کد خبر: 110843|11:44 - 1396/08/20
نسخه چاپی

در نمایشگاه کتاب گیلانغرب؛

کتاب "شاهنامه کردی"اثر فرهاد عزتی زاده رونمایی شد + تصاویر

کتاب "شاهنامه کردی"اثر فرهاد عزتی زاده رونمایی شد + تصاویر
مطلع الفجر: آیین رونمایی از کتاب شاهنامه کردی ، اثر فرهاد عزتی زاده در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب گیلان غرب برگزار شد .

به گزارش خبرنگار مطلع الفجر،   آیین رونمایی از کتاب شاهنامه کردی ، اثر فرهاد عزتی زاده  همزمان با افتتاح نمایشگاه کتاب گیلان غرب با حضور جمعی از مردم و مسئولان برگزار شد .

مردم کردزبان از دیرباز به شاهنامة حکیم فردوسی توجه و علاقه داشتند و این امر سبب سرودن منظومه­ هایی به سبک و سیاق شاهنامة فردوسی به زبان کردی شده است.

منظومه­هایی که به نام شاهنامة کردی به گویش گورانی در دست است، اقتباسی کامل و مستقیم از شاهنامة فردوسی نیست؛ ولی از نظر قالب شعری، داستان­ها و شخصیت­ها و البته روح حماسی و دلاوری با شاهنامۀ فردوسی اشتراکات دارند. بررسی­ها نشان می­دهد که داستان‌های روایت‌شده در منظومه­های کردی با داستان­های نقل‌شده در مجالس نقالی و محتوای طومار نقالان همخوانی دارد.

نقل داستان­های حماسی در محافل نقالی و قصه‌خوانی بر چگونگی روایت سرایندگان کرد در شاهنامه­های کردی اثر مستقیم داشته و شاهنامۀ آنان را علاوه‌بر حضور شخصیت­های تازه در عرصۀ داستان، آمیخته با مضامین اسلامی و بی‌دقتی در ویژگی­های ظاهری کلام ساخته است.

 بر این اساس و در مراسمی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  با حضور فرماندار ، جمعی از مسئولان و مردم عزیز گیلانغرب آیین  رونمایی از"کتاب شاهنامه کردی " اثر فاخر و جذاب دکتر فرهاد عزتی زاده از شاعران و نویسندگان  خوشنام گیلانغربی استان کرمانشاه برگزار شد .

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلانغرب  در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر ، ضمن معرفی شاهنامه کردی  رونمایی شده به عنوان یک اثر ماندگار و جذاب  و البته خواندنی در خصوص نمایشگاه کتاب اظهار داشت : نمایشگاه کتاب بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و در راستای توسعه و تعالی فرهنگ کتابخوانی ومطالعه  و همچنین حمایت از ناشران و مولفان  در گیلانغرب برگزار شد.

لطف اله باوند پور تصریح کرد : در این نمایشگاه بیش از 2 هزار جلد کتاب در 400 عنوان  به مدت 10 روز با تخفیف 30 در صدی به نمایش در امده است .

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلانغرب ابراز داشت: نمایشگاه کتاب گیلانغرب از امروز تا 30 آبانماه جاری  در مجموعه  ساختمان پژوهشی  آموزش و پرورش (ساختمان  آموزش و پرورش سابق)با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کتابخانه ها  و آموزش و پروش با کتابهایی در موضوعات مختلف شامل علوم ده گانه  در دو شیفت صبح  (از ساعت 8 و نیم تا 12 )و بعد ظهر ( از ساعت 14 تا 18 عصر )آماده بازدید علاقمندان گرامی می باشد .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد