کد خبر: 111724|10:21 - 1397/05/10
نسخه چاپی

"گرگه"محصولی ارگانیک بدون نیاز به آبیاری و سم پاشی+ تصاویر

"گرگه"محصولی ارگانیک بدون نیاز به آبیاری و سم پاشی+ تصاویر
مطلع الفجر:همه ساله در این فصل، بازارهای گیلانغرب شاهد ورود انواع میوه ها و محصولات تابستانی است که یکی از این محصولات خوشرنگ و بو محلی گرمک یا همان "گرکه" دیم است .

 به گزارش مطلع الفجر ،گرکه دیم یک نوع خربزه محلی است که به دو صورت دیم و آبی کشت می شود که نوع دیمی آن از طعم و رنگ و بوی خاصی برخوردار است که در نوع آبی آن کمتر دیده می شود.
زمان کشت گرکه در مزارع گیلانغرب همزمان با کشت انواع صیفی در اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه است که در این مدت بارش های بهاری به پایان رسیده و خاک دارای رطوبتی کم و تنها قابلیت رویش گرکه دیم دارد.
زمین مورد نیاز کاشت گرکه دیم باید در فصل کشت بهاره شخم زده شود تا بذر علف های هرز آن رشد کرده و خاک رطوبت کافی از باران های بهاری را کسب کند و در فصل مناسب دوباره کشت شود.
به طور معمول گرکه دیم باید زمانی کشت شود که پس از کشت آن و حداقل تا قبل از رویش آن هیچ بارانی نبارد تا سطح بالایی خاک را سفت نکند و جوانه ها به خوبی بتوانند از خاک سر درآورده و خاک هم رطوبت کافی برای رشد داشته باشد.
پس از رویش دانه ها دیگر بوته آن نیازی به آبیاری ندارد و از رطوبت خاک و هوا، آب مورد نیاز خود را تامین می کند بوته در طول دو ماه رشد کافی کرده و پس از گلدهی، محصول آن شروع به رشد می کند و سپس رشد کرده و بزرگ و بزرگتر می شود.
در این مدت گرکه(به اصلاح محلی گرگه تیله) دارای طعمی بسیار تلخ بوده و تنها سطح پوست آن را می توان خورد و قسمت گوشت و دانه آن بسیار تلخ است از هر بوته گرکه به تناسب کوچکی و بزرگی و مساعد بودن شرایط عالی آن بیش از 15 الی 20 گرکه با شکل کروی و بیضی در اندازه های مختلف رشد می کند سرشاخه های هر بوته که به آن 'ترز' می گویند، در چهار جهت رشد می کند و گل می دهد.

*"شمامه" نوع خوش رنگ و طعم
برخی از سرشاخه های بوته برای دریافت نور و هوای بیشتر با استفاده از بوته سایر گیاهان و با پیچیدن در دور آنها از سطح زمین جدا شده و به رشد خود ادامه می دهد.
در اواسط تابستان هوای این منطقه تغییر پیدا می کند و به دلیل رطوبت هوا در شب هنگام و آفتاب روز گرکه دیم کم کم شروع به رسیدن می کند و اولین محصول با طعمی شیرین و پرآب به رنگ زرد طلایی در می آید.
به طور معمول در اولین برداشت ها از هر بوته تنها یک تا دو گرکه برداشت می شود که اندازه های آن درشت بوده و هر دانه از 250 گرم تا یک کیلوگرم وزن دارد. در بین مردم محلی گرکه دیم نیز دارای انواع مختلفی است که طعم های متفاوتی دارند .
نوع شمامه ای خوش بو با طعمی شیرین و دارای پوستی صاف با راه راه های از بالا به پایین است .
در این فصل هنگام گذر از کنار مزارع گرکه دیم، بوی خاص گرکه های رسیده از فاصله صد متری به مشام می رسد و گرکه های زرد طلایی و مایل به سرخ از لای بوته های سبز رنگ نمایان می شود.

 

*خواص طبیعی گرکه یا گرمک
گرگه ،باعث دفع مواد زاید و سموم موجود در خون شده و به فعالیت و شستشوی مثانه و کلیه ها کمک کرده و از احتباس ادرار و سنگ مجاری ادرار جلوگیری می کند و به واسطه آب زیاد، مواد قندی را فوری جذب خون کرده به همین سبب باعث بالا رفتن قند خون و رفع خستگی و گرمازدگی می شود.
این محصول ارگانیک و دوست داشتنی ،به دلیل مواد فیبری و وجود طعم و اسانس هایی که دارد، یک محرک قوی شیمیایی برای دستگاه گوارش است و مصرف آن برای مبتلایان به نقرس، رماتیسم، بواسیر و به خصوص برای کسانی که از یبوست رنج می برند، بسیار توصیه می شود چون این میوه تاثیر خاصی در تخلیه میکروب و عفونت های موجود در روده ها دارد.
با توجه به مشکل کم آبی در سالهای اخیر و سرازیر شدن انواع محصولات کشاورزی به بازارها که برای تولید آنها از مواد شیمیایی و انواع سموم مختلف بهره گرفته شده، شناسایی یک نوع محصول دیم و فاقد سموم و مواد شیمیایی در فرایند تولید آن باید مورد توجه بیشتر کشاورزان و مسئولان قرار گیرد.
شناساندن این محصول به عنوان یک محصول ارگانیک و مفید برای سلامتی شهروندان با برگزاری جشنواره ها و نشست های تخصصی، یافتن راهکارهای مناسب برای ترغیب بیشتر کشاورزان برای کاشت این محصول، یافت بازارهای داخلی و خارجی و ایجاد صنایع تبدیلی برای نگهداری و بسته بندی این محصول از جمله راهکارهای مناسب برای گسترش کشت این محصول در این منطقه است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد