کد خبر: 110837|10:59 - 1396/08/17
نسخه چاپی

ضرورت توسعه یک محصول راهبری؛

تولید سالانه 40 تن پسته مرغوب در گیلانغرب/توسعه باغات پسته رونق بخش اشتغال و صرفه جویی در مصرف آب است + تصاویر

تولید سالانه 40 تن پسته مرغوب در گیلانغرب/توسعه باغات پسته رونق بخش اشتغال و صرفه جویی در مصرف آب است + تصاویر
مطلع الفجر:نظر به وجود آب و هوای مساعد و بازدهی مطلوب دو تن در هکتار ، تولید پسته میتواند یکی از از محصولات راهبری در گیلانغرب باشد .

به گزارشخبرنگار مطلع الفجر، با توجه به ظرفیت خوب شهرستان گیلانغرب در تولیدپسته به عنوان طلای سبز،طرح توسعه باغ های مختص به این محصول با هدف رونق بخشیدن به موضوع اشتغال، تولید و توسعه اقتصادی درکنار صرفه جویی بهینه درمصرف آب در منطقه در دستورکار دولت است.

شهرستان گیلانغرب به لحاظ داشتن شرایط مناسب آب و هوایی و زمین های حاصلخیز پتانسیل بالقوه اینکه یکی از قطب های مهم تولید پسته در استان کرمانشاه باشد  را داراست.

سرپرست جهاد کشاورزی گیلانغرب در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر با عنوان اینکه سطح باغات پسته شهرستان گیلانغرب 67 هکتار ااست ، از تولید 40 تن پسته در این شهرستان خبر داد.

مهندس پاشا مرادی  شهرستان گیلانغرب را مستعد برای تولید محصول پسته دانست و تصریح کرد:20 هکتار از این باغات باورر بوده و مابقی تازه کاشته شده و میزان تولید کمی دارند.

سرپرست جهاد کشاورزی گیلانغرب متوسط عملکرد باغات پسته شهرستان گیلانغرب را دو تن در هکتار اعلام و اذعان کرد:باغات پسته شهرستان گیلانغرب امسال 40 تن پسته تولیدی داشتند.

این مسئول کیفیت پسته تولیدی در شهرستان گیلانغرب را بالا ارزیابی و ارقام پسته این شهرستان را شامل ارقام کله‌قوچی، احمدآقایی و... عنوان کرد.

 باغات پسته با شرایط آب و هوایی شهرستان گیلانغرب سازگاری دارند چرا که  این شهرستان دارای آب و هوای نیمه گرمسیری بوده و برای توسعه باغات پسته از امتیازات خاصی برخوردار است.

 توجه به باغدارای و ایجاد انگیزه دربین باغبانان با حمایتهای بیشتر از سوی ارگانهای متولی میتواند به توسعه  و تولید این محصول با راندمان و آورده مالی در مسیر اشتغالزایی به صرفه بی انجامد .

اعطای  کمکهای نقدی  و بلا عوض و  اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان یکی از راهکارهای ایجاد انگیزه در کشاورزان و بستر توسعه کشت و تولید  طلای سبز در گیلان غرب است.

گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه دارای 41 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که سالیانه 113 هزار تن انواع محصولات در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

از اراضی کشاورزی و باغات  یاد شده در شهرستان گیلانغرب سالیانه ۱۳۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی تولید می‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد