کد خبر: 110691|09:20 - 1396/07/01
نسخه چاپی

سنت‌های عزاداری در گیلان غرب؛

مهیا شدن شهر برای محرم/ نصب پرچم عزا درخیابان و سردرب خانه هافضای گیلانغرب را عاشورایی کرد + تصویر

مهیا شدن شهر برای محرم/ نصب پرچم عزا درخیابان و سردرب خانه هافضای گیلانغرب را عاشورایی کرد + تصویر
مطلع الفجر:از جمله سننی که در گیلانغرب مرسوم است، نصب پرچم و پارچه های مشکی برگرداگرد هیاتهای خیابانی است که همه ساله چند روز قبل از محرم با شکوه خاص برگزار می‌شود.

 به گزارش مطلع الفجر ،شهرستان گیلانغرب از جمله شهرهای است که  هنوز عزاداری به سبک سنتی  نیز در آن جریان داردو در گذر تاریخ از گزند تحریف‌ها و بدعت پاک مانده است و هنوز آیین‌های آن بدون وجود شائبه‌ای از خرافات و کژاندیشی‌ها، زبانزد است.

IMG_0071

مهیا شدن گیلانغرب برای محرم، آیین‌های خاصی دارد که در نوع خود کم نظیر است. به فاصله چند روزی مانده به شروع ایام حزن انگیز محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان، حال و هوای گیلان غرب  همچون سایر شهرهای استان رنگ ماتم و اندوه به خود گرفته و عزاداران حسینی با شور وصف ناپذیری خود را آماده برگزاری آیین های این ماه می کنند.
تقریبا پس از برگزاری جشن‌های عید غدیر و برگزاری مراسمی که مخصوص آن است، مردم فعالیت‌های مختلف برای آماده سازی حسینیه‌ها وهیاتها برای عزاداری را آغاز می‌کنند.

تزیین معابر با پرچم‌های سرخ و سیاه به نشانه‌ی عزای اباعبدالله(ع) و غبارروبی حسینیه‌ها و مراکز هیأت‌ها، از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های شهر در آستانه‌ی محرم است.

ضمن این که معمولا در کنار هر کدام از مراکز هیأت‌ها، ایستگاه‌های صلواتی برای پذیرایی از عزاداران بر پا می‌شود و یا اینکه به شکل روزانه و شبانه مردم با پخش نذورات خود  در این عمل خیرانه سهیم اند .


Image result for ‫نذری دادن در‬‎

در گیلانغرب معمولا هر محله پرجمعیت  یک هیات عزاداری  دارد که مردم هر محله، از شب اول محرم برای عزاداری به آن جا می‌روند، عزاداری‌ها به صورت منسجم تا شب یازدهم محرم ادامه می‌یابد.

تاسوعا در گیلانغرب

یکی از سنت های مردم شهرستان گیلانغرب طی نمودن مسافت شهر گیلانغرب تا مزار شهدای این شهر -طاقیل- همراه با عزاداری در روز عاشورا است. به این صورت که مردم صبح زود با پای پیاده به به همراه هیات ها با عزاداری  به طرف مزار شهدا می آیند و در آنجا همه هیئت ها به هم وصل می شوند و با نوحه خوانی و سینه زنی نوعی همایش عاشواری را خلق می کنند و در پایان نماز جماعت عصر عاشورا در مصلی مسجد جامع این شهر خوانده می شود.

IMG_0567

اجرای مراسم تعذیه خوانی و عزاداری

دسته روی در روز تاسوعا ، اجرای مراسم تعذیه خوانی در محرم، پخش غدای نذری در بینعزادارین و مردم  در روزهای تاسوعا و عاشور و روز های غیر از آن و همجنین خودداری از برگزاری آئین های جشن و شادی در ماه محرم و صفر از جمله آدابی است که در بین مردم گیلانغرب رایج است و می توان به آنها اشاره کرد.
IMG_0567


IMG_0441

IMG_0782

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد