سرویس: تازه های خبرکد خبر: 111794|08:00 - 1402/07/04
نسخه چاپی

بمناسبت 4 مهر روز مقاومت مردم گیلان غرب؛

گیلانغرب دروازه مقاومت و کمینگاهی برای دشمن+ تصاویر

گیلانغرب دروازه مقاومت و کمینگاهی برای دشمن+ تصاویر
مطلع الفجر:شهرستان گیلانغرب در طول جنگ تحمیلی 2 بار مورد هجوم زمینی و بارها از طریق هوا مورد تهاجم ناجوانمردانه هواپیماهای دشمن قرار گرفت که تنها در یک مورد از بمیاران ها بالغ بر 600شهید و جانباز بجا گذاشت.

 به گزارش خبرنگار مطلع الفجر ،مصادف با تاریخ 6 مهر 59 ارتش عراق وارد حاشیه شهر گیلانغرب یکی از شهرهای مرزی  کشور در غرب استان کرمانشاه شد، در حالی که ستون نظامی دشمن به باغ کشاورزی و پمپ بنزین شهر رسیده بود و تعداد 30 روستا و شهر به میزان صد در صد تخریب شدند اغازین  هسته های مقاومت مردمی در این شهر کوچک شکل گرفت و مقاومت مردم بعثی‌ها را تار و مار کرد، با تلاش هوانیروز ارتش، عقبه ستون نیروهای دشمن روی جاده گیلانغرب منهدم شد.

 

مخلص کلام اینکه  مردان و زنان سلحشور گیلانغرب به همراه تعدادی از نیروهای رزمنده و با حمایت و پشتیبانی خلبان شهید شیرودی در نبردی نابرابر آنچنان درسی به متجاوزان دادند که فکر اشغال گیلانغرب برای همیشه از ذهن آن‌ها پاک شد.

 

بعد از آغاز دفاع مقدس  در سال 59 و اشغال قصرشیرین توسط نیروهای بعثی و پیشروی آن‌ها به طرف گیلانغرب، در چهارم مهر ماه 59 ارتش بعث پس از اشغال 32 روستای دهستان حومه  ازتوابع گیلانغرب در محور جاده قصرشیرین در آستانه ورود به شهر گیلانغرب بود که با مقاومت به یاد ماندنی مردم این شهر مواجه شد شد و مردم مقاوم این شهر  ظرف دو روز  یکی از زبده ترین ارتشهای ان زمان خاور میانه را  در پشنت دروازه های این شهر زمین گیر گردند.

 

شدت بمیاران ها و تخریب آتش دشمن بر سر گیلان غرب چنان بود  که این شهر بر اثر بمباران‌های متعدد هواپیما و آتش توپخانه ارتش عراق تخریب شد به حدی که در مرداد ماه سال 62 طی یک بمیاران که از آن به خونین بار ترین روز جنگ و دفاع در گیلانغرب اشاره کرده اند بالغ بر 600 نفر شهید و جانباز شدند.


 

http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/fullimages/1395/05/19/scan00002.jpg
مردم شهر گیلانغرب زیر بمباران

 

با این وجود و حاد شدن شرایط مردم این شهر دست از مقاومت برنداشتند و البته در این میان  نقش تیپ مسلم بن عقیل در سارانلهای دوران دفاع مقدس را نیاید از یاد برد، این شهر در طول جنگ تحمیلی بارها بمباران شد و عملیات متعددی از جمله مطلع الفجر و کمینگاه در آن به وقوع پیوست.

 

در خلال دفاع و مقاومت جانانه ابزار مردم مقاوم گیلانغرب را تفنگ شکاری، تبر و تیشه و چوب تشکیل می‌داد و رها سازی آب در مزارع کشاورزی برای توقف ابزارهای جنگی دشمن از جمله اقدامات تدافعی مردم قهرمان دیار گیلانغرب بود.

 

سلاح  اراده و مقاومت مردم دشمن را تا 10 کیلومتری گیلانغرب عقب راند 
 

سلاح جنگ مردم مقاوم گیلانغرب را تفنگ شکاری پران و برنو و دم پر، تبر و تیشه و چوب تشکیل می‌داد و رها سازی آب در مزارع کشاورزی برای توقف ابزارهای جنگی دشمن از جمله اقدامات تدافعی مردم قهرمان دیار گیلانغرب بود که دشمن را تا 10 کیلومتری این شهر به عقب راند و منطقه عمومی گورسفید را تبدیل به کانون درگیری‌ها و مقاومت کرد.
 

خیابان اصلی شهر گیلانغرب دردوران جنگ

همزمان با تاکتیک های مردم بومی و تشکیل هسته های مقاومت  و همچنین با استقرار نیروهای بسیج مردمی و کمکی در نقاط مرزی، زمینه باز پس گیری ارتفاعات و مناطق استراتژیک گیلانغرب فراهم شد و طی دو عملیات بزرگ "مطلع الفجر" و "انتقام" منجر به آزادسازی مناطق مهمی همچون آوزین، چغالوند، تنگه حاجیان و ارتفاعات شیاکوه شد.

 

گیلان غرب مظلوم و اما مقاومت  بارها  از زمین و هوا مورد هجوم ناجوانمردانه ارتش بعث عراق از طریق زمین و هوا قرار گرفت به طوری که در نتیجه بمباران‌های هوایی، موشک باران و گلوله باران آن (150 بار بمباران و موشک باران) تعداد 30 روستا و شهر گیلانغرب به میزان صد در صد تخریب شد.


 

تق توق محل اردوگاه  مردمی در حاشیه شهر

 

دقیقاً در تابستان سال 67 و با قبول قطعنامه 598 سازمان ملل از سوی جمهوری اسلامی ایران، ارتش بعث عراق بار دیگر در تهاجمی گسترده شهرستان گیلانغرب را مورد تجاوز خود قرار داد که در این عملیات نیز با رشادت رزمندگان اسلام و مردم سلحشور منطقه ناکام ماند و درهمان روز نخست به پشت مرزهای بین‌المللی عقب رانده شد و تو دهنی محکم دیگری را از این مردم مقاوم خورد.

 

دشمن حتی  در سالهای جنگ به روستاها و مناطق مسکونی  و زنان و کودکان غیر نظامی رحم نکرد و روستاهای تقی، شیرزادی در دهستان چله و روستای دار بادام و اطراف آن و نیز بعضی از روستاهای دهستان حیدریه هدف بمباران قرار گرفت و تعداد زیادی از مردم غیر نظامی گیلانغرب شهید و یا مجروح شدند.

 

 

عراقی‌ها در اوج بی رحمی و زبونی  در روستاهایی که اشغال کرده بودند  اموال مردم روستاهای اشغال شده را غارت کردند، به مزارع خسارات فراوانی وارد شد،از افراد بومی محل، تعداد زیادی شهید، مجروح و یا به اسارت دشمن درآمد، مردم برای چندمین بار خانه‌های خود را ترک کردند و به مناطق خارج از جبهه جنگ رفتند.

 

استفاده از بمب شیمیایی /عراق در دشت دیره گیلانغرب خردل مصرف می‌کرد

 

مصادف با ایام عملیات ی موسوم به  "عملیات کمینگاه" دراواخر تیر ماه و مردادماه 1367 دهستان دیره در حوالی روستای نسار مورد بمباران شیمیایی هواپیمای ارتش عراق قرار گرفت، در این بمباران چندین سیلندر مواد شیمیایی از انواع مختلف به خصوص عامل خردل روی منطقه تخلیه شد.

 

آنچه قابل توجه بود ذکر این نکته است که اهالی به علت عدم آشنایی با صدمات و مضرات مواد شیمیایی، در اثر تماس با پوکه بمب‌ها دچار ضایعه شیمیایی شده‌اند، این بمباران عوارض زیادی روی مردم آن منطقه به جا گذاشته است و باعث شهادت مردم و مصدومیت عده زیاده شده است  به طوری که بعدها سازمان‌های دولتی قربانیان را زیر پوشش حمایت خود گرفتند.


 

بمباران خوشه ای و شیمیایی مردم گیلانغرب

 

کارنامه درخشان و تحسین بر انگیز مردم گیلانغرب در دوران دفاع مقدس  چیزی فراتر از شعارهای تعصبی و احساسی و ناسیونالیستی است و بلکه یک واقعیت غیر قابل انکار و ملموس است که همه مردم گیلان غرب در 8 سال دفاع مقدس با تقدیم 750 شهید معظم و هزاران جانباز و صدها ازاده سر افراز، سهم عظیمی را در رقم زدن کارنامه دومین شهر مقاوم کشور  داشته اند.

 

  اکنون بعد از بیش از4دهه از  جنگ تحمیلی و دفاع جانانه مردم گیلان غرب و افتخار دومین شهر مقاوم کشور از لسان رهبر معظم انقلاب، جا دارد تا برخی اقدامات که بیش از هر زمان  دیگر مردم این شهر به آن محق ترند مانند ثبت روز مقاومت مردم گیلان غرب در تقویم ملی کشور و همچنین  توجه ویژه به حوزه اشتغالزایی و توسعه به منظور ریشه کنی بیکاری به عنوان درد مزمن این شهرستان، مدنظر دولت و مدیران اجرایی باشد.