سرویس: اقتصادیکد خبر: 94530|14:56 - 1394/06/17
نسخه چاپی

موانع موجود یک طرح اقتصاد مقاومتی؛

پرورش دهندگان خاویار از مشکلاتشان می گویند/ گرداب مشکلات اداری برای تولید طلای سیاه در گیلانغرب

پرورش دهندگان خاویار از مشکلاتشان می گویند/ گرداب مشکلات اداری برای تولید طلای سیاه در گیلانغرب
مطلع الفجر:طرح پرورش ماهیان خاویاری در گیلانغرب یکی از طرح های موفق در زمینه اقتصاد مقاومتی بوده اما امروز با مشکلاتی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار مطلع الفجر ، یکی از طرح هایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در سال های اخیر به صورت پایدار، موثر و پر بار در شهرستان گیلان غرب تحقق پیدا کرده است طرح "مزرعه پرورش ماهیان خاویاری سراوان" گیلانغرب است که بحق می توان با نگاهی تحسین بر انگیز آن را جزو طرح های موفق به شمار آورد.

 

پس از گذراندن مرحله آزمون بازده، مزرعه پرورش ماهیان خاویاری سراوان پر ثمر و پربار تشخیص داده شد و کارشناسان در حوزه شیلات نگاه امیدوارانه ای به این طرح داشته اند.

 

 

اهمیت این طرح در گیلان غرب در حوزه شیلات تا جایی است که مدیر کل سابق شیلات استان  کرمانشاه که به همراه معاون اداره کل توسعه آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات از این مزرعه دیدن کردند گفته بود: این مزرعه پس از بررسی عملکرد موجود در حوزه ماهیان خاویاری و خاویار استحصالی یک نمونه با شاخصه های مطلوب است.

 

http://www.kermanshah.maj.ir/_hoze/images/P1110032.JPG

 

 اگر چه این طرح همواره به عنوان یک طرح موفق در گیلان غرب همواره مورد بازید وزرا، معاونین و روسای و مدیران کل ادارات استانی و کشوری بوده است اما امروز به اظهار مجری طرح، مشکل و چالش جدیدی در روند توسعه و تعالی این طرح تحسین بر انگیز بوجود آمده است.

 

بنا به اظهار مجری طرح اقدامات امور آب شهرستان گیلانغرب به عنوان زیر مجموعه آب منطقه ای  باعث شده است که این طرح در حوزه اشتغالزایی نتواند به صورت مناسب فعالیت نماید.

 

پرورش دهنده خاویار: آب را بر روی مزرعه بستند!

 

 علی آقا پیرو که مجری طرح "مزرعه پرورش ماهیان خاویاری  سراوان" است در خصوص این مشکل و بستن  آب مورد نیاز استخر در گفتگو با خبرنگارمطلع الفجر اظهار داشت: در حال حاضر 2500 قطعه ماهیان خاویاری از انواع  اوزون برون در استخر موجود است که به دلیل مطلوبیت فضای رشد در این شهرستان انتخاب و پرورش داده می شوند.

 

وی تصریح کرد: ظرف یک ماه گذشته  و برای چهارمین نوبت در سال جاری محصول مزرعه به فروش رفته است که مقصد محصولات نیز شهرهای شمال کشور که بیشترین بازار مصرف را دارند، هستند.

 

پیرو اظهار داشت: حال که در شهرستان گیلانغرب این طرح در حوزه شیلات و پرورش ماهیان خاویاری توانسته است به صورت چشمگیری فعالیت کند و حتی در سطح منطقه و کشوری بدرخشد،  توسعه و ماندگاری و تداوم آن نیازمند  تعامل، توجه و حمایت دولت است چرا که اگر در حوزه تامین آب اداراتی مانند امور آب با ما تعامل و همکاری نداشته باشند  گویی مشکل کم آبی پنجه در گلوی این طرح نهاده و آنرا از نفس خواهد انداخت.

 

وی تاکید کرد: خط و مشی و چشم انداز دولتی بر مبنای حمایت از  طرح های اقتصاد مقاومتی و حوزه اشتغالزایی به منظور  توسعه خودکفایی و اتکا به تولید داخل است حال تصور کنید اداره ای وجود داشته باشد که در شهرستان بخواهد بر خلاف خط و مشی و دستور اکید دولت در خصوص حمایت از تولید داخل قدم بردارد و در تقابلی آشکار با طرح های اشتغالزایی بر آید که چنین رویه ای بی شک تقابل و دهن کجی آشکار با منش دولت در حوزه خودکفایی است.

 

این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: در هر حال ما امروز با امور آب شهرستان به منظور تامین آب مزرعه  با مشکلاتی مواجهیم و در این راستا از مدیر اجرایی شهرستان ، استاندار محترم و مدیر محترم آب منطقه ای درخواست داریم در راستای تعامل با طرح های اشتغالزایی و همسویی با شعار دولت در حمایت از طرح هایی در این  زمینه، مساعدت لازم را به منظور تحقق تعامل برخی ادارات در شهرستانها به عمل اورند تا دغدغه های ما به عنوان مجریان این طرح مرتفع شود.

 

موفقیت کار علی اقا و فرزندش در حوزه پرورش  ماهیان خاویار به اندازه ای بوده است که آنها جایزه 100 میلیون ریالی را از استاندار اسبق کرمانشاه در دولت گذشته را دریافت کردند.

 

نبود کارشناس از چالش های پیش روی پرورش ماهیان خاویاری در گیلانغرب

 

یکی دیگر از فعالان حوزه پرورش ماهیان خاویاری سراوان در گفتگوی خود با خبرنگارمطلع الفجربه بعد دیگری از مشکلات پیش روی این طرح اشاره کرد و اظهار داشت:  نبود کارشناس و و عدم امکان فرآوری و عمل آوری خاویار در محل از مشکلات ماست به همین دلیل هم این مشکل مزرعه داران را به ارسال زنده ماهیان خاویاری به استان های ساحلی دریای خزر مجبور می کند.

 

 

کامبیز پیرو گفت: در مزرعه علاوه بر 5 نفر نیروی کار فعلی، برای توسعه و امکان عمل آوری خاویار در محل به استخدام سه نفر کارشناس  و 5 نفر نیروی کاری دیگر  نیازمندیم که بی شک تحقق چنین امری علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی در اداره و محصول دهی طرح خواهد گذاشت بر کیفیت کار نیز خواهد افزود.

 

وی در پایان ضمن تقدیر از همکاری تنگاتنگ فرمانداری، شیلات استان و جهاد کشاورزی گفت: گیلانغرب  مستعد پرورش ماهیان خاویاری قره برون، اوزون برون، فیل ماهی، شیپ و انواع  دیگر است و نباید این افق روشن با برخی بی تفاوتی ها تیره شود.

 

امور آب: آب را بر مزرعه پرورش ماهی سد نکردیم

 

در همین راستا مدیر امور آب شهرستان گیلانغرب در گفتگو با خبرنگارمطلع الفجردر خصوص مشکلات مطرح شده از سوی مجریان طرح پرورش ماهی های خاویاری در گیلانغرب اظهار داشت: مزرعه پرورش ماهی سراوان در سال 84 به عنوان مزرعه پرورش ماهیان سردابی قزل آلا  ثبت و تاسیس شد که در آن زمان با توجه به تغییرات اقلیمی، کمبود آب و مقوله خشکسالی، میزان آب مصرفی برای آن  50 لیتر در ثانیه  به مدت 6 ماه در فصول پر آب سال مصوب و در نظر گرفته شد.

 

عبدالرضا عبدالمحمدی تصریح کرد: حال به دلیل اینکه شرایط برای مجریان طرح به هر دلیلی فراهم نبوده آنها بعد از چندین سال خودسرانه  و بدون اخذ مجوزهای لازم از آب منطقه ای و امور آب، مزرعه  پرورش ماهی قزل آلا  را به بستر پرورش  ماهی های خاویاری تغییر داده اند. این امر در حوزه پرورش ماهیان خاویاری که نیاز به آب بیشتر  در مدت یک سال دارد خلاف قرارداد اولیه طرح است.

 

وی خاطر نشان کرد: با وجود آنکه مجوز اولیه مزرعه پرورش ماهیان سردابی قزل آلا  مصرف آب  50 لیتر در ثانیه است  اما امروز برای پرورش ماهیان خاویاری نحوه و میزان مصرف این آب در حد بالای 150 لیتر بر ثانیه است و علاوه بر آن مصرف آب باید سالانه باشد.

 

عبدالمحمدی ادامه داد:  بر اساس این امر که رویه کاری آب منطقه ای و  امور آب در شهرستان، حمایت از این طرح موفق اشتغالزا در حوزه اقتصاد مقاومتی بوده است،  امور آب  هیچگاه آب را بر این مزرعه سد نکرده و حتی با توجه به اینکه مجری طرح در 4 سال گذشته در خصوص پرداخت آب بها بدهکار بوده است  ما چاره ای راهگشا برای وی اتخاذ کرده ایم.

 

آب منطقه ای و امور آب با مجریان طرح های مجوز دار و قانومند در حوزه اشتغالزایی تعامل دارند

 

عبدالمحمدی اظهار داشت: به لحاظ اینکه در قرارداد مدت زمان آب مصرفی  به جای  12 ماه کنونی همان 6 ماه درج شده است لذا مبنای آب بها همان 6 ماه است نه یک ساله و بر این اصل مجری طرح باید میزان 22 میلیون تومان  آب بها به امور آب پرداخت نماید که در مقایسه با هزینه 1 ساله و آب مورد نیاز ماهیان خاویاری که نزدیک به 38 میلیون تومان می شود، کمتر لحاظ شده است.

 

وی تاکید کرد: از سویی برای تعامل و همکاری و البته کمک به تداوم این طرح موفق، امور آب آمادگی دارد با مراجعه مجری مزرعه و قانونمند کردن مجوز فعالیت و بهره برداری از آب و عقد قرار داد با آب منطقه ای، نسبت به قسط بندی میزان آب بهای بدهکار وی اقدام نماید.

 

 

بر اساس این گزارش، باید گفت که در کل نحوه مصرف آب مزارع پرورش ماهی همچون مزرعه سراوان که آب به صورت سیال و شناور وارد آن شده و از طرفی دیگر خارج می شود به مشابه یک کارخانه غنی سازی است چرا که به شهادت کارشناسان امر آب رها شده از مزرعه به نحوی غنی سازی شده و می تواند در حوزه کشاورزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

بر همین اساس آب بعد از اندک مصرف در مزرعه به صورت غنی شده در اختیار زمین های پایین دست قرار می گیرد و این امر می تواند مصرف آب در مزرعه را توجیه کند.

 

در حال حاضر پنج مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان وجود دارد که در سایه حمایت ها می توان انتظار داشت از وضعیت خوبی برخوردار باشند و افق روشنی را در راستای  محقق شدن قطب تولید ماهیان خاویاری برای استان کرمانشاه ایجاد کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد