کد خبر: 111605|16:31 - 1397/02/26
نسخه چاپی

طب سنتی

خواص خار مریم " درگ چوبازه" چییست؟+ تصاویر

خواص خار مریم " درگ چوبازه" چییست؟+ تصاویر
مطلع الفجر:خار مریم" درگ چوبازه" که با نام‌های دیگری از جمله ماریتیغال، خار علیص، خارسه و خارشیری شناخته می‌شود گیاهی است که به حالت خودرو در کنار جاده‌ها، اراضی بایر می‌روید و خواص بسیار جالبی دارد.

مطلع الفجر/خواص خار مریم (Silybum marianum) شامل پیشگیری و درمان سنگ صفرا بوده، همچنین یک گیاه “محافظ کبد” است. در ادامه با خواص خار مریم آشنا شویم.

خار مریم که با نام‌های دیگری از جمله ماریتیغال، خار علیص، خارسه و خارشیری شناخته می‌شود گیاهی است از تیره کاسنی، دوساله و به ارتفاع حداکثر ۱/۵ متر که به حالت خودرو در کنار جاده‌ها، اراضی بایر و گاهی اطراف زمین‌های زراعی می‌روید.

در ایران خار مریم در صحراها و بیشتر در دره هراز، دشت مغان، مناطقی از خوزستان، کلاردشت، گرگان، مازندران و … میروید. این گیاه در صنایع داروسازی اهمیت فراوان دارد.

خواص خار مریم (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت گیاه خار مریم گرم است.

خواص گیاه خار مریم به‌طور خلاصه عبارتند از:

– خار مریم میزان التهاب را کاهش داده و تاثیرات آنتی‌اکسیدان بالقوه‌ای دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌دیدگی ناشی از فرآیندهای شیمیایی حفاظت می‌کنند.

– این گیاه در درمان اختلالات فوق کلیوی و سندرم روده ملتهب کاربرد دارد و برای درمان اختلال پوستی «داءالصدف» نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– یکی از بهترین گیاهان محافظ کبد و سم زدایی از کبد، خار مریم می‌باشد.

– از خواص خار مریم حل سنگ‌های صفراوی و پیشگیری از ایجاد این بیماری است.

– یکی از مهمترین خواص خار مریم کاهش میزان سلول‌های سرطانی است، به طوریکه مصرف گیاه خار مریم در مقابله باسرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان رحم موثر بوده و رشد و توسعه سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.

– خوردن گلچه‌های خار مریم اثرات مفی داروهای مربوط به شیمی درمانی را کاهش می‌دهد و تاثیر مثبت آن را زیاد می‌کند.

– خوردن گلچه‌های گیاه خار مریم در کاهش میزان کلسترول خون تاثیر دارد.

– مصرف گیاه خار مریم، مقاومت انسولین در بیمارانی که از نوع دیابت ۲ رنج می‌برند را کاهش می‌دهد.

– این گیاه نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به شمار رفته و از بدن در برابر آسیب‌های سلولی ایجاد شده از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند (خاصیت ضداکسیدان آن چندین بار از ویتامین E بیشتر است و از این طریق محافظ خوبی برای کبد است.)

– از خواص خار مریم محافظت کلیه از تاثیر مواد شیمیایی است (سیلی مارین موجود در گیاه خارمریم اثر مخرب مواد شیمیایی بر روی کلیه را کاهش داده و محافظ خوبی برای کلیه‌هاست.)

طرز استفاده و مقدار مصرف خار مریم

از گیاه خار مریم به شکل دم کرده و تنتور استفاده می‌کنند همچنین برای استفاده بیشتر از خواص خار مریم می‌توان گلچه‌های آن را همانند کنگر فرنگی خورد.

گل خار مریم و هم تخم آن قابل استفاده می‌باشند اما مطالعات نشان ‌میدهند تخم گیاه خار مریم بیشتر دارای خواص درمانی است، به همین جهت در اکثر مکمل‌های غذایی و یا چای‌های کیسه‌ای از عصاره تخم خار مریم استفاده می شود.

طرز تهیه دم کرده: ۳/۵ گرم دانه نیمکوب را در ۱۵۰ سی سی آب جوش به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کنید. روزانه ۳ نوبت و نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود.

طرز تهیه تنتور: ۱۵ تا ۲۵ قطره را روزانه ۴ الی ۵ بار مصرف کنید.

برای کمک به درمان هپاتیت و سیروس کبدی: ۱۶۰ الی ۸۰۰ میلی‌گرم در روز در ۳ نوبت، برای سیروس کبدی به مدت ۲ سال و برای هپاتیت سه ماه مصرف شود.

برای کمک به تصفیه کبد در افرادی که دچار تنبلی کبد می باشند: ۲۵۰ میلی‌گرم یک بار در روز به مدت ۸ هفته مصرف شود.

افراد عادی نیز برای بهره‌گیری از خواص خار مریم و پاکسازی کبد خود میتوانند ۱۴۰ الی ۲۵۰ میلی‌گرم از آن را به مدت ۴ هفته مصرف کنند، البته بهتر است از فراورده‌های استاندارد شده خارمریم استفاده کنیم چون مواد موثر آنها قویتر بوده و بهتر از دم کرده و تنتور آن است.

موارد احتیاط و منع مصرف

گیاه خار مریم نباید هم‌زمان با داروهایی که متابولیزم آنها در کبد است مانند آسپرین، استامینوفن و غیره استفاده شود، اگر داروی خاصی مصرف میکنید و یا به هر گونه بیماری مبتلا می‌باشید قبل از مصرف گیاه خار مریم با پزشک مشورت کنید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد