کد خبر: 93139|11:41 - 1394/05/21
نسخه چاپی

جای خالی همت مسئولان را با عبارت مناسب پر کنید/معادن غنی و فراموش شده می تواند مردم منطقه را از فقر نجات دهد

جای خالی همت مسئولان را با عبارت مناسب پر کنید/معادن غنی و فراموش شده می تواند مردم منطقه را از فقر نجات دهد
مطلع الفجر: گروههای جهادی تمام توان خود را برای ارایه هر نوع خدمت در مناطق محروم بکارمی بندند بلکه مسکنی بر عمق جراحت مناطق محروم باشند اما باز شدن این گره نیازمند همت مسئولان درد آشناست که وارد عرصه عمل شوند و به دور از واقعیت تصمیم نگیرند.

به گزارش مطلع الفجر ، جلال عادلی، مسئول گروه جهادی منتظران ظهور در حاشیه اردوی جهادی گروه تخصصی پزشکی و دندانپزشکی در روستای قیلان و نیان از توابع روستاهای گیلان غرب با اشاره به اینکه این گروه جهادی از سال 88 فعالیت خود را شروع کرده است گفت: ما در این نقطه در 40 کیلومتری مرز 4 درمانگاه در روستا به صورت موقت راه اندازی کرده‌ایم که اساتید دانشگاه و متخصصین رشته های پزشکی با گرایشهای دندانپزشکی و پزشکی برای ارایه خدمات در این اردو حضور دارند

.

وی با بیان اینکه امسال این اردو در گیلانغرب استقرار یافته است اظهار کرد: در این اردو دو درمانگاه تخصصی دندانپزشکی تاسیس کردیم که در یک بخش تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و در بخش دیگر بخش تخصصی ایمپلنت برای مراجعین ارایه می‌شود،همچنین در کنار این درمانگاه لابراتوار دندانپزشکی و بخش کشیدن دندان نیز در بخش جراحی ارایه خدمت می دهند.

 

وی با بیان اینکه در خود منطقه با حضور این اکیپ پزشکی برای سالمندان دندان مصنوعی ساخته می شود ادامه داد: در این گروه پزشکی متخصصان زنان، جراحی عمومی به همراه تجویز دارو ارایه خدمت می‌دهند،همچنین گروه آموزش بهداشت دهان و دندان در کنار ارایه خدمات پزشکی مشغول به فعالیت است.

 

وی با بیان اینکه در کنار گروه تخصصی پزشکی ده نفر از اعضای گروه جهادی به کار فرهنگی مشغول هستند افزود: برآورد ما این است که در پایان اردو  100 بیمار در امر پزشکی و 400 بیمار در امر دندانپزشکی خدمات ما را دریافت کنند.

30 روستای گیلان غرب تحت پوشش خدمات پزشکی گروه جهادی

عادلی اظهار کرد: در این اردو پیش بینی شده است 30 روستا در گیلانغرب تحت پوشش قرار گیرند جامعه هدف این اردو کودکان 6 تا 12 سال را تحت پوشش قرار می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه 4 نفر روانپزشکی نیز در گروه جهادی پزشکان حضور دارند گفت:‌ با توجه به استقبال از خدمات پزشکی ظرفیت پذیرش سه تا 5 هزار بیمار را در کل رشته ها داریم.

 

وی گفت: در این گروه پزشکی 90 دندانپزشکی، 10 دندانساز، 5 نفر روانپزشک، 10 نفر برای گروه فرهنگی ارایه خدمات می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه این اردو به صورت خودجوش به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران شکل گرفته است ادامه داد: برای این اردو 300 نفر ثبت نام کرده اند که به دلیل ازدیاد متقاضی مجبور به گزینش شدیم.

 

وی افزود: از سال 88 تاکنون این گروه جهادی به ده استان ارایه خدمت نموده است که از آن جمله می توان به استان لرستان، ایلام، کردستان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

 

وی در مورد برآورد هزینه ها و بودجه این اردو اظهار کرد: چون بودجه خاصی نداریم هزینه ها به شکل گوناگون از ارگانهای مختلف از جمله بسیج دانشجویی و سپاه تامین می‌شود در بحث اسکان نیز از آموزش و پرورش هلال احمر و بسیج جامعه پزشکی برخی از هزینه‌ها و امر اسکان را بر عهده دارند.

ارزش ریالی خدمات پزشکی در روستاهای گیلان غرب 10 میلیارد ریال برآورد شد

وی گفت: در هر روز تقریبا 100 میلیون هزینه در امر پزشکی برآورد می‌شود که به طور مشخص با ارزش کاری 70 میلیون تومان برآورد می‌شود اما در نهایت خروجی و نتیجه این گروه پزشکی یک میلیارد برآورد شده است که ارزش کاری آن را نشان می‌دهد.

 

وی گفت: این هزینه ها برای ارایه خدمات به روستاییان کاملاً رایگان بوده و افراد حاضر در این اردو از گروه پزشکی و سایر گروههای فرهنگی برای هزینه اسکان 50 تومان اختصاص داده اند.

 

وی اظهار کرد: از 16 مرداد در این منطقه حضور یافته ایم و 24 مرداد از منطقه خارج می شویم.

 

وی در مورد وضعیت آب منطقه گفت: طبق بررسی های انجام شده آب این منطقه حاوی فلوراید بالایی است که می تواند در امر بهداشت دهان و دندان به صورت یک تیغ دو لبه عمل می کند اما می تواند در افزایش بیماریهای قلبی و فشار خون موثر باشد.

بیماران عراقی هم از خدمات پزشکی گروه جهادی برخودار شدند

وی با اشاره به برخی بیماریهای شیمیایی باقی مانده از دوران جنگ و گستردگی خدمات گروه جهادی گفت: در چند روز گذشته از مناطق مرزی کشور عراق نیز برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کرده اند.

 

سیدمحمدرضا سازور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران دکتر دندانپزشک جهادگر در گفتگو با خبرنگاران در مورد ارایه خدمات دندانپزشکی گفت: در این بخش دو نوع سیستم ایمپلنت داریم که برای بیمارانی که احتیاج به دست دندان دارند ارایه می شود تا بتوانند از سیستم های پیشرفته ایمپلنت استفاده کنند به عبارت ساده تر پیشرفته ترین درمانهای دندانپزشکی روز دنیا در قالب ایمپلنت برای افراد بی دندان در محرومترین مناطق کشور در حال حاضر ارایه می شود.

وی گفت: ارایه ایمپلنت به کیفیت غذاخوردن و سلامت زندگی این افراد کمک می کند با ارایه این ایمپلنت احساس و قدرت جویدن و خوردن متفاوت از قبل است و ایجاد هیچ نوع زخم و یا جراحتی را نمی کند.

تنها عشق به خدمت انگیزه حضور پزشکان در مناطق محروم است

وی در مورد اینکه چرا درآمد بالای شهری را به مدت چند روز رها کرده و در این منطقه برای ارایه خدمت حضور یافته است گفت: ارایه خدمت به نقاط محروم یک عشق و علاقه ذاتی به مردم میهن است.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تشویق و راهنمایی دانشجویان برای ارایه خدمت در نقاط مختلف کشور به جای اعزام به خارج از کشور گفت: ضمن اینکه به همراه همکاران متخصص پزشکی در این اردو حضور یافته ایم گروه کثیری از دانشجویان را نیز برای حضور در این اردو همراه خود آورده ایم تا با مناطق محروم و ارایه خدمت در این مناطق آشنا شوند.

 

وی با بیان اینکه گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور نامیده شده است تصریح کرد: خاک این خطه مقدس است ما وظیفه داریم به تمام مردم اینجا خدمتی را که می توانیم ارایه دهیم و خالصانه در اختیار انها قرار دهیم و این چیزی جز عشق و علاقه به مردم میهن نیست.

 

وی اظهار کرد: در این نطقه صفر مرزی به حمدالله امنیت کامل با حضور مرزداران جمهوری اسلامی و تلاش خدمتگزاران نظام اسلامی برقرار است تلاش و همت مردم این خطه در دفاع مقدس حیرت دنیا را برانگیخته کرد و اکنون بر ما این وظیفه واجب است که تا جایی که از دستمان برمی آید از هیچ نوع خدمتی برای این مردم دریغ نکنیم.

 

وی گفت: دانشجویان حاضر در این اردو دانشجویان سال آخر رشته تخصصی خود هستند و به همراه اساتید مجرب دانشگاه با ترکیبی از عشق و اشتیاق برای ارایه خدمت در این منطقه حضور یافته اند.

 

وی در مورد ارایه ارزش ریالی خدمت ایمپلنت در این اردو گفت: بخش ایمپلنت به دلیل درمان گران و به دلیل قطعاتی که وارد می شود و گرانی این قطعات که با برندهای گوناگون امریکایی و المانی وارد کشور می شود از بهترین برندهای روز دنیا به لحاظ طراحی هستند به همین جهت هزینه ها بیشتر صرف قطعات مختلف جراحی و قطعات مختلف پروتز می شود.

ارزش هر دست دندان مصنوعی 3 تا 7 میلیون برآورد می شود

این جهادگر اظهار کرد: بخشی از این هزینه ها دستمزد جراح و سایر دست اندرکاران ایمپلنت می شود ایمپلنت با توجه به پروسه لابراتواری طولانی و فرایند تیمی وسیعی را در برمی گیرد به همین دلیل هزینه بر است و نسبت به ترمیم دندان و یا تجویز دارو در سایر رشته ها بیشتر است.

 

وی گفت: هر ایمپلنت شامل 8 یا 7 قطعه می شود که شامل قطعات مختلف لابراتوار، ایمپلنت، و پروتزی است که این سه گروه با همکاری یکدیگر در نهایت یک دست دندان را برای بیمار مقدور می کند.

 

وی اظهار کرد:‌ در خارج از کشور بین 3 تا 5 هزار دلار هزینه هر ایمپلنت است و در داخل کشور بین 3 تا 7میلیون هزینه برآورد می شود.

 

رحیمی جراح و متخصص زنان، دکتر جهادگر در گفتگو با خبرنگاران در مورد ارایه خدمت در منطقه گیلانغرب گفت: روستای ویژلان برای ارایه خدمت به این گروه معرفی شد و من نیز با آشنایی با گروه جهادی بقیه الله آشنا شدم و در این منطقه حضور یافتم.

این جهادگر اظهار کرد: از روز گذشته در دو شیفت صبح و بعدازظهر در هر شیفت 50 مریض را ویزیت کردیم بعد از غربالگری برای معاینه بیماران معرفی می شدند.

 

وی گفت: داروها برای بیماران توسط دانشگاه بقیه الله تامین شده است و از طریق بسیج کرمانشاه این داروها در اختیار بیماران قرار می گیرد.

 

رحیمی اظهار کرد: در این مرکز 7 نفر پزشک در خدمت مردم هستند.

بیمارا اورژانسی به صورت رایگان به مرکز پزشکی کرمانشاه و یا تهران معرفی می شوند

این جهادگر در مورد بیماران اورژانسی که به مرکز مراجعه می کنند و نوع ارایه خدمت به این بیماران گفت: بیمارانی که نیازمند ارجاع باشند با نامه این مرکز به مرکز پزشکی کرمانشاه معرفی می شوند و در صورتی که با گفتگو و مشورت با این مرکز ارایه خدمت به این بیماران انجام نشود با نامه خودم این بیماران را به صورت رایگان در تهران پذیرا هستم.

 

وی در مورد بیماری شایع زنان در این منطقه گفت: فقر تغذیه و ضعف ایمنی بدن و مستعد شدن بدن زنان به بیماریهای مختلف عفونی از بیماریهای شایع این منطقه است و تا حد مقدور برای مادران باردار داروهای مکمل آهن و ویتامین تجویز شد.

700 بیمار در پایان دوره از خدمات پزشکی تخصصی و عمومی برخودار می شوند

رحیمی اظهار کرد:‌برآورد می شود در پایان دوره 700 نفر بیمار از خدمات این گروه برخوردار شوند و البته روستاهای صعب العبور که مردم با مشکل حمل و نقل روبرو هستند در نظر گرفته شده تا گروه پزشکی برای ارایه خدمت به مردم این روستاها خدمت پزشکی را ارایه دهد.

 

در ادامه این گزارش گروه خبرنگاران برای بازدید از مناطق محروم راهی روستای میرمیراب علیا شد.

 

در ادامه این سفر با خانواده شفاعتی‌پور آشنا شدیم و از کم و کیف خدمات و امکانات این روستا جویا شدیم.

بیکاری پسران روستایی با مدرک فوق لیسانس به گوش مسئولان نرسیده

پسر خانواده محمد شفاعتی‌پور در مورد امکانات این روستا با خبرنگاران گفتگو کرد. و در این باره گفت: من سی سال سن دارم و فوق لیسانس مهندسی معدن از دانشگاه سراسری هستم و مجرد هست برادر نیز فوق لیسانس عمران است و هر دو بیکاریم.

 

وی اظهار کرد: مردم این منطقه امکانات مالی خوبی ندارند و با دامداری و کشاورزی معیشت روزانه را می گذرانند اما کشاورزی نیز با توجه به کمبود آب منطقه به صورت دیم انجام می شود و به دلیل هزینه ای که در امر کشاورزی تقبل می کنند جبران هزینه صرف شده در برداشت محصول نمی شود در حقیقت کشاورزی ضررده است تا سودده.

 

شفاعتی پور ادامه داد: این منطقه دارای معادن قوی است اما به دلیل امر تحریم این صنعت به رکود خورده و بهره وری ندارد این منطقه دارای معدن بتومیل و قیر طبیعی است اما در حال حاضر به دلیل تحریم و رکود بازار هزینه استخراج آن نیز برآورد نمی شود.

 

وی اظهار کرد: اطراف گیلانغرب می تواند منبع بزرگترین کارخانه سیمان باشد اما به جهت عدم آگاهی مسئولان این موضوع مغفول مانده است. مواد اولیه سیمان در این منطقه به فراوانی یافت می شود اما مردم این منطقه در حد بخور و نمیر گذران زندگی می کنند و امیدی به پس انداز و آینده زندگی خود ندارند.

 

شفاعتی پور در مورد بیکاری در این منطقه گفت:‌ در این منطقه جوانان تحصیلکرده زیاد هستند اما به دلیل نبود شغل و یا کارخانه و یا تولید صنعت در این منطقه همگی بیکارند و یا در مشاغل کارگری و غیر مرتبط فعالیت می کنند.

 

وی ادامه داد: خاک این منطقه بسیار حاصلخیز است و می تواند در کشت برخی از انواع خشکبار از جمله پسته به خوبی از آن استفاده کرد.

 

وی ادامه داد: مبلغ وامی که بسیج سازندگی در اختیار مردم قرار می دهد بسیار اندک است و نمی توان با آن کاری از پیش برد.

 

وی اظهار کرد: این روستا دارای مدرسه ابتدایی بوده اما حمام ندارد. این روستا معروف به داربید علیا است و به معنای درخت بید است یعنی اولین افرادی که در این منطقه حضور یافته اند درخت بید را کشت کرده اند.

 

وی ادامه داد: من برای ادامه تحصیل بعد از دوره ابتدایی به روستاهای اطراف مراجعه کردم اما همسالان من در این روستا بسیارند که تحصیل را ادامه نداده اند و به لحاظ مالی و یا فقر به دنبال کار و زندگی عشایری رفته اند.

 

شفاعتی پور اظهار کرد: این روستا دارای 68 خانوار است که در حدود 250 نفر را در برمی گیرد.

کودکی جوانان روستای میرمیراب با صدای توپ و تانک تداعی می شود

وی در مورد عدم آگاهی مسئولان از این روستا اظهار کرد: دوران کودکی را به یاد دارم که همیشه با صدای بمب و ادوات جنگی به کوهستانهای اطراف پناه می بردیم مردمی که زیر توپ و تانک دشمن بوده اند و برخی خانه های خود را در دوران جنگ از دست داده اند و قریب به 8 سال هیچ فعالیت اقتصادی نداشته اند امروز با بی اعتنایی مسئولان مواجه است.

مناطق پاکسازی نشده و سیلاب در منطقه خطر جدی برای دامداران منطقه

وی در مورد مناطق پاکسازی نشده جنگ در حوالی این منطقه گفت: به واسطه سیلاب و باران مناطق پاکسازی نشده حرکت می کنند و برخی تجهیزات از جمله مینهای زمان جنگ به مناطق پایین‌تر منتقل می شوند و مردم روستا در هنگام دامداری در تصادم با این مینها یا جان خود را از دست داده اند و یا دچار مصدومیت شده اند که بنیاد شهید نیز در این زمینه مسئولیتی را تقبل نکرده است.

 

وی با اشاره به شهید صفر خوش روان فرمانده سپاه گیلانغرب اظهار کرد: تعداد جانبازان و شهدای این روستا به دلیل مین ها در مناطق پاکسازی نشده و یا در زمان جنگ بوده است.

معادن غنی و فراموش شده می تواند مردم منطقه را از فقر نجات دهد

شفاعتی پور در مورد شرایط جغرافیایی منطقه گفت: آب این منطقه حاوی سولفات زیادی است که می توان از خاصیت درمانی آن استفاده کرد اما برای کشاورزی مفید نیست اما با توجه به علم معدن و شناختی که از منطقه دارند می توانم نقاط بهره وری برای صنعت معدن را به مسئولان معرفی کنم تا از این راه در امر اشتغال مفید واقع شود.

 

وی خطاب به مسئولان گفت: صنعت تولیدی در این منطقه می تواند این منطقه را از محرومیت نجات دهد اما اولین هزینه برای احداث یک منطقه در ابتدا 50 میلیون تومان است که هزینه بسیار سنگینی برای مردم این منطقه است.

 

در ادامه راه و خروج از منزل شفاعتی پور دختر 13 ساله ای سر راه خبرنگاران قرار گرفت و با چشمانی بغض آلود با امید به برآورده شدن بسیاری از امکانات در این روستا لب به سخن گشود.

 نوجوانان روستا چشم انتظار دست یاری مسئولان

معصومه پرنیان خوی دختر 13 ساله اهل روستای میر میرآب علیاست که پر از آرزوست اما از بی اعتنایی مسئولان بغضی در چشمان او نشسته بود.

 

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: کاش به منزل ما هم سری می زدید ما سرویس بهداشتی نداریم این روستا با کمبود آب و نداشتن گاز و وسیله ارتباطی همچون تلفن دست به گریبان است من آرزو دارم پزشک شوم.

پرنیان خوی ادامه داد: چرا نانوایی روستا خراب است چرا مسئولین رسیدگی نمی کنند ما نان را با چوب و هیزم می پزیم و مردم برای امور بهداشتی خود با مشکلات مواجه هستند آموزش و پرورش نیز از کیفیت خوبی برخوردار نیست و من راضی نیستم.

 

وی با گفتگو با گروه خبری در خیال خود تصور می کرد که با خروج گروه خبرنگاران تمام مشکلات این روستا حل می شود اما حل معضلات و مشکلات مناطق محروم در گرو همیاری و توجه به نیازهای مردم این منطقه است و باز شدن این گره به همت مسئولان دردآشنا ممکن است/شبستان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد