سرویس: تازه های خبرکد خبر: 111001|08:02 - 1401/12/24
نسخه چاپی

معرفی جاذبه های تاریخی و باستانی ؛

مهرنگار؛نشانی مانا بر تارک تاریخی گیلانغرب+تصاویر

مهرنگار؛نشانی مانا بر تارک تاریخی گیلانغرب+تصاویر
مطلع الفجر:یکی از جاذبه های تاریخی گیلانغرب قلعه مهر نگار است که در زمره آثار باستانی دیدنی این شهر ثبت شده است .

 به گزارشخبرنگار مطلع الفجر؛کسانی که در فصلهای مختلف سال خصوصاً بهار به منطقه تفریحی ناودار گیلانغرب  منتهی به تنگه ای که مشرف به دهستان ویزنان و روستای نیان و قیلان است  رفته اند بی شک خودنمایی  "قلعه مهر نگار"  بر فراز کوههای این منطقه را دیده اند .

قلعه "مهرنگار" یکی از آثار تاریخی شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه است که نمای ان بر فراز کوهی بلند  حقیقتا دیدنی است.

این قلعه تاریخی  دقیقاًدر مجاور  شمال شرقی روستای "نیان" و "قیلان" از توابع دهستان ویژنان در  شهرستان گیلانغرب و بر روی رشته ارتفاعات انارک و بر فراز بلندی قلعه‌ای بنام "مهرنگار" ساخته شده ‌است.

قلعه دیدنی  و با ابهت مهر نگار را بسیاری تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان متعلق به دختر خسرو انوشیروان می دانند.

 در مشاهده بافت و نمای این قلعه تاریخی هنرمندی خاصی در کندن این آثار بر روی صخره بلند بکار برده شده، ولی به سبب صعب العبور بودن آن-قرار گرفتن بر ستیز کوهی که دو طرف ان را پرتگاههای بلند احادطه کرده اند - اغلب کوهنوردان می‌توانند به تماشای آن بروند.

 

 در سالهای گذشته  به دلیل  عدم حیطه بندی  حفاظتی متأسفانه حفاریهای قاچاقچیان آثار باستانی در سالهای دور، آسیب‌های فراوانی به قلعه وارد شده‌است که تعمیر و احیای این اثر تاریخی و مرمت راه درسترسی به ان  میتواند در معرفی این جاذبه گردشگری و باستانی کمک شایانی کند .

 

کارشناسان با ستانشناسی بر این باورند که این قلعه از نظر تاریخی و همچنین سبک معماری به کار رفته در آن دارای اهمیت خاصی برای تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان است و البته  نظیر این اثر تاریخی در شهر دامغان استان سمنان نیز قلعه‌ای به همین نام "مهرنگار" وجود دارد.

شهر گیلانغرب دارای ۳۴۶ اثر تاریخی شناسایی شده است که ۳۰۶ اثر آن ثبت گردیده است مناطق گردشگری گلین، میاندار، ویژنان ، داربادام، قلاجه، مله نی ،دشت دیره ، مناطق مرزی سومار، سدهای زاگرس، مخزنی، سراب مورد، و آثار تاریخی مهم کاخ اربابی، با قدمت ۲۵۰۰ سال ، آتکشده ساسانی،حسن زوردار، چهل مرد، طاق فرهاد،قلعه مهرنگار ، قلاع و… از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری می باشند

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد