کد خبر: 111629|10:07 - 1397/03/06
نسخه چاپی

زنگ خطر آتش سوزی جنگل ها به صدا درآمد؛

هراس "بلوط" از کابوس "آتش" + تصاویر

هراس "بلوط" از کابوس "آتش" + تصاویر
مطلع الفجر:آغاز فصل گرما زنگ خطر وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان کرمانشاه به ویژه مناطق گرمسیری چون گیلانغرب را به صدا در آورده است.

به گزارشخبرنگار  مطلع الفجر،در برهه کنونی  و حسب دگرگونی های  و تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کاهش منابع آبی و پدیده بیابان زایی به عنوان چالش های مهم جهانی بوده و مهم ترین راهکار برای مقابله با این چالش ها، حفاظت از جنگل ها و مراتع و تبیین و فرهنگ سازی این مهم  است.


نظر به به نقش مهمی که جنگل ها و مراتع در کاهش آلودگی هوا و جذب گازهای سمی و آلاینده دارند، با نابودی و تخریب آن ها موجودات زنده زمین در معرض نابودی قرار می گیرند.
جنگل ها و مراتع دارای ارزش های غیر قابل انکار اقتصادی و زیست محیطی در حیات انسان ها و کارکردهای چند جانبه در زمینه حفاظت منابع پایه آب و خاک، افزایش سطح آب های زیرزمینی، کنترل آلودگی هوا، تعدیل آب و هوا، تولید محصولات دارویی، خوراکی، تولید علوفه برای تغذیه دام و ... هستند و این موضوع بر کسی پوشیده نخواهد بود.


به رغم ارزش زیاد منابع طبیعی، افزایش روزافزون جمعیت و گسترش شهرها و روستاها، نیاز به تامین مواد غذایی، مصارف سوختی، تغییر کاربری اراضی زراعی و افزایش سطح زیر کشت، زمینه نابودی و تخریب این منابع ملی را فراهم آورده و در میان عوامل گوناگون تهدید کننده حیات جنگل ها و مراتع ، وقوع آتش سوزی یکی از مهم ترین، بزرگترین و خطرناک ترین عوامل تخریب تلقی می شود که متاسفانه در سالهای اخیر این اتش سوزیها برای گیلانغرب به تهدیدی بالاقوه و حاد بدل شده است.  


به طوری که همه ساله سطح وسیعی از این منابع ارزشمند و حیاتی را مورد تهدید قرارداده و در کمترین مدت زمان، مساحت زیادی از منابع نابود و به زمین های لخت و عاری از پوشش گیاهی تبدیل می شوند.
با از بین رفتن و تخریب پوشش گیاهی در مناطق آتش گرفته مورد حریق، آسیب و از بین رفتن حاصلخیزی خاک و ایجاد زمینه های فرسایش در آن، خسارت به گردشگاه های طبیعی و از بین رفتن آن ها، آسیب رسیدن به محیط زیست و از بین رفتن حیات وحش، تشدید آلودگی هوا، از بین رفتن میزان زیادی علوفه دام، خسارات فراوانی بروز خواهد کرد.

 با قرار گرفتن در آستانه فصل گرما و تابستان و افزایش گرمای هوا خطر آتش‌سوزی مراتع گیلانغرب به لحاظ مسبوق به سابقه بودن  تشدید می شود و اما در این میان مطلبی که هر ساله رسانه مطلع الفجر به ان تاکید کرده  تجهیز وسایل  پیشگیرانه بوده که متاسفانه  در حد لازم هیچگاه محقق و فراهم نشده است .

برنامه و کارهای  پیشگیرانه و مدیریت چنین حوادثی  قبل از هر چیز نیازمند تزریق اعتبار به منظور  تکمیل و تامین ابزارهای بروز اطفاء حریق  و افزایش نیزوهای  آموزش دیده    و سپس نیازمند همکاری و تعامل میان بخشی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم، جلب مشارکت و بهره گیری از توان وظرفیت جوامع محلی، تشکل های مردم نهاد وهمـه دسـتگاه های دولتی و مؤسسات غیر دولتی خواهد بود.

هشداری که باید اکنون با مخاطب قرار دادن  منابع طبیعی استان و مراجع متولی صیانت از منابع ملی و طبیعی، انرا مجددا  امسال نیز قبل از هر حادثه و اتش سوزیی باید یاد آوری کرد این است که  با شاخ و برگ درختان دیگر نمیتوان  به جنگ اتش هایی که سالهای گذشته به جان طبیعت سرکش و بلاله و ناودار و مله نی و ... افتاده رفت ، اهمیت توجه به منابع طبیعی می طلبد که برای یک بار هم شده  نسبت به تجهیز گروههای اطفا حریق دولتی و مردمی  نگاهی نو  و موثر داشته باشید .

با توجه به بررسی های به عمل آمده، دلایل وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی به2طریق عمدی یا غیر عمدی بوده که آتش سوزی های عمدی ایجاد حریق توسط افراد سودجو به منظور توسعه اراضی زراعی و تصاحب اراضی منابع ملی وگاها وجود خصومتهای شخصی است، پر واضح و ضروری است که  در هر دو زمینه  مراجع انتظامی ، متولیان صیانت از منابع طبیعی و  مراجع قضایی با شناسایی عاملین  آتش سوزی ها  در گیلانغرب  برخورد قاطعی داشته باشند و با معرفی انها در رسانه ها  برخورد قهری و قاطعانه خود را به منظور حمایت از طبیعت و جنبه بازدارندگی  این خسارتهای جبران ناپذیر عینیت بخشند .

 
رعایت نکات ایمنی و توصیه های مهم درخصوص حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی منطقه نیز بعد دیگر قضیه است که  بایستی برای جلوگیری از هر گونه مشکلی از روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع ممانعت کرده و ضمن اطمینان کامل از مهار آتش قبل از ترک منطقه از رها سازی مواد شیشه ای و اشیا مشابه در مراتع و گردشگاه های طبیعی خودداری کرد.
در صورت استفاده از منقل و اجاق زغالی و چوبی، خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها خواهد شد ضمن اینکه بایستی از روشن کردن آتش در داخل جنگل ها و مراتع پرهیز کرد و در مواقع ضروری استفاده از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرد.

 بر اساس  اعلام حامیان طبیعت و منابع طبیعی در صورت مشاهده هر گونه دود یا آتش در صورت توان آتش را خاموش و در صورت گسترده بودن آتش بلافاصله مأمورین محیط زیست، منابع طبیعی و یا سایر ارگان ( فرمانداری، جهاد کشاورزی و ... ) را مطلع کنید و از طریق تلفن گویا 1540 (محیط زیست ) و1504 (منابع طبیعی) اطلاع رسانی کنید.


 منابع طبیعی و  ملی جزوی از ثرورتهای گرانبها و تجدید ناشدنی  ما و نسلهای آینده هستند با وسعت نظر و نگاهی عقلایی همواره قدمهایمان در جهت صیانت و  نگهداری از این  موهبت های الهی  باشند ، درختان بلوط زاگرس  که داغ سالهای گذشته را بر تن دارند  امسال و سالهای بعد به نگاههای مهربان و محافظت کننده شما مردم عزیز نیازمندند .

در مجموع 175 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 100 هزار هکتار مرتعی و 75 هزار هکتار جنگل در شهرستان گیلانغرب وجود دارد که در سال گذشته به عنوان رکوردی بی سابقه در این منطقه بیش از 30 فقره آتش سوزی  بزرگ با خسارتهای چشمگیر به وقوع پیوسته است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد