کد خبر: 110570|10:55 - 1396/05/24
نسخه چاپی

گامی در مسیر روان سازی چرخه تولید و اشتغال؛

کشت چغندر پاییزه در گیلانغرب توسعه می یابد/پیش بینی کشت 1هزار هکتاری چغندر پاییزه در گیلانغرب+ تصاویر

کشت چغندر پاییزه در گیلانغرب  توسعه می یابد/پیش بینی کشت 1هزار هکتاری چغندر پاییزه در گیلانغرب+ تصاویر
مطلع الفجر:نظر به اینکه چغندر قند در چرخه اقتصادی کشور نقش دارد وکشت آن در منطقه در چرخه تناوب زراعی بسیار حائز اهمیت است تولید پاییزه این محصول در گیلانغرب تا 1 هزار هکتار توسعه می آبد.

به گزارشخبرنگار مطلع الفجر،در همه کشورهای جهان قند وشکر از دو منبع نیشکر و چغندر قندتامین می شوند  ودر کشور ما با توجه به شرایط آب و هوایی خاص کشت نیشکر تنها در خوزستان امکان پذیر است در حالی  که چغندر قند تقریبا در تمام مناطق ایران قابل کشت می باشد

در همین زمینه در خصوص میزان برداشت قند باید گفت که بسته به شرایط محیط کشت 14تا16درصد قند از ریشه آن استخراج می شوداز جمله گیاهان زراعی استراتژیک در کشور ما چغندر قند است که به همراه نیشکر مهمترین منابع تامین کننده ساکاروز میباشند.

نظر به اینکه چغندر قند در چرخه اقتصادی کشور نقش دارد وکشت آن در منطقه در چرخه تناوب زراعی بسیار حائز اهمیت است و پیش کشت مناسبي  برای گندم  می باشد متاسفانه  تاکنون در شهرستان گیلانغرب به دو دلیل  این ظرفیت  مهم که هم در تولید و هم اشتغالزایی نقش مهمی دارد مورد بی توجهی واقع شده بود .

*سدهای منطقه گیلانغرب ظرفیت خوبی برای کشت پاییزه چغندر فراهم کرده اند

یکی از این دلایل در سالهای گذشته کمبود آب بخصوص در شهر گیلان غرب بود که اکنون  با وجود دو سد و یک دایک بزرگ سراب  مهمترین چالش پیشروی ان مرتفع شده و اما شاید دلیل دیگر نبود کارخانه قندی که تعهد به خرید  به موقع چغندرتولیدی در موعد مقرر از کشاورزان باشد به حساب آورد .

 در سالهای گذشته به دلیل عدم تعهد ونبود قرار داد تنها ترین کارخانه قند نزدیک به گیلان غرب در اسلام آباد از خرید محصول کشاورزان سر باز زد  و انها مجبور بودند انرا به استاهای دور دست حمل کنند که به دلیل بعد مسافت هم هزینه حمل بالا می باشد وهم باعث کاهش وزن و عیار قند میشود این دو مورد خسارت قابل توجهي به کشاورزان چغندرکار وارد میكند اما اينك به نظر می رسد زیرساختهای لازم برای رفع این دو مشکل مهیا و افقی روشن پیش روی تولید و فروش چغند در گیلانغرب فراهم شده است.

*پیش بینی کشت 1هزار هکتاری چغند پاییزه در گیلانغرب

سرپرست فرمانداری شهرستان گیلانغرب در این خصوص که کشت پاییزه چغند قند در شهرستان با توجه به محاسن و ظرفیتهای موجود  ظرفیت خوبی پدید آورده ،برای توسعه این محصول   از انتخاب شهرستان گیلانغرب بعنوان قطب کشت چغندرقند پائیزه  در استان کرمانشاه خبر داد .

فرهاد همتی افزود: در راستای تحقق شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری و براساس دستورالعمل ابلاغی دولت به وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت چغندرقند پائیزه در سطح کشور وبویژه در مناطق گرمسیر در دستور کار قرار گرفته است .

وی در خصوص اقدامات انجام شده به منظور تامین زیر ساخت این هدف  ابراز داشت: با برنامه ریزی انجام شده  سهم شهرستان گیلانغرب در این طرح ملی از 700 به  1000 هکتار افزایش یافته است و با برنامه ریزی های بعمل آمده تمهیدات لازم جهت تامین آب مورد نیاز آن از طریق شبکه های انتقال آب دو سد زاگرس و سراب اندیشیده شده است.

نظر به مبحاث مطرح شده فوق  یکی از مشکلات سالهای گذشته در نقاطی از شهر گیلان غرب که ظرفیت تولید چغند داشتند  عدم تحویل به موقع محصول از سوی کارخانه قند اسلام آباد به عنوان نزدیک ترین کارخانه به کشاورزان منطقه بود که گویا با رایزنی های انجام شهده این مشکل نیز رفع شده است

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گیلان غرب  هم ضمن تاکید بر اهمیت کشت پاییزه چغندر گفت: در راستای توجیه کشاورزان کارگاههای آموزشی ترویجی در زمینه کشت چغندر قند برای کشاورزان برگزارشده  و هماهنگی و توافق لازم جهت خرید تضمینی توسط کارخانه قند اسلام آباد غرب هم انجام شده است.


*صرفه جویی در مصرف اب ، اصلاح واحیای خاک و رعایت تناوب زراعی؛ دلیل کشت پاییزه چغندر

 وی تصریح کرد :با پیگیری های بعمل آمده تجهیزات مکانیزاسیون کاشت ، داشت وبرداشت هم خریداری و تامین شده است و مشکلی در این راستا وجود ندارد  باتوجه به کمبود منابع آبی و پائین رفتن سطح آبهای زیرزمینی در راستای مقابله با پدیده خشکسالی سیاست وزارت جهادکشاورزی برتغییر الگوی کشت از بهاره به پائیزه قرارگرفته  است .

http://www.matlaelfajr.ir/sites/default/files/fullimages/1394/08/14/img_1301.jpg

حیدر پور توجیه این طرح را چنین اعلام کرد که  این امر علاوه بر صرفه جویی در مصرف اب ، اصلاح واحیای خاک و رعایت تناوب زراعی ،موجب افزایش راندمان آب ،بهره گیری از آب سطح ، پائین آمدن هزینه ها و افزایش  مزایای خوب و درآمد برای کشاورزان و همچنین ایجاد اشتغال برای کارخانجات قند که در این فصل با رکود کاری مواجه هستند خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گیلان غرب  گفت کار آماده سازی زمینهای زیرکشت در شهریور ماه انجام وعملیات کشت از مهرماه اغاز خواهدشد.


شهرستان گیلانغرب دارای ۴۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است و سالیانه ۹۰ هزار تن انواع محصولات در این منطقه تولید می‌شود که تولید برخی محصولات کشاورزی مانند انگور یاقوتی، برنج و پسته در این شهرستان منحصر به فرد است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد