سرویس: اقتصادیکد خبر: 89017|13:00 - 1394/02/04
نسخه چاپی

گزارش مشروح

سفر کاری وزیر اقتصاد به شهرستان گیلانغرب

 سفر کاری وزیر اقتصاد به شهرستان گیلانغرب
مطلع الفجر: دومین روز سفر وزیر اقتصاد به کرمانشاه با سفر وی به گیلان غرب آغاز شد.

به گزارش  مطلع الفجر، علی طیب نیا پیش از ظهر جمعه در جلسه شورای ادرای گیلانغرب که در محل فرمانداری این شهرستان  برگزار شد، با اشاره به سالروز عملیات بازی دراز اظهار داشت: استان کرمانشاه و از جمله شهرستان گیلانغرب در زمان جنگ در خط مقدم قرار داشته و مقام معظم رهبری این شهرستان را دومین شهر مقاوم کشور نامیده است.

 

وی افزود: جنگ 8 ساله با این هدف بود که از پیشرفت انقلاب اسلامی جلوگیری شود اما رشادت های مردم و از جمله استان کرمانشاه تمامی نقشه های دشمنان را نقش بر آب کرد و خوشحالیم که امروز می بینیم ایران به عنوان یک قدرت برتر سیاسی، اقتصادی و علمی در دنیا ظاهر شده و بدون نیاز به لشکر کشی و از طریق منطق و استدلال ارزش های خود را به دنیا نشان داده و دشمنان فهیمده اند که تاب مقاوت در مقابل این کشور را ندارند.

 

طیب نیا گفت: پس از جنگ هشت ساله نیز دشمنان جنگ اقتصادی را به کشور ما تحمیل کردند که به فرموده رهبر معظم انقلاب این جنگ، از جنگ تحمیلی نیز سخت تر است.

 

وی به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: اگر به دو سال قبل برگردیم می بینیم که هر روز التهابی جدید در بازارهای مختلف ایجاد می شد و در شرایطی که در اوج وابستگی بودیم تحریم ها نیز با هدف شورش و ایجاد نا امنی در داخل کشور و در هم کشیدن نظام وارد شدند، که اینگونه نشد.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در جنگ تمیلی همه دنیا یک طرف و ایران در یک طرف قرار داشت، خاطر نشان کرد: در جنگ اقتصادی نیز به همین گونه بوده و ایران در مقابل تمامی ابرقدرت ها ایستاده است.

 

وی به اعمال تحریم های ناجوانمردانه از سوی دشمنان اشاره کرد و گفت: این تحریم ها در روزهای اول هزینه های خیلی سنگینی را برای ما در پی داشت، اما الان تورم فروکش کرده و قیمت ها به تدریج افزایش می یابد.

 

طیب نیا با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال گذشته در سه فصل متوالی مثبت بوده که این یک موفقیت چشمگیر است، تصریح کرد: دشمنان وقتی دیدند که تحریم هم بی فایده است قیمت نفت را به نصف کاهش دادند که در نتیجه آن صادرات ما 50 درصد کاهش پیدا کرد با این وجود در مجامع بین لمللی تحریم ها شکست خورده است.

 

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در سال گذشته 33 هزار میلیارد تومان هزینه های عمرانی پرداخت شد و بودجه کشور بدون هیچ کسری و متممی بود.

 

وی ادامه داد: سال 93 در تاریخ معاصر ایران تنها سالی است که دولت بدون استفاده از منابع بانکی عمل کرده و هیچ گونه تاثیری در پایه پولی نظام بانکی نداشته است.

 

وزیر اقتصاد بیکاری را یکی از مشکلات بزرگ کشور برشمرد و افزود: آمار بیکاری در بین جوانان تحصیلکرده نیز بالاست که می بایست برای رفع آن به رشد اقتصادی برسیم که مستلزم سرمایعه گذاری بخش خصوصی است.

 

 

 

طیب نیا خاطر نشان کرد: حدود 50 سال است که به سرمایه گذاری بخش دولتی اتکا داریم که ناموفق بوده است.

 

وی اظهار داشت: امسال را سال رونق اقتصادی نامگذاری کردیم و گر چه علی رغم افزایش تولید اثری روی بیکاری نداشته اما باید به پیک تولید و افزایش ظرفیت نیروی انسانی برسیم.

 

طیب نیا رفتار مذبوحانه دشمنان را به خاطر پیش بینی آنها از آینده ایران عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده ایران نابرابری بین مناطق جغرافیایی است و علی رغم استعدادهای موجود در منطقه آنچنان که شایسته مردم است امکانات در اختیار آنها قرار داده نمی شود.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه محور اصلی آمایش سرزمین است و در مناطق مرزی اقدامات خوبی صورت خواهد گرفت.

 

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های شهرستان گیلانغرب، افزود: یکی از محورهای توسعه گیلانغرب تجارت است که مرز سومار در این زمینه بسیار موثر است.

 

نرخ بیکاری در شهرستان گیلانغرب بیش از 50 درصد است

 

فرامرز اکبری پیش از ظهر جمعه در جلسه شورای اداری شهرستان گیلانغرب که با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد، اظهار داشت: گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور در هشت سال دفاع مقدس است که خسارات زیادی در زمان جنگ به آن تحمیل شد و هم اکنون آمار بیکاری آن بیش از 50 درصد است.

 

وی افزود: با توجه به فاصله ای که این شهرستان از مرکز استان دارد و همچنین به دلیل ضعف زیرساخت ها بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری در گیلانغرب ندارند. لذا باید شرایط برای ورود سرمایه گذاران به این شهرستان را فراهم کنیم.

 

اکبری، همچنین عبور خط لوله های گاز متان از شهرستان گیلانغرب به کشور عراق را یک ظرفیت خوب برای ایجاد پتروشیمی در این شهرستان به منظور رفع مشکل بیکاری عنوان کرد.

 

 

فرماندار گیلانغرب در ادامه با تاکید بر اینکه برای حذف فرایندهای طولانی و رفع موانع دریافت تسهیلات بانکی باید اقدام شود، افزود: شرط توسعه، مشارکت همه مردم در مسائل اقتصادی است، اما این مردم هیچ نقشی ندارند و به همین دلیل نیازمند کاهش نرخ سود بانکی با وام اشتغال سالیانه هستیم.

 

وی با بیان اینکه 75 درصد قیر طبیعی کشور در گیلانغرب است، گفت: 40 معدن در این شهرستان فعال بوده اما مشکل این است که این مواد طبیعی به صورت خام فروخته می شود.

 

 

اکبری افزود: در بودجه سال 92 دولت موظف شد که 20 درصد مالیات قیر طبیعی، سهم تملک امور دارایی های شهرستان شود، اما این امر صورت نگرفت و در سال 93 و 94 نیز استمرار داشت.

 

فرماندار گیلانغرب در پایان به مشکل ورود ریزگردها به این شهرستان بویژه در ایام گرم سال اشاره کرد و گفت: این مشکل زندگی را برای مردم گیلانغرب با سختی مواجه کرده است.

 

مرز سومار در شان ۲ کشور ایران و عراق فعالیت کند

 

 مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک کشور در جلسه شورای اداری شهرستان گیلانغرب با اشاره به اینکه برای رسمی شدن مرزها کارگروهی وجود دارد، اظهار داشت: علی رغم اینکه مصوبه رسمی شدن مرز سومار به دولت ارجاع داده نشده است اما این گمرک مرز سومار فعال است و این فراتر از مسئولیت ماست.

 

وی افزود: در صورتی که کد مرزی برای سومار وجود ندارد از کد مرزی خود استان کرمانشاه استفاده شود.

 

رئیس کل کمرگ کشور با بیان اینکه کاری نکنیم که مرز سومار هم مانند بقیه مرزها شود، گفت: پرویز خان قبلا در وضعیت بدی بود ولی الان وضعیت مطلوبی دارد و فعال است.

 

وی تاکید کرد: مرز سومار باید در شان ۲ کشور ایران و عراق باشد و به جای انبار کالاها تبدیل نشود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: از نظر ما این مرز باز است و هیچ مانعی نسبت به عملیات گمرکی وجود ندارد.

 

مردم از عدم فعالیت مرز سومار ناراحت هستند

 

همچنین فتح الله حسینی نماینده مردم گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب در این جلسه با اشاره به مظلومیت شهرستان گیلانغرب گفت: بیکاری در این شهرستان به مرز خطر رسیده است و هیچ کدام از مسئولین نمی توانند جوابگوی خواسته های مردم باشند.

 

وی افزود:مردم گیلانغرب از افتتاح مرز سومار ناراحت هستند که چرا که برای سومین بار است که این مرز افتتاح می شود و هنوز هیچ فعالیتی نداشته است.

 

به گفته حسینی طرف عراقی مقصر مشکلات مرز سومار است و باید پاسخگو باشد.

 

وی در ادامه خواستار بخشودگی تسهیلات ستاد جنگ در شهرستان های گیلانغرب، سومار، سرپل ذهاب و قصرشیرین شد.

 

این نماینده مجلس افزود: مسئولان کمک کنند تا سند راهبردی ایثارگران ۵ استان تصویب شود و ایثارگران به حقوق خودشان برسند.

 

وی با بیان اینکه در گیلانغرب حدود ۴ هزار کارگر وجود دارد خواستار کمک به واگذاری ۱۰ سهمیه ایثارگری به استان کرمانشاه شد.

 

حسینی در پایان تاکید کرد: مصوبه هیات دولت در خصوص توسعه امنیت پایدار شرق و غرب تصویب شده و به همین دلیل خواستار تشکیل کارگروهی برای اجرایی شدن آن هستیم.

 

استفاده از ظرفیت های گیلانغرب نیازمند تزریق اعتبارات است

 

ابراهیم رضایی بابادی پیش از ظهر جمعه در جلسه شورای اداری شهرستان گیلانغرب که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد، اظهار داشت: مردم گیلانغرب در زمان دفاع مقدس اوج ایثار و رشادت را از خود به نمایش گذاشته و جانانه در مقابل هجوم همه جانبه دشمنان مقاومت کردند.

 

وی افزود: مردم این خطه دین بزرگی بر گردن انقلاب داشته و شایسته بهترین خدمت رسانی ها هستند.

 

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای فراوان شهرستان گیلانغرب، گفت: می توان با وجود این ظرفیت ها و با تزریق اعتبار و تسهیلات مناسب بانکی و استفاده از کارآفرینان برتر در راستای رفع مشکلات بیکاری منطقه گام های موثری برداشت.

 

رضایی خاطر نشان کرد: با توجه به دستور وزیر اقتصاد، بانک ها و سیستم اقتصادی باید به مجموعه مردم و کارآفرینان کمک کنند.

 

کشاورزی، معادن قیر طبیعی و مرز سومار سه محور توسعه گیلانغرب

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، نیز در این جلسه اظهار داشت: گیلانغرب سه محور اساسی برای توسعه دارد که این محورها شامل کشاورزی، معادن قیر طبیعی و مرز سومار است.

 

کیوان کاشفی افزود: معادن قیر طبیعی این شهرستان منحصر به فرد است و بخش صنعت می تواند فرآوری آن را انجام دهد.

 

وی گفت: سالها قبل بسیاری از معدن کاران را تشویق کردیم که فعالیت خود را  شروع کنند و تجهیزات خوبی نیز در این راستا از کشورهای دیگر وارد شد که خوشبختانه سود بالایی هم داشت.

 

کاشفی تأکید کرد: برای توسعه گیلانغرب نیازمند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم که باید برای این منظور شرایط و زیر ساخت های لازم فراهم شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد