سرویس: گیلانغربکد خبر: 111440|08:45 - 1396/12/17
نسخه چاپی

معرفی جاذبه های زیبای گردشگری؛

گیلان غرب؛وارث آثار تاریخی 7 هزار ساله باستانی و تفرجگاههای بکر طبیعی+ تصاویر

گیلان غرب؛وارث آثار تاریخی 7 هزار ساله باستانی و تفرجگاههای بکر طبیعی+ تصاویر
مطلع الفجر:شهرستان گیلان غرب در غرب استان کرمانشاه صدها اثر تاریخی و منطقه بکر تفریحی و گردشگری دارد که سالانه مهمانهای زیادی رادر ایام نوروز به خود فرا می خواند .

به گزارش  خبرنگارمطلع الفجر،در ایام نوروز بسیاری از گرشگران  بومی و حتی غیر بومی به واسطه وجود مناطق بکر و دینی ناشناخته ای که تاکنون بسترهای مناسب برای معرفی انها در گیلان غرب پیش نیامده است و سالانه از این پایگاه خبری معرفی می شوند بازدید میکنند.

 

 با وجود جاذبه های گردشگری باستانی ، فرهنگی و طبیعی  بدون شک  اگر کسی پای به گیلانغرب گذارد به لحاظ طبیعت بکر وچشم نوازآن حتما زبان به تحسین زیبای‌های این خطه می‌گشاید.

شهرستان گیلانغرب  به واسطه دو اقلیم متفاوت سرسیری و گرمسیری  تابلوی ارزشمند  از تنوع آب وهوایی دارد درختان بلوط تفرجگاه ناودار ،گلین ،مل ینه ،داربادام و شالیزارهای دشت دیره ، آبشار زیبای تنگ گلم در ویژنان ودشت سرسبز وهمیشه بهاری گیلان این شهرستان را بعنوان نگین غرب کشور تبدیل کرده است.

آن هنگام  که گل‌های شقایق بهاری در مناطق گرمسیری این شهرستان از جمله شیاه کوه ،زله زرد رویده است برف کوهای قلاجه وچله داربادام را سفید پوش کرده که چنیین تنوع آب وهوایی در کمتر شهرستانی در کشورمان بوِیژه  درغرب کشور وجود دارد.
 تنوع اقلیم و تفاوت آب وهوایی ویا دمای هوا به فاصله 40 کیلومتر بیش‌تر نیست ، بایدگفت  این شهرستان با این تنوع آب وهوایی برای خود قاره‌ی کوچکی است.
 
آبشار زیبای تنگ گلم یکی از جاذبه‌های این منطقه است که چشم اندازی بکر ودست نخورده دارد ، تنگ گلم در حدود 15 کیلومتری غرب شهرستان گیلانغرب ودر ابتدای دهستان ویژنان قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*آتشکده 1600ساله عصر ساسانی در گیلانغرب

 آتشكده منتصب به عصر ساسانی در حاشیه سراب گیلانغرب و دارای فضای مركزی كه محل آتشدان با چهار طاقی در اطراف و پایه های طاق و اتاق های مجاور و همچنین راهروهایی در ضلع غربی آتشكده است.

 

در قسمت ضلع جنوب شرقی شهر گیلانغرب آثار یک آتشکده هنوز پا برجاست این آثار تاریخی مشرف بر چشمه سراب مورت و در ضلع جنوبی کاخ اربابی قرار دارد و بنای آن به اواخر دوره ساسانی با قدمت تقریبا ۱۶۰۰سال بر می گردد که در ایام نوروز میزبان مهمانان و گردشگران نوروزی بوده است.

 

 80597098-4114020

 

بخش های مهمی از این آتشکده در نتیجه کاوشهای باستان شناسی که اخیرا توسط میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده، پیدا شده است، آتشکده دارای فضای مرکزی که محل آتشدان با چهار طاقی در اطراف و پایه های طاق و اتاق های مجاور و همچنین راهروهایی در ضلع غربی آتشکده می باشد.

 

 در بخش شمالی آن ایوانی با دو ستون دارای گچ بری قرار گرفته که بخشی از دیواره های قطور این قسمت کاملا مشهود است.

 

در ضلع جنوبی بنا اتاقهای الحاقی وجود دارد که احتمالا در دوران های متاخر از آن بعنوان کارگاه استفاده شده است مصالح بکار رفته در احداث این بنا قلوه سنگ رودخانه ای با ملات گچ و ساروج و شفته آهک است، دیوارهای آن دارای اندود گچ می باشد.

 

IMG_04861

 

کف آتشکده با اندودی از گچ کف سازی شده است این آتشکده در هر چهار ضلع دارای درب ورودی بوده و این امر حاکیست که در اطراف آتشکده اتاقهایی وجود داشته که احتمالا محل سکونت روحانیون آن بوده که بخش هایی از آن هنوز هم هویداست اما هنوز کاوشی در آن صورت نگرفته است.

 

DSC00743

 

وجود بوته های درختچه کمیاب ‘مورد’ در حاشیه چشمه سراب و مجاورت این محوطه تاریخی اهمیت باستانی آنرا مضاعف نموده است چرا که ‘مورد’ در نزد زردشتیان از اهمیت و تقدس خاصی برخوردار بوده بطوریکه آنرا نماد اهورا مزدا دانسته اند.

 

IMG_04861

 

به لحاظ اینکه آب، خاک، آتش و باد در نزد زردشتیان مقدس بوده و برای آن تقدس خاصی قایل بوده اند لذا آتش را بعنوان یکی از عناصر چهارگانه مقدس در این مکان بر پا و نگهداری می کرده اند در گذشته و امروزه نیز از "مورد"بهنگام برپایی مراسم در آتشکده های زردشتی استفاده می کنند

 

مورد گیاهی درختچه ای با برگهای معطر و همیشه سبز و پایا است که از نظر ظاهر شبیه انار بوده و بومی ناحیه مدیترانه ای است که در سه نقطه اروپای جنوبی، هند و چند نقطه استثنایی ایران می روید که یکی از این نقاط سراب گیلانغرب است، از نظر علمی عصاره مورد امروزه برای درمان بسیاری از بیماریها حتی بیماریهای صعب العلاج کاربرد اساسی دارد.

 

 80463040-3558466

 

شهر گیلانغرب دارای ۳۴۶ اثر تاریخی شناسایی شده است که ۳۰۶ اثر آن ثبت گردیده است مناطق گردشگری گلین، میاندار، ویژنان ، داربادام، قلاجه، مله نی ،دشت دیره ، مناطق مرزی سومار، سدهای زاگرس، مخزنی، سراب مورد، و آثار تاریخی مهم کاخ اربابی، با قدمت ۲۵۰۰ سال ، آتکشده ساسانی،حسن زوردار، چهل مرد، طاق فرهاد،قلعه مهرنگار ، قلاع و… از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری می باشند.

 

مناطق عملیاتی مطلع الفجر، چغالوند، شیاکوه، آوزین ، گورسفید ، تنگه حاجیان ، پادگان حضرت رسول و… از مهمترین نقاط عملیاتی دوران دفاع مقدس در شهرستان گیلانغرب محسوب میگردند که همه ساله پذیرای شمار زیادی از میهمانان نوروزی از سراسرکشوراست

 

*اتشکده "حسن زوردار" بنایی تاریخی ازدوره ساسانی در گیلانغرب

محوطه باستانی حسن زوردار متعلق به اوایل دوره ساسانی ،دارای بنای با چهار پایه طاق است که یکی از پایه های شرقی بنا به مرور تخریب شده و چهار درگاه جهت ورود به بخش مرکزی که همان فضای مرکزی است تعبیه شده است.

 

 یکی از اثار تاریخی و باستانی گیلانغرب که قدمت  و نوع بنای ان  ذهن هر کنجکاو به عرصه های تاریخی و هویت باستانی را به خود میخواند، اتشکده حسن زوردار است  ، آتشکده حسن زوردار در فاصله یک کیلومتری ضلع شمال غربی و سمت راست جاده گیلانغرب در استان کرمانشاه  به روستای خالوخالو و روستای گرازان بر روی تپه ای مشرف بر زمینهای اطراف واقع شده است.

 

محوطه باستانی حسن زوردار دارای بنای با چهار پایه طاق است که یکی از پایه های شرقی بنا به مرور تخریب شده و چهار درگاه جهت ورود به بخش مرکزی که همان فضای مرکزی است تعبیه شده است.

 

ملات بکار رفته در ساختار بنا گچ وشفت آهک است، مصالح بکار رفته در این بنا قلوه سنگ و لاشه سنگ است، ارتفاع پایه های بنا تقریبا دقیق از پی بنا تا سطح پایه های باقی مانده طاقهای آتشکده (در حال حاضر )۷۰/۴سانتیمتر می توان تخمین زد.

 

با توجه به اینکه هیچ گونه کاوش علمی روی این بنای بسیار ارزشمند صورت نگرفته تقریبا” می توان ابعاد آن را ۵۰/۱۹*۵۰/۱۷ سانتیمتر در نظر گرفت که پایه های طاق را در خود محصور نموده است.

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/i.jpg

قطر پایه های طاق ۵۰/۲ سانتیمتر است که پس از کاوش و پاکسازی اطراف و داخل محوطه می توان به صورت دقیق تر سازه های که مرتبط با این اثر ارزشمند است مشاهده و اعلام کرد.

 

بنای مذکور هر چند بر روی تپه ای طبیعی واقع شده اما در این محل کمی پایین تر از زمینهای اطراف واقع شده که احتمالا دال براستقرار مجددا در این قسمت (احتمالا اوایل اسلامی ) بوده است، وجود مواد فرهنگی و سازهای الحاق شده به این بنا مؤید آن است که در دورانهای بعد از نیز این بنا استفاده شده است.

 

در بخش داخلی پایه های طاق و چسپیده به آن سازه ای دایره شکل با ملاط گچ مصالح سنگ و آجر وجود دارد که دارای در گاهی در بخش جنوبی است که خود نشان از الحاق به بخش اصلی بنا است.

 

در کنار آتشکده مذکور درختی کهنسال و باشاخه و تنه قطوری با نام درخت ون مشاهده می شود که احتمالا مؤید هم قدمتی درخت ون با بنا باشد که اهمیت این بنا را دو چندان کرده است.

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/o.jpg

بنا فاقد پوشش طاق و احتمالا هم قدمت با آتشکده شیان اسلام آبادغرب و متعلق به اواخر دوران اشکانی و اوایل ساسانی باشد در اطراف بنا و طی حفاری که توسط امور آب و جهاد کشاورزی ایجاد شده (جهت انتقال آب کشاورزی )متأسفانه کانالی با عمق ۲ متر ایجادشده که آسیب جدی به لایه های آثار باستانی وفرهنگی وارده شده است که قطعات از سفال نخودی که متعلق به انواع ظروف می باشد مشاهده می شود.

 

وجود سنگ چینهای در سکشن کانال از وجود سازه های معماری دیگری خبر می دهد آتشکده با محوطه اطراف در صورتی که موردتوجه قرارگیرد و همچنین کاوش، بررسی و پس از از پاکسازی مرمت وباسازی شود از مهمترین بناهای غرب کشور جهت بازدید گردشگران به حساب می آید که خود باعث جذب گردشگر می شود.

 

 f

 

*گلین؛منطقه ای بکر با دره هایی عمیق وسر سبز

مطلع الفجر:منطقه دیدنی و طبیعت بکر و چشم نواز گلین گیلانغرب با دره هایی عمیق وسر سبزلبریز از درختان انار و گردو وانجیر را شاید باید جزو دیدنی ترین نقاط استان کرمانشاه به حساب آورد .

به گزارش خبرنگار  مطلع الفجر،منطقه گلین با چشم اندازی بکر و تماشایی  ، دارای دره ای زیبا به طول حدود 40 كیلومتر و عمق 400 متر است، این منطقه از قسمتهای تاریخی و قدیمی گیلانغرب بشمار می آید،.

بر اساس مستندات و روایات تاریخی زندگی در این بخش قدمتی برابر با آثار تاریخی و اساطیری بیژن و منیژه در شهرستان سرپل ذهاب دارد، براساس روایات تاریخی در زمان حكومت بیژن در این منطقه، مردم اطراف دره از هجوم جانوران درنده به حاكم شكایت می بردند.

در رصد موضوعی و بررسی های تاریخی این منطقه چنین  امده است که گرگین برای پاكسازی این دره اعزام و موفق شد امنیت منطقه را تامین كند و از آن زمان زندگی در این منطقه جریان یافته اگر چه این منطقه زیبا و تاریخی به سبب نا آشنایی و عدم توجه همچنان مهجور و محروم مانده اما زیبایی هایش چشم هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد و شرایط استثنایی دارد.

070420بب13826 IMG_0460     IMG_0483 IMG_0488

*گوردخمه گلین(فرای کن)

در ورودی منطقه تفریحی گلین در شهرستان گیلانغرب گوردخمه ای وجود دارد که اثری به جای مانده از گذشتگان است .

گوردخمه گلین (فرای کن)یا همان گوردخمه دیره در فاصله بیست و چهار کیلومتری جاده سرپل ذهاب به طرف دیره ، در نزدیکی روستای گلین در استان کرمانشاه قرار دارد .

اهالی روستا این گوردخمه را به نام «فرای کن» یا «طاق فرهاد» یا «اتاق فرهاد» می شناسند، این گوردخمه به طول 50/6 متر، عمق 20/3 متر و ارتفاع 15/2 متر است.

گوردخمه گلین

در انتهای دخمه دو پله به طول 35/2 متر ایجاد شده است،همچنین در دیوار جنوبی این دخمه، صفه ای به ابعاد 60/1×34/1 متر جهت ایجاد نقوش تراشیده شده است ،این گوردخمه , گوردخمه ای است از دوران باستان که مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگرانی است که برای دیدن منطقه دیدنی و سرسبز گلین می آیند.

*سد زاگرس؛بزرگترین سد قوسی و خارج از بستر کشور

سد زاگرس اولین و بزرگترین سد قوسی و خارج از بستر کشور است که با هدف توسعه اراضی مستعد دشت های گیلانغرب و قصرشیرین  احداث شده است.
احداث سد زاگرس  از سال 82 آغاز و در سال 87 تکمیل شد که یکنواختی سطح آب در کل نقاط آن باعث ایجاد یک ساحل آرام و چشم انداز زیبا در حاشیه سد شده است و این سد یکی از سدهای منحصر به فرد کشور و استان کرمانشاه به شمار می رود.

سالانه به دلیل زیبایی و منظره بکر دیدنی این سد هزاران فنر از زیبایی های ساحلی ان دیدن میکنند.

شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه  دارای دو اقلیم گرمسیری و سردسیریف دارای بیش از 400 اثر تاریخی  ثبت شده، بیش از 60 هزار نفر جمعیت و دارای دو بخش مرکزی و گواور است .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد