سرویس: سلامتکد خبر: 111694|10:07 - 1397/04/10
نسخه چاپی

در نخستین مجمع سلامت شهرستان عنوان شد؛

مشارکت نهادها و آحاد مردم، در حفظ و توسعه سلامت امری اجتناب نا پذیر است+ تصاویر

مشارکت نهادها  و آحاد مردم، در حفظ و توسعه سلامت امری اجتناب نا پذیر است+ تصاویر
مطلع الفجر:نخستین مجمع سلامت شهرستان گیلانغرب در راستای سیاست‌های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه و سند حقوق شهروندی ابلاغی از سوی ریاست جمهوری بارویکرد اجتماعی شدن خدمات برگزار شد .

 به گزارشخبرنگار مطلع الفجر،محمودیان ؛سرپرست فرمانداری گیلانغرب در نخستین مجمع سلامت شهرستان که با حضور اعضای مجمع ، صاحب نظران و جمعی از معتمدین شهرستان  برگزار شد ؛بر ضرورت مشارکت های اجتماعی خصوصا در عرصه سلامت  با پشتوانه فرهنگی تاکید کرد .

وی  اظهار داشت :مقوله سلامت و بهداشت همیشه اصل و مقدم بر درمان بوده وهمه دستگاه های اجرایی باید در انجام اقدامات پیشگیرانه مشارکت کنند و مجمع سلامت نیز با این دو هدف تشکیل شد.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب در ادامه با تاکید بر اینکه در برهه کنونی یکی از نیازهای اصلی حوزه سلامت، اجتماعی شدن سلامت است،گفت :  به واقع مشارکت همه نهادهای جامعه و حتی آحاد مردم، در حفظ و توسعه سلامت امری اجتناب نا پذیر است.

وی با ذکر این مهم که باید در پیشبرد رسالت مجمع  سلامت شهرستان از نکته نظرات و دیدگاههای معتمدین نیز بهره گرفت افزود: دستگاه های اجرایی به اندازه وظایف و در حد توان خود به حل مسائل بهداشتی و درمانی کمک کنند تا وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به انجام وظایف تخصصی خود بپردارند و حقا تبیین و تحقق هر برنامه ای نیازمند مشارکت و وفاق جمعی و عمومی ماست

*همکاری و همدلی کلیه دستگاه های اجرایی، سمن ها ومعتمدین بستر ساز تحقق مجمع سلامت است

رییس شبکه بهداشتی گیلانغرب در همایش امروز مجمع که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد اظهار داشت : در واکاوی و آنالیز بنیادی امروز  بی شک یکی از عوامل جامعه پایدار و از نشانه های دوام جامعه امروز و از شاخصهای رشد و توسعه نگاه خیر اندیش و خیر خواهانه به همه اموری است که در جامعه است.
دکتر جهانی ابراز داشت:اگرچه تعالی و رشد هر شاخصه بنیادی در این حوزه نیازمند  یک اقدام جمعی و مشارکت اجتماعی با پشتوانه فرهنگی است اما  نگاه دولت نیز  براین است که غیر از دستگاه‌های دولتی؛ سازمان‌های مردم‌ نهاد نیز در مسیر اجتماعی کردن سلامت گام بردارند و حتما مشارکت این سازمان‌ها و مردم باید جلب شود که در این بخش نیز از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد مباحث را پیگیری خواهیم کرد.

 این مقام مسئول  نقش مؤثر عوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و فرهنگی بر سلامت را یاد آور شد و گفت:به منظور احقاق بستر  و تحقق سلامت جامعه، همکاری و همدلی کلیه دستگاه های اجرایی ، انجمن ها، سمن ها ، معتمدین و متنفذین عزیز شهرستان و کلیه افراد جامعه لازم و بلکه یک ضرورت است .

رییس مرکز بهداشت شهرستان گیلانغرب  نیز در این جلسه  ضمن تشریح کلی مفومی و محتوایی مقوله سلامت اظهار داشت:سلامت امروزه مفهومی بالاتر و گسترده تر از بیمار نشدن است و شامل مولفه‌های سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

*مشارکت اجتماعی مفهومی نوین که میتوان سلامت مردم را تامین کند

دکتر مهدی خزلی تصریح کرد :وزارت بهداشت در ایده آل ترین شرایط تنها میتواند ۲۵ درصد سلامت را تامین کند و ۷۵ درصد تامین سلامت به عهده سایر نهادها، ادارات و اقشار جامعه است و البته  مشارکت اجتماعی مفهومی نوین است که میتواند با توانمندسازی، سلامت مردم را تامین کند.

این مسئول ابراز کرد:به واقع سلامتی پدیده‌ای است که جزبا درگیر شدن فعال و مداخله‌ی دلسوزانه‌ی مردم برای تامین سلامتشان محقق نخواهد شد،لذا اولین مجمع سلامت شهرستان توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان گیلانغرب با حضور فرماندار محترم، معتمدان و بزرگان، و روسای ادارات شهرستان برای جلب مشارکت حداکثری مردم در حوزه سلامت قدم بسیار خوبی  است تا انشالا بتوانیم در آینده نزدیک تامین سلامت بصورت فعال توسط خود مردم پیگیری و تامین شود.

 در ادامه این جلسه  اهداف  و وظایف معاونت اجتماعی در حوزه سلامت  و همچنین  مولفه های  اجتماعی موثر بر سلامت توسط کارشناسان مهمان استانی تشریح شد .

اظهار نظر و بیان دیدگاههای مدعوین ، اعضای مجمع و معتمدین شهرستان  و جمع بندی موضوع اخرین بحث این مجمع شهرستانی در گیلانغرب  بود که به عنوان قدمی نو و باز شدن بستری پویا به منظور تعالی و ارتقاء سطح سلامت عمومی در شهرستان متکی بر مشارکت عمومی و فرهنگ بومی  برگزار شد .

 شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه با دو بخش مرکزی و گواور دارای بیش از 72 هزار نفر جمعیت است .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد