت ؛

پشه های بیماری زا پوست مردم گیلانغرب را هدف گرفتند/ ابتلای 30 نفر به سالک

پشه های بیماری زا پوست مردم  گیلانغرب را هدف گرفتند/ ابتلای 30 نفر به سالک
مطلع الفجر:طبق برخی آمارها سالانه 20 هزار نفر در کشور به بیماری سالک مبتلا می شوند و ابتلا به این بیماری در شهرستان گیلانغرب هم از چند وقت اخیر شایع شده است.

 

به گزارش خبرنگار مطلع الفجر، سالک از جمله بیماری هایی است که ابتلای به آن برای فرد علاوه بر آنکه آزار دهنده است، می تواند اثراتی ماندگار بر وی باقی بگذارد. شیوع این بیماری در هر منطقه ای هشدار دهنده است زیرا افزایش ابتلای به آن از افزایش آلودگی های زیستی خبر می دهد.

 

 

در روزهای اخیر گزارشهایی مبنی بر ابتلای ده ها نفر به بیماری سالک در شهرستان گیلانغرب اعلام شد که به نوعی زنگ خطر برای بهداشت شهروندان به شمار می آید.

 

در حالی که بر اساس آمار رسمی شیوع بیماری سالک در 17 استان کشور تایید شده است در این راستا شهرستان گیلانغرب هم با  آمار 30 نفره به جمع  شهرستانهای این استانها پیوسته است.

 

طبق برخی آمارها سالانه 20 هزار نفر در کشور به بیماری سالک مبتلا می شوند، این بیماری در شهرستان گیلانغرب هم از چند وقت اخیر  شایع است.

 

فرماندار شهرستان گیلانغرب در خصوص  روند گسترش این بیماری از مشاهده موارد مبتلا به بیماری سالک در این شهرستان خبر داد.

 

کرم محمدی  این بیماری را در مرحله شیوع دهها نفری اعلام کرد و اظهار داشت: حدود 30 مورد تاکنون در سطح این شهرستان مشاهده شده که اقدامات بهداشتی و درمانی بمنظور پیشگیری بعمل آمده است.

 

اگرچه فرماندار گیلانغرب کانون این بیماری را از کشور عراق و بویژه مهران اعلام کرد و از استقرار یک اکیپ بهداشتی بمنظور کنترل لازم در بازارچه مرزی سومار نیز خبر داد اما فتاحی سرپرست شبکه بهداشت گیلانغرب اعلام کرده است: کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند حتی سابقه حضور یکبار خروج از مرز را هم نداشته اند.

 

این گفته فتاحی به معنای آن است که کانون انتشار این بیماری میتواند منشاء بومی داشته باشد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان و خصوصا حوزه بهداشت است.

 

دکتر مریم فتاحی سرپرست مرکز بهداشت شهرستان گیلانغرب هم با بیان اینکه موارد مشاهده شده از بیماری سالک در این شهرستان سابقه مسافرت هم نداشته اند و بومی منطقه هستند گفت: این موضوع نشان می دهد بیماری سالک به شکل اندمیک (بومی) در آمده و بایستی اقدامات اساسی جهت مهار آن بعمل آید.

 

وی تصریح کرد: نخاله های ساختمانی، نقاط مخروبه ای، پشه خاکی، جوندگان و سگهای ولگرد، منبع آلودگی و عامل انتقال بیماری سالک محسوب می شود که جمع آوری نخاله های ساختمانی و سم پاشی تمام مناطق شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

 

به گزارش مطلع الفجر، سالک یک بیماری پوستی است که به وسیله گزش پشه خاکی آلوده به انگل به انسان منتقل شده و ایجاد زخم پوستی می کند و ممکن است تا بیش از یک سال درمان آن طول بکشد و محل آن پس از بهبودی تا پایان عمر باقی می ماند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد