کد خبر: 110966|11:56 - 1396/10/16
نسخه چاپی

مطالبه مردم گیلانغرب تحقق وعده هاست؛

آیا کوتاه ترین و امن ترین بازارچه مرزی غرب استان رسمی خواهد شد؟+ تصاویر

آیا کوتاه ترین و امن ترین بازارچه مرزی غرب استان  رسمی خواهد شد؟+ تصاویر
مطلع الفجر:مطالبه مردم گیلانغرب و سومار تحقق وعده های دولت در خصوص رسمی شدن بازارچه مرزی سومار به عنوان امن ترین و در عین حال کوتاه ترین راه ارتباطی با مرکز عراق است.

 به گزارشمطلع الفجر،به عنوان یکی از اهرم‌های مهم در ایجاد اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار، بازارچه‌های مرزی در سال‌های گذشته پیوسته تاثیر قابل‌توجهی در فعالیت‌های اقتصادی کشور داشته‌اند.

اگرچه در برخی بازارچه های مرزی نظیر بازارچه  غیر رسمی مرزی سوماربرخی چالشها وجود دارد  اما این بازارچه‌ها به نوعی مصداق و تبلور حضور مستقیم مردم در امور اقتصادی منطقه هستند که از سالها  قبل با نوعی محرومیت و بن بست  مواجه بوده  و تاکنون توانسته‌اند در تحقق اهداف اقتصادی کشور در راستای توسعه تجارت غیرنفتی گام‌های موثری بردارند و در ایجاد فرصت‌های شغلی در شرایطی که مشکل بیکاری از جمله دغدغه‌های منطقه است، نقش مهمی ایفا کنند.

اما سخن اینجا در مورد بازارچه  غیررسمی سومار در شهرستان گیلانغرب است که طی سالهای اخیر امیدی را در دل مردم محروم منطقه  و چشم اندازی را در فرا روی یک شهر با آمار پیشتاز بیکاری و توسعه نیافتگی در استان تداعی کرده است .

 

 در حالی که بازارچه سومار در ماههای اخیر جزو برترین بازارچه های مرزی غرب در حوزه تبادلات  با کشور عراق است و رونق ان در میدان عمل پر واضح است اما متاسفانه این مرز هنوزبه واسطه برخی کاستیها در حوزه زیر ساختی  غیر رسمی است و از بسیاری مزایای به حق  بی نصیب است.

در حوزه تکمیل زیر ساختهایی نظیر راهها و شریاط ارتباطی و ترانزیتی مطمین و استانداربه عنوان اصلی ترین ملزمات بازارچه پر رونق ؛ براساس تبصره ۴ ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مبادلات مرزی بازارچه‌های استان، ایجاد تاسیسات اداری، زیربنایی و تاسیسات مورد نیاز واحدهای اجرایی مستقر در بازارچه‌ها و هزینه اداره آنها برعهده استانداری‌هاست.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب  طیگفتگویی با خبرنگار مطلع الفجراز روند رو به  رشد تبادلات مرزی  بازارچه سومار در گیلان غرب خبر داد و گفت :صادرات کالا از مرز سومار در 9ماهه سالجاری بیش از 550 میلیون دلار کالا بوده که پیش بینی میکنیم  تا پایان امسال به 800 میلیون دلار خواهد رسید.

فرهاد همتی  در پاسخ این سوال که اکنون روند زیر ساختهای بازارچه در چه وضعیتی قرار دارد تصریح کرد: احداث دوبرجک، دایرکردن 20 غرفه برای تجار فعال ایجاد شعبه بانکی، توسعه عرصه بازارچه برای دپو و باراندازکالا ، ساماندهی پارکینگ، احداث مهمانسرا ودوش حمام برای رانندگان و ساماندهی دروازه ورودی وخروجی اهم اقداماتی است که در بستر بازارچه انجام شده  و در حوزه احداث فیبر نوری در مرز سومار هم اقدامات در حال پیگیری و تا قبل از سال جدید تکمیل خواهد شد.

 موضوع  سوال دیگر خبرنگار مطلع الفجر بحث رسمی شدن بازارچه سومار بود که  این مقام مسئول در پاسخ ان ابراز داشت: ارجح ترین  شاخصه ای  که مرز سومار نسبت به سایر مرزهای غربی دارد، کوتاه تر بودن راه مواصلاتی آن به بغداد می باشد که می تواند در کاهش هزینه صادرات کالا به عراق تاثیر زیادی داشته باشد.

کارشناسان اعتقاد دارند  نظر به ظرفیت‌های بالقوه  موجود در بازارچه سومار به عنوان مولفه راه گشا در رفع درد مزمن محرومیت و بیکاری  که شهرستان گیلانغرب و سومار با آن موجه اند ، این بازارچه مرزی به دلیل موقعیتی که در استان‌ دارد، در کسب درآمد و بهبود معیشت خانواده‌ها و رونق اقتصادی و تجاری منطقه موثر و نقش مهمی در این حوزه‌ها ایفا خواهد کرد .

 مردم گیلانغرب انتظار دارند در راستای توجه به مطالبات بحق انها  سفر اخیر حجت آقابابایی رئیس امور مرزهای رسمی وزارت کشور که 29 آذر ماه  آخرین وضعیت آمادگی مرزسومار درمسیر رسمی شدن را مورد بررسی قرار داد منتج به توجه دولت به محرومیت گیلانغرب و رسمی شدن بازارچه سومار در استان کرمانشاه شود .

مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را به کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 60 کیلومتری شهر گیلانغرب واقع شده است و در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد